Forum

Etablering af højbede, jord?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 12. marts 2024 kl. 16.29

Hej alle,
Jeg har kigget højbedeindlæg igennem, men ikke fundet noget om hvilken jord jeg skal fylde i bedene og hvordan jeg kan skaffe den. Mine planlagte højbede bliver 120x85 cm x 45 cm høje(det er den størrelse jeg har plads til).

Min haves jord er næsten rent sand, og jeg har ikke mulighed for at grave de mængder jeg skal bruge fri, fra existerende bede. Jeg vil gerne have en kvalitet jord velegnet til dyrkning af krydderurter, og kål mm.

Jeg læser lidt om at det kan være en god ide at fylde grene I bunden af højbedene? Er det rigtigt, og hvorfor? .
Mht. Den jord jeg skal skaffe er det bedst at købe jord? Og kan man så regne med at den er forholdsvis ukrudtfri?

Eller er det “forsvarligt” og fornuftigt at hente jord lokalt hos nogen der skal af med jord?
Jeg er jo ikke mega interesseret i at få skvalderkål mm i min have…det er den stort set fri for nu.

Derudover har jeg mulighed for at hente kompost-jord på den lokale genbrugsplads. Hvor stor en del af jorden kan være kompost uden at svitse mine planter!

Hvad er jeres viden/erfaring? Og er der andet jeg skal være opmærksom på?
Venligst og TAK for eventuelle indput.
Suzette

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2024 kl. 21.43

Hej Suzette.

Min svigerfar har haft samme problem med at dyrke på hans jorder, der består af en masse sand, men efter at have kørt en masse komposteret hestegødning ud har det hjulpet på det. Du skal have en del humus heri for at få en god jord, der også kan holde på vandet

Problemet med sandjorder er at de er dyrere at holde med vand.

Du spørger om man kan lægge grene i bunden af et højbed og hvad det gavner? . Hvis du kommer for mange grene i bunden risikerer du at dine bed tørre ud, men ellers virker grenene som dræn, men til sandjorder er der ingen behov for dræn.

Med hensyn til at bruge kommune kompost i sandjorder, så ville der være en rigtig god ide, men du kan ikke dyrke i det direkte, men det skal opblandes. Regn med en lang på ca 2-3 cm lag pr kvm pr år . Jeg vil foretrække at bruge kommune kompost eller komposteret dyremøg, frem for at hente jorden hos naboen. Du risikerer at få en masse ukrudt med som du så skal slås med bagefter

Jeg dyrker selv mine grøntsager i pallerammer og lægger et lag af kompost (2-3 cm ) øverst oppe, hvor jeg så kultivere det ned.Det giver en meget løs jord, der ikke skal dybde graves,men passer stort set sig selv og jeg får minimalt af ukrudt i bedene.

Held og lykke med det

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2024 kl. 0.30

Det med træstammer og grene i højbedet er beskrivelsen af "hügelbedet". De graves ned i jorden, og den opgravede jord bruges til at lægge øverst, godt blandet med kompost eller dyremøg.
Vi har i PØ-Næstvedafdelingen lavet et par hügelbede. De fungerer fint.

Jeg har fået målt højere vandindhold i min humusholdige sandjord (7½% humus), end der blev målt i en økologisk landbrugsjord på fed lerjord (2,2% humus).

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 10. april 2024 kl. 14.06

Kære begge to, tusindet mange tak for svar!
Jeg kommer til at købe jord udefra, jeg har ikke rigtig nogen steder i haven hvor jeg kan grave 2,5 rummeter jord ud, uden at få store huller i haven. Det er således ikke sandjord, men alm. muld jeg får i bedene. Og som jeg forstår det vil grene så virke som dræn, så det er vel en god ide at lægge grene i bunden inden jeg fylder jord i?
Og så blande det øverste jordlag med den kommunale kompost?

Jeg læser også noget om at det er klogt at ha jorden dækket året rundt, enten med bunddække ellers uden for sæson med fx afklippede grangrene eller blade. Er det noget som i ved noget om? Det skulle være for at hindre udtørring af jorden!

Rigtig god dag til alle her.
Venligst Suzette

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 10. april 2024 kl. 14.06

Kære begge to, tusindet mange tak for svar!
Jeg kommer til at købe jord udefra, jeg har ikke rigtig nogen steder i haven hvor jeg kan grave 2,5 rummeter jord ud, uden at få store huller i haven. Det er således ikke sandjord, men alm. muld jeg får i bedene. Og som jeg forstår det vil grene så virke som dræn, så det er vel en god ide at lægge grene i bunden inden jeg fylder jord i?
Og så blande det øverste jordlag med den kommunale kompost?

Jeg læser også noget om at det er klogt at ha jorden dækket året rundt, enten med bunddække ellers uden for sæson med fx afklippede grangrene eller blade. Er det noget som i ved noget om? Det skulle være for at hindre udtørring af jorden!

Rigtig god dag til alle her.
Venligst Suzette

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2024 kl. 21.10

Hej Suzette.

Det er en rigtig god ide at dække jorden det meste af året enten med visne blade afslået græs eller planter, der senere kan nedmuldes inden de sætter frø.
Når jorden lægger brak sker der en udtørring af overfladen sted og dermed er det intet aktiv liv i jordoverfladen og et lille stykke ned . Feks elsker regnorme visne blade og derfor er de med til at lufte jorden via deres aktiviteter. Men regnorme bryder sig ikke om lys. Det samme gælder bænkebidere, der eller fugt.

Hvis du bruger planter , de såkaldte grøngødnings planter, opnår du flere fordele, nemlig at de enten binder kvælstof og/eller frigiver kvælstof til jorden . Grøn gødning planter skal helst nedmuldes ca 14 dage før man begynder at så eller udplantes sine grøntsager

Når jorden er tilsået/ plantet til kan man udlægge nyslået græs ud i mellem sine planter og dermed skal liv i jorden. Men græs kan indeholde ukrudtsfrø og dermed give problemer med ukrudt i bedene....

Nyt svar til emnet »Etablering af højbede, jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Etablering af højbede, jord?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider