Forum

Bygning af højbed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristoffer Meinert, 29. februar 2024 kl. 16.05

Hej

Jeg skal bygge et par højbede og er lidt i tvivl om, hvad der er bedst at gøre ift en bund. Jeg overvejer enten at lave en hævet bund af træ med mellemrum, så der er noget dræn og eller med noget ler/småsten i bunden, inden jeg kommer muld og kompost i. Men jeg overvejer også bare at droppe træbunden og bare lægge ler/småsten direkte på jorden og så muld ovenpå. Det sidste vil jo i hvertfald være den nemmeste løsning, men måske er min urter og grøntsager bedre beskyttet, hvis det bliver hævet op en smule? Er der nogen, der har nogle erfaringer de vil dele?

På forhånd tak!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2024 kl. 18.57

Hej Kristoffer.

Jeg bruger pallerammer, der er lagt direkte på jorden. Dvs at jorden under pallerammer er vendt og renset for diverse græsarter.
Jeg ville ikke selv have træbunde i mine plantekasser, men hellere som du selv skriver, lidt grus eller småsten i bunden , der virker som dræn . Hvis du har en fast bund heri, vil rødderne ikke kunne trække ned og det er desuden begrænset hvor meget vand plantekasser kan rumme. En plantekasse bliver ofte meget varm når solen skinner på den og dette bevirker at planterne skal have adgang til vand i dybden.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2024 kl. 19.01

Ps ..

Der ligger en masse artikler om bygning af højbed , bl.a på Havenyt.

www.havenyt.dk/artikler/inspiration/miljoevenligt_trae/270.html

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristoffer Meinert, 29. februar 2024 kl. 19.30

Mange tak, Søren. Også for tip.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. marts 2024 kl. 18.03

Jeg ville dybdegrave (kulegrave) bedet, inden jeg ville sætte kanter på. Så kan planternes rødder nå i dybden, og du får tilført lidt humus til rodlaget.
Jeg går ikke ud fra, at de er plejehjemsbeboer, der ikke kan nå ned til jorden.
Et bed oven på jorden bruger for meget vand og er derfor vanskeligt at holde i naturlig balance.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristoffer Meinert, 1. marts 2024 kl. 20.08

Tak, Lars, for dit input. Jeg vil huske det. Jeg prøver i første omgang med et hævet bed, da jeg har rimelig dårlig jord. Der er ikke meget af det og det bliver meget hurtigt til ler. Kikser det helt for mig, så vil jeg forsøge mig med din idé.

Mvh K

Nyt svar til emnet »Bygning af højbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bygning af højbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider