Forum

Hvornår skal hvidløg høstes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia From, 7. juni 2006 kl. 20.57

Jeg har sat hvidløg i oktober og de er nu store og begyndt at sætte blomst. Jeg er dog noget i tvivl om, hvornår de skal tages op. Jeg troede, at toppene ville Vælte/visne ligesom på almindelige løg, men det har jeg hørt ikke er rigtigt. Så hvornår tager man dem op?

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. juni 2006 kl. 23.22

Hvis dine hvidløg er begyndt at sætte blomst, skal du klippe blomsterstænglen af straks, ellers bliver løget mere træet.

Toppene vælter ikke endnu, det sker tidligst sidst på måneden. Der findes 2 slags almindeligt dyrkede hvidløg, de hvide som vælter, og de rødligt skællede, som blot bliver bløde lige over roden.

De skal først høstes sidst i juli (23. juli høstede jeg sidste år). Hvis du kan se et løg, der er ved at få mellemrum mellem fedene, er det høsttid. Lad dem tørre ude den første tid, men de må ikke blive våde. Og opbevar dem tørt, det er vigtigt, ellers spirer de for hurtigt.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. juni 2006 kl. 23.23

Dine hvidløg er ikke høstklare nu, med mindre du har dyrket dem i drivhus. Hvidløg blomstrer ikke, men kan sætte topløg, men plejer der ikke at gøre førend omkring 1. juli.

Hvidløg er normalt høstklare midt i juli. De lægger sig ikke ned, når de er høstklare, men stænglen bliver tyndere og er ikke længere så saftspændt. Venter man for længe med at høste hvidløgene, ødelægges det yderste dæklag, og feddene er ubeskyttede og holder sig dårligere. Er det såkaldt blødnakkede hvidløg, hvor stænglerne ikke bliver hårde og stive, kan man kan flette løgfletninger.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 9. juni 2006 kl. 9.56

Sidst i juli lyder meget sent!

Jeg har i 6 år durket hvidløg med stor sucess på min lidt sandede jord og jeg har taget dem op et sted mellem 5 juli og 21 juli- men de fleste gange omkring 10–14 juli. Mine hvidløg er de såkladte hårdnakket – ret røde type- med ca 8 fed i hvert løg- men de er også MEGET store – der skal jeg altid knække blomster afomkring skt hans,.

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. juli 2006 kl. 20.22

Idag har jeg taget mine slange-hvidløg op, de hårdnakkede.

Der var en 11–12 stykker, som ikke var blevet bløde i stænglen, dem lod jeg stå. Og da de stod tilbage alene, kunne jeg se, at det var dem, der havde sat blomsterstængel/topløg senere end de andre, med det resultat, at disse så blev fjernet senere.

Da jeg af nysgerrighed tog halvdelen af disse op, erfarede jeg, at de alle var mindre i løget end stænglens tykkelse ville antyde.

Alle hvidløg i bedet var sat samtidigt. Men fedenes størrelse var forskellige. De små fed gav små løg, der enten blev altfor hurtigt færdige og lagde sig ned, eller gav enkeltfedsløg. Dem er det ikke værd at sætte. De store fed gav de meget store løg, jeg nu har høstet, og som satte topløg/blomst i tide til at blive nippet af, så de var høstklare nu. Og så må det være mellemstørrelsen – eller nogen tilfældige, der måske er sat for dybt?, som satte topløg/blomst så sent, at de ikke er bløde i stænglen endnu. Hvad ved jeg.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. september 2006 kl. 22.20

Hvor store kan hvidløg blive i en almindelig have?

Jeg synes mine er store i år og prøvede for sjovs skyld at veje det største af dem, 70 gram vejer det. Det er en hårdnakket type (slangehvidløg).

Lad mig høre, hvor store andre havefolks bliver?

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. september 2006 kl. 21.09

Jeg ved, og har afprøvet, at koge citron og hvidløg sammen, og drukket det for at få hvidløget gode egenskaber – uden at udsende den ret ubehagelige ånde til andre mennesker.

Kender I en bedre måde ønsker jeg gerne oplysning derom. håp

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 13. september 2006 kl. 18.11

Jeg plejer at have fine store hvidløg og har i flere år været selvforsynende.Men i år var høsten elendig og jeg har købt nye fed til lægning.Og så har jeg sat de elendige små løg igen.Mon de ikke kan vokse sig store til næste år.

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 14. september 2006 kl. 14.02

Min høst af hvidløg er heller ikke så fin som den plejer – men her hvor jeg boede fik vi storst set heller ikke vand fra slutningen af maj – til først i august.

Jeg høstede omkring 15 juli.

Mine hårdnakket hvidløg vejer mellem 60- 75 gram i år- det er lidt mindre end de plejer.

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Gøssing, 7. juli 2007 kl. 15.44

Jeg har været i tvivl om det rette høsttidspunkt for slangehvidløg, da de jo af naturlige årsager ikke lægger sig ned, og jeg er blevet meget klogere af ovenstående indlæg, tak for det.

Clara Andersen efterlyser andres løgvægt, og jeg har lavet et par kontrollerede forsøg, der tydeligt viser, at sætter man store fed, får man store løg (90–100 g.) og minimale fed giver tilsvarende løg (20–30 g.)
Men de absolut største løg (200–250 g.) får jeg af de såkaldte enkeltfedsløg, der året i forvejen er sat af topløg, og som blot kommer op og snart visner hen igen uden at sætte slangestængel og topløg, så Clara dem skal du ikke kimse ad.

Ovennævnte vægtangivelser er selvfølgelig gjort på nyopgravede løg uden top og rod.

Mit næste forsøg går ud på at finde en metode til at fremelske så mange enkeltfedsløg som muligt, og foreløbig ser det ud til, at jo senere hen på foråret man sætter nogle topløg, jo flere enkeltfedsløg kommer der.

Er der nogle, der har erfaringer i den retning?

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Engelbreth, 1. september 2008 kl. 0.27

Kan nogen fortælle mig, hvor jeg kan købe slangehvidløg?

f.eks. Allium sativum L. var. ophioscorodon
Rebberger
Vil blive meget glad for et positivt svar :oI

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Rasmussen, 24. juli 2009 kl. 16.22

Hej jeg vil meget gern dyrke hvidløg i mit drivhus som jeg har fået sat op for en uge siden. Hvordan gør jeg det og hvornår kan jeg få lov til at høste dem. Hilsen Lone

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juli 2009 kl. 19.11

Hej Lone Rasmussen

Hvidløg kan man udmærket dyrke på friland – de sættes i oktober og høstes året efter når de har størrelse (fra maj) og til vinterforråd i juli /august, når de får tør top.

Den økologiske have i Odder har sætteløg, som er egnede til dansk klima.

Læs evt mere om dyrkning af hvidløg ved at klikke dig ind på emnet køkkenhaven og find løg og porrer i menuen til venstre – der er tre artikler om hvidløgsdyrkning.

God fornøjelse med drivhuset -!

Med venlig hilsen fra
Lone

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Rasmussen, 27. juli 2009 kl. 11.56

Hej kan man godt ha purløg i krukke stående i drivhust hele året rundt hilsen lone

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. juli 2009 kl. 12.51

Hej Lone Rasmussen

Det kan man sagtens – men planten trives fint på friland!

Der hvor man rigtig har fordel af drivhuset til purløg er i februar og marts, hvor temperaturen udenfor er for lav til at planten udvikler sig.

Flytter man på det tidspunkt en purløgsplante ind i drivhuset går der ikke mange dage, før skuddene strækker sig – og bliver klar til æggekage og sildemadder ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Nielsen, 11. juni 2015 kl. 14.47

Jeg tog gode store hvidløg med hjem fra Cahors i Frankrig sidste år.
Jeg satte nogle i oktober 2014, og nu er de bare store stænglerne (hvis det er navnet) er tykke og opretstående. Skal de høstes i juli eller senere

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juni 2015 kl. 15.15

Når de er klar Bjarne ;-) Kalenderen kan ikke kompensere for en konkret vurdering. Kig efter de tegn der nævnes i indlæg nr. 2 og hiv et enkelt løg op hvis du er i tvivl.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juni 2015 kl. 16.22

@Bjarne, hvis du med "høste" mener revl og krat, så har du fået svaret af Karna i indlæg nr. 2.

Vi er begyndt at høste vores til daglig brug, de er naturligvis ikke fuldt udviklede i fedstørrelse, men smager dejligt :)

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. juni 2015 kl. 8.53

et tillægsspørgsmål - vi har en type hvidløg hvor det enkelte fed bliver op til 5 cm i diameter - vi bruger toppen helt fra foråret af - toppen smager kraftigere end løget - er der nogen som ved hvad den hedder - den kaldes porrebladet hvidløg og den ligner - men det navn kan jeg ikke finde nogen steder

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 12. juni 2015 kl. 10.38

Mogens - Babbingtons porreløg måske?

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. juni 2015 kl. 13.52

den ligner meget - men den sætter bare enkelte frøstande og ikke yngleløg

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2015 kl. 16.48

Måske er det porreløg allium ampelloprasum, som du har Mogens?

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juni 2015 kl. 8.14

tak tom - det er den

Nyt svar til emnet »Hvornår skal hvidløg høstes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår skal hvidløg høstes?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider