Forum

Sådan virker en tutti frutti saftkoger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette Brogaard, 31. juli 2006 kl. 21.26

Jeg er en af dem der har anskaffet mig en "tutti frutti" saftkoger (sådan en i 3 lag) uden brugsanvisning, de sælges hos alle isenkræmmere og hos fakta og netto. Og jeg er efter mange forsøg nået frem til følgende:

Fyld den nederste "gryde" helt op med vand.

drys 1 tsk. citronsyre i vandet, så undgår du at gryden kalker til. desuden hjælper det også frugten til at afgive saften.

Sæt delen med slangen ovenpå, sæt derefter den hullede del med bær eller frugt oveni.

Den kan sagtens fyldes helt op.

Større frugter skæres i mindre dele. feks rabarber skæres i 2 cm lange stykker. Jordbær kan med fordel hvis de er meget store skæres over også.

Læg låget på, sæt klemmen på slangen, og skru helt op for varmen.

Når vandet koger, går der ca 10–15 minutter hvorefter saften begynder at løbe ned.

Når saften begynder at løbe ned i slangen, er det vigtigt at bagynde at tappe af. Er der for meget saft inde i gryden løber det over og kommer ned i vandet der koger giver en dårlig smag.

Lad ikke slangen stå åben, men åben og luk for den med klemmen. Lader du den stå åben lukker du trykket ud af gryden, og saften løber ikke til så hurtigt.

Gryden med vand må ikke løbe tør, gør den det er du ikke i tvivl, det stinker frygteligt, og der kan ikke koges mere saft på det frugt der er i.

For at undgå at gryden løber tør, kan man tilsætte kogende vand i den nederste gryde. Det skal være kogende ellers stopper processen. På den måde kan man nemt klemme en liter saft mere ud af frugten.

det kræver en elkeddel og et par grydehandsker og lidt hurtighed. Begynder saften at blive lysere kan der ikke komme mere smag ud af frugten/bærene og det er på tide at slukke.

Der er meget forskel på hvor lang tid det tager, men alt fra 45 min til 2 timer.

Jeg tilsætter først sukker når jeg ved hvor meget saft jeg har. Men det kan tilsættes sammen med bærrene, og så spare man en grydevask. Jeg syntes at man nemt kommer til at overdosere med sukkeret og gryfden er svære at få ren. men det er jo en smagssag.

Jeg hælder den afmålte saft over i en stor gryde, og koger det op. Herefter tilsætter jeg alt sukkeret på en gang, rører rundt til det er opløst og giver det hele et hurtigt opkog. Er der skum på saften tager jeg det af med en stor ske. Så tilsætter jeg Atamon 1/2 låg pr liter. Tilsættes saften ikke atamon kan det holde sig i max. 10 dage i køleskab.

Generelt bruger jeg 300–500 gram sukker pr liter færdig saft. Smager man på den ufortyndet saft med sukker skal det være hvinene sødt.

Har du brugt 300 gram sukker pr liter saft skal det fortyndes op med 3 dele vand, har du brugt 500 gram sukker pr liter saft kan det fortyndes op med 5 dele vand.

Det er vigtigt at gryderne vaskes ordentligt af og får lov at tørre, eller bliver de nemt sure.

Hilsen og god arbejdslyst

Anette

ps saft uden sukker kan fryses ned og tøs op efterhånden som man får brug for det.

1 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 1. august 2006 kl. 9.13

Hej Anette,

Tak for en god vejledning. :) Det skal jeg huske når jeg skal igang med hyldebærene. Jeg har tydeligvis begået den fejl at lade klemmen være af medens det kogte, og har dermed lukket trykket ud – spændende at se om det ændrer meget på processen når man har klemmen på.

2 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 1. august 2006 kl. 14.13

Hej Anette
Flot brugsansvisning-
Men jeg vil lige indskyde at man kan godt undvære atamon i saften og glassene
HVIS:
1) det ikke er jordbær- de holder bare for dårligt!

2) Man følger min oldemors brugsanvisning:

Flaskerne/ glassene skal være nyvasket i meget varmt vand – evt skoldet.

Sæt flaskerne/ glas + låg på hovedet i en varm ovn : 125 grader og lad dem tørre fuldstændigt- pas på når du tager dem ud – de er varme!

Hæld en sjat billig sprut – jeg bruger hvid rom eller vodka i flasken eller glasset – sæt låg på og lad sprutten fordele sig rundt i flaske og låg- hæld ud – i den næste flaske / glas.

Hæld den varme saft eller sylteøj på flasken/ glasset.

På den måde har jeg lige taget hul på den sidste kirsebær/hindbær saft fra sidste år.

Jeg har aldrig oplevet at der var mug på / i!

Og da min mor og datter ikke kan tåle Atamon fungerer det fint.

Jeg bruger normal 250- 400 gram sukker pr 1 liter saft.

3 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 1. august 2006 kl. 14.15

Husk at hæld sprutten ud- Jeg HAR prøvet at åbne en lille flaske hindbærsaft med 1 dl rom i :-D
Dejligt for de voksne – men min lille datter syntes at det var gyseligt!

4 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: :-D, 9. september 2007 kl. 10.46

:-D

5 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 19. september 2008 kl. 20.26

Hej til jer... jeg har arvet sådan en tutti frutti bandit af min farmor... har lige med succes kogt min første hyldebærs saft... nu vil jeg så høre om, der er nogen der har noget erfaring med æble saft, og pære saft, har en del af begge fra haven...

/christian

6 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 26. september 2008 kl. 14.42

Jeg har også lige købt en saftkoger til 299 i netto. Ellers plejede jeg at låne hos min mor. Vi lavede altid en masse æblesaft og lavede Gele af det. Det blev super. Så æbler kan sagtens bruges. Pærer har jeg aldrig forsøgt mig med.

7 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens., 26. september 2008 kl. 20.41

For en del år siden havde vi rigtig mange hyldebær som jeg kogte og fyldte på store rengjorte flasker med skruelåg. De jeg et par måneder senere åbnede den første flaske, eksploderede alt indholdet ud i hele køkkenet som fik en flot mørkerød farve, selv nede i skufferne. Vi fik lidt travlt med rengøring. De andre flasker blev drønet af på marken hvor kornet blev rødt, det blev rigtig pænt. Siden dengang bruger jeg lidt mere Atamon.

8 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie, 28. september 2008 kl. 14.08

Hej alle sammen ;D
min mormor har lige købt sådan en saftkoger
og har så sat mig til at finde brugsanvisninger og opskrifter på nettet, jeg fandt næsten med det samme opskrifterne (jeg er prof i computere)
men nej hvor blev jeg lettet over at finde denne side med brugsanvining og det hele ;b
det er fedt at kunne tale med andre om de problemer man kan få feks med sådan en ting som en saftkoger.

min mor har en og har med held og køkkenrutine lavet saft, men nu kan jeg bruge nogle af de opskrifter jeg har fundet her til at virke klog ;b
knuzz
Julie
p,s send gerne mails til mig så svare jeg så snart jeg kan.

9 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Sørensen, 5. oktober 2008 kl. 13.08

Er netop igang med at koge æbler i ''tuttifruttien''.

Jeg har kogt masser af æbler til saft i årenes løb.

Det er på, en måske, 40 år gammel saftkoger, som ikke har en hane man kan lukke og det går strygende alligevel...

Mit problem er imidlertid at jeg godt vil have noget af saften til at smage af noget mere end æble. Har prøvet med vaniljestang eller frisk ingefær (når sukkeret tilsættes), det er super godt efter min smag.

Er der nogen der har prøvet noget andet spændende til æbler.

Med efterårlige æblehilsner
Marianne

10 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 5. oktober 2008 kl. 17.15

Til Marianne
Du kan også koge det op med en kanelstang. Det er også lækkert.

Mvh Anders

11 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herdis B. Salisbury, 18. oktober 2008 kl. 23.44

Det har været meget interessant at læse andres erfaringer med en Tuttifrutti. Jeg har haft og anvendt min i 50 år, og den virker stadig perfekt. Et af indlæggene her fortæller, at skal man fryse saften, skal den være usødet. Min erfaring er anderledes. Netop dette efterår har jeg nedfrosset en del liter sødet æblesaft med tilfredsstillende resultat. Det kunne interessere mig at vide, hvorfor det skulle være usødet saft. Men tak for alle beskrivelserne. 18.10.2008

12 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie, 20. oktober 2008 kl. 13.16

Hej
jeg mener man skal bruge æbler der har været udsat for den første frost, æblerne bliver søde af det
Knuzz
Julie

13 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 8. august 2009 kl. 9.01

Prøv at komme lidt frisk chilli i geleen. Smager fantastisk

14 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Brogaard, 10. august 2009 kl. 1.08

Hvorfor jeg ikke fryser saft ned med sukker:

1: fordi det smager anderledes
2: fordi saften skal bruges til forskellige formål,
3: sukkerfri saft, sødet med "sød" smager mærkeligt når det tør op.

4: umuligt at lave gele af æble saft der allerede er sødet.

En anden ting, når man fryser saft ned. Brug et par tomme mælkekartoner, stop en frysepose ned i kartonen, hæld saft i og bind knude. Frys saften i kartonen, når du har mere saft, kan du genbruge mælkekartonen, og bare hive posen med det frosne saft ud. En herlig 4-kantet klods nem at stable i fryseren. Og så ved man altid hvor meget en liter er. Det samme kan gøres med bær, man vil gemme...det fylder ikke noget når det er 4-kantet.

Ps: brug først atamon når sukkeret er tilsat, altså i slutproduktet.

15 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elle Udengaard, 14. august 2009 kl. 17.52

Vi har en saftkoger af ældre dato hvor pakningen ved aftapningsrøret er defekt – kan der skaffes en ny?

Det er en rød gummipakning som aftapningsrøret går igennem.

M.v.h.

Elle

16 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 15. august 2009 kl. 10.30

Jeg brugte en fra en vandhane da min gik i stykker... Det virkede fint. De kan fås i de fleste byggemarkeder...

Mvh Anders

17 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 18. august 2009 kl. 11.42

Hmmm vil bare lige sige at saftkogningen, og nedfrysning kører her i huset, og børnene hjælper til, et lille fif, hvis man kan kalde det det, er at fryse 2–3 dl ned i små poser, derved kan man tage en pose fra fryseren og putte i en kande og vupti – 1 liter iskold saft.

PS i år skal vi prøve mirabeller, så må vi se hvordan det går.

18 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 20. august 2009 kl. 15.41

Vil bare reklamere for vindruesaft lavet i en tutti frutti. Det fungerer fint og man får en fantastisk go' saft. Jeg giver saften 6–700 gram per liter og fryser den ned i 1½ liter falsker. Så skal jeg ikke fundere over Atamon :-)

19 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molbech, 21. august 2009 kl. 20.25

Jeg er aldeles nybegynder udi saftkogningen. Jeg vil prøve med hyldebær og senere i år måske æbler.

Skal alle hyldene af "blomsten", eller kan man bare klippe de grove stilke af, og ligeledes med æbler, skal de rengøres fuldstændig – blomst og kernehus væk, inden saftkogningen kan begynde?

20 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 22. august 2009 kl. 10.10

Ang. hyldebær skal de sådan set bare skylles rene. Du behøver ikke at fjerne stilke ovs.

Ang. æbler skal de også bare skylles og så bare skæres i kvarte så saften kan komme ud... Der er slet ingen behøv for at fjerne kerner ovs.

Mvh Anders

21 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molbech, 22. august 2009 kl. 11.22

Tak for svaret Anders. Det gør jo det hele meget lettere.

Lotte

22 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 9. september 2009 kl. 17.35

MHT hyldebær har jeg lært at det grønne fra hyld frarådes, træk bærrene af med en gaffel, det går ret hurtigt.

Der er også noget med at hyld er bedst efter frost, man kan evt fryse bærrene før man koger saft af dem eller måske er det nok at fryse saften.

23 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molbech, 9. september 2009 kl. 17.46

Det kan jeg ikke rigtig forstå, da de på www.vom.dk (Vden om mad) skriver

Opbevaring og holdbarhed
Hyldebær opbevares bedst ved 0°C og 95–100% relativ fugtighed, hvor holdbarheden er 1–2 uger. Ved 20°C er holdbarheden 1–2 dage.

Sæson
August–september

Konserveringsformer

Tørring
Hyldeblomsterne kan tørres og bruges til hyldeblomstdrik. Blomsterklasernes kan tørres i solen i dagtimerne, husk at vende dem ind imellem.

Hyldebærklasserne tørres i ovnen i 4–6 timer ved 50 °C, hvorefter bærrene ribbes og gemmes i dåser eller glas. Hyldebærrene kan bruges til hylde-te.

Dybfrysning
Hyldebærklaserne skylles og fryses ned, som de er.

Hyldebærsaft
1 kg hyldebærklaser
4 dl vand
Til 1 liter saft beregnes 250 g sukker
1 tsk. konserveringsmiddel

Klasserne skylles og de grove stilke klippes af. Bær og vand bringes langsomt i kog under låg og koges til de brister. Mosen hældes i en saftpose og stilles til afdrypning i nogle timer. Saften måles og hældes i en gryde sammen med den beregnede mængde sukker. Saften koges i 15 min, skummes, tilsættes konserveringsmiddel og hældes på flasker.

Kilder
Bioteknologisk institut, "Håndbog om frugt og grønsager", bind 1, 2 og 3, Kolding.

Kirsten Fasmer, "Forrådsbogen", Høst & Søns Forlag, København 1981.

Annoncer

www.idealvaegt.dk
www.slanke-stedet.dk
www.sund-morgenmad.dk

Gå ind på webadresserne ovenfor og kom videre med
Logindkode: 12800

24 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molbech, 13. september 2009 kl. 17.14

Til Peder, som gav mig råd om hyldebær – det er bare super, men nu er jeg blevet rigtig bidt af det at lave saft. Jeg har nogle meget saftige og søde æbler, som jeg vil bruge. Jeg kan forstå, at de bare skal skylles og skæres i kvarte. Du skriver at kernehuset ikke behøver at blive fjernet, men hvad med blomst og stilk?

Er der i øvrigt nogen, som har erfaring med blåbær.

25 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molbech, 13. september 2009 kl. 18.22

Til Elle Udengaard kan jeg fortælle, at du kan købe en ny slange med klemme og det hele ved en isenkræmmer.

26 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 14. september 2009 kl. 8.13

Jeg har lige lavet hyldebærsaft på sådan en saftkoger,
men fik kun knap 5 flasker af 5 kg hyldebær (renset),
synes det var alt for lidt – hvad kan jeg have gjort forkert?

Hvor længe skal det koge? og har det meget at sige, at
slangen skal være lukket? – hvornår tappes der så?

Tak for svar
Hilsen Annette

27 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 15. september 2009 kl. 15.08

Skal nu også i gang med mit første forsøg med tuttifruttien – og tak for alle de gode råd her på siden – men hvorfor er der ingen der blander frugt. Jeg har en kæmpespand hyldebær som jeg havde tænkt mig at blande med ca. 20 nonnetit æbler – kan man ikke det?

28 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. september 2009 kl. 20.02

Hej Tina

Jo da – prøv dig frem! Æbler gir ikke så meget saft fra sig i en tutti-frutti – men det, de gir' smager jo fremragende!

Har selv gode erfaringer med at mixe, hvad der ligger i fryseren – men der kan man jo også have liggende, hvad der er høstet på forskellige tidspunkter fordelt over flere måneder :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

29 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 15. september 2009 kl. 21.39

Tusind tak Lone – det hyldebærsaft jeg lavede i gryde alene blev lidt tamt så jeg tænkte at det kunne give det lidt dybde og klang med æbler – og dem har vi heldigvis rigtig mange af. God ide med fryseren – ku' være jeg også skulle finde plads til en pose kirsebær.

VH
Tina

30 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 26. september 2009 kl. 13.22

Hej Annette
Jeg skal lige igang med hyldebærsaft på min tutti-frutti men har ingen opskrift.

Hvor meget sukker kommer du på de rå bær pr. kg

Mange hilsener
Jytte

31 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molbech, 26. september 2009 kl. 14.18

Hej Jytte

Jeg blander mig lidt, da jeg også lige har lavet hyldebærsaft med stor succes. Da jeg ikke er megt for en hel masse tomme kalorier, er jeg gået på kompromis med mig selv og det at alt skal være så naturligt som muligt. Nå, men jeg bruget flydende sødemiddel – Perfect Sød fra Isis – og til min store forbavselse kan det overhovedet ikke samges, at det ikke er sukker, og dermed bliver saften jo meget kaloriefattig. Der står på flasken, hvor meget der skal i en liter saft.

Hej fra
Lotte

32 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molbech, 26. september 2009 kl. 14.18

Hej Jytte

Jeg blander mig lidt, da jeg også lige har lavet hyldebærsaft med stor succes. Da jeg ikke er megt for en hel masse tomme kalorier, er jeg gået på kompromis med mig selv og det at alt skal være så naturligt som muligt. Nå, men jeg bruget flydende sødemiddel – Perfect Sød fra Isis – og til min store forbavselse kan det overhovedet ikke samges, at det ikke er sukker, og dermed bliver saften jo meget kaloriefattig. Der står på flasken, hvor meget der skal i en liter saft.

Hej fra
Lotte

33 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Brogaard, 26. september 2009 kl. 17.46

Hey alle der er bange for for meget sukker :-)

300g sukker til en liter saft, herefter fortyndet 3 gange, giver en 3–4 ltr saft, det er under 100 g sukker pr liter, det er ikke der kalorierne ligger, jo det er det, men det er ikke det der feder, for hvor mange glas drikker man af sit saft? Jeg drikker måske et eller to glas på en dag, det er under 25 g sukker. De kalorier det genererer kan jeg fint spare på det sovs jeg hælder over mine kartofler, eller på det stykke kage jeg fravælger til min aftenkaffe.

Efter min mening skal der være måde med alting, og jeg ved ikke hvor meget i drikker af jeres saft, men jeg tror ikke der er nogen der drikker flere liter på en dag.

Men det er jo en egen personlig overbevisning om man vil bruge et kunstigt sødestof eller et ægte. En ting er sikkert, saft uden sødme smager ikke godt.

Og mit næste eksperiment er vindruer, lige nu står tuttifrutti og damper i køkkenet, glæder mig til at smage det.

Hilsen Anette

34 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2009 kl. 8.08

Jeg bruger ind i mellem halvt sukker og halvt sødemiddel, men kun til frugter med kraftig smag, da jeg ellers kan smage sødemidlet for meget – og desværre smager sukker bedst, synes jeg!

Lavede hyldebærsaft i går, og der fungerer det helt fint.

35 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 27. september 2009 kl. 10.31

Hej Lotte.

Tak for dit svar. Jeg prøvede mig frem med alm. sukker. På Tutti-Frutti kom jeg portioner af 3 kg hyldebær (ribbede) og 300g sukker og det smagte rigtig godt. Nu skal det lige tilføjes, at jeg ikke er meget for noget sødt.

Jeg havde 9 kg bær (ribbede)og det blev til 7 liter saft, så nu kan jeg glæde familien i vinter.

Mange hilsener Jytte

36 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2009 kl. 10.34

Hej Jytte -

når du bruger så lidt sukker, så bruger du konserveringsmiddel – ikke?

Ellers kan det blive et problem med holdbarheden...

mvh
Anja

37 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 27. september 2009 kl. 12.07

Hej Anja.

Nej det gjorde jeg godt nok ikke, men kom saften direkte på snapseflasker, som jo nærmest er sterile. Jeg vil holde øje med saften og håber det bedste.

Hilsen
Jytte

38 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Poulsen, 29. september 2009 kl. 19.02

Vi har også i mange år haft glæde af "Tutti Fruttien", som vi kalder den, men nu er vi blevet de lykkelige ejere af et induktionskomfur, som jo ikke kan arbejde med ikke magnetiske emner -

Hvad gør vi så?

Takker på forhånd for et forhåbentligt godt råd.

Hilsen
Karen og Jens

39 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. september 2009 kl. 19.32

Den billigste løsning er nok en gammeldags kogeplade til omkring 100 kr...

40 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 30. september 2009 kl. 10.04

Ja kogepladen til 100 kr. bruger vi...et par bukke og en plade...så kan man stå udendørs med det...ikke noget rengøring efter det indenfor så :-)

41 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 25. oktober 2009 kl. 16.50

Skal vindruerne pilles af, når man vil lave saft
Hilsen Else

42 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 25. oktober 2009 kl. 16.50

Skal vindruerne pilles af, når man vil lave saft
Hilsen Else

43 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Brogaard, 26. oktober 2009 kl. 2.15

Jeg koger vindruerne med stilk og det hele...det giver ikke nogen smagsforskel, har jeg opdaget...og sparet mig selv for 1 times arbejde.

Men jeg drysser lidt citronsyre ud over druerne (ca en tsk.) så afgiver de nemmere deres saft.

Hilsen Anette

44 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maiken Jensen, 21. september 2010 kl. 21.14

Min mor har erfaret, at frugten i en tuttifrutti skal koge i længere tid end hvis man koger på gammeldags manér (i en gryde).

Hun vil derfor gerne vide, om man forringer kvaliteten (koger flere vitaminer m.v. væk), når man bruger en tutti frutti end når man bruger en gryde?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at besvare spørgsmålet
mvh
Maiken

45 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. oktober 2010 kl. 8.50

Er der ikke nogen af jer der har erfaring med at bruge honning i stedet for sukker ?
Mig bekendt søder honning noget mere end alm. sukker, hvorfor der så skal bruges en mindre mængde hvis man bruger honning. Men konserverer honning lige så godt som hvis man bruger sukker ?

46 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Sørensen, 4. august 2014 kl. 19.04

Hvad kan jeg gøre ved solbærsaft, som er blevet som en tynd gele? Det er ren saft og sukker og nu kan jeg ikke få den ud af flasken :-(

47 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2014 kl. 19.20

Hej
Saften bliver flydende igen når du opvarmer den. Jeg vil gætte på at du bare skal stille flaskerne i en spand med ca. 60- 70 grader varmt vand.
Ingeborg

48 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Sørensen, 4. august 2014 kl. 19.48

Jo, men bliver den så ikke bare stiv igen, når den køler af? Måske jeg skal varme det hele op igen og komme mere vand i ?

49 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. august 2014 kl. 21.44

Det lyder som en god idé med lidt ekstra vand :)

50 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Winther Nielsen, 27. juli 2015 kl. 16.33

Har fundet en gammel norsk vejledning i brug af Truttifrutti Dampsafter.
Den færdige saft opblandes i vand i forholdet 2 dl. saft til 8 dl. vand altså samme forhold som købesaft.

51 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Winther Nielsen, 27. juli 2015 kl. 17.13

Bær/frugt Sukker pr. kg. Dampetid ca.

Blåbær ca. 300 gram 50 -60 min.
Jordbær 40 - 50 min.
___________________________________________

Kirsebær
Ribs
Solbær
Stikkelsbær ca. 300 - 400 gram 60 - 70 min.
Blommer
Rabarber
______________________________________________

Æbler ca. 250 gram 60 -70 min.
Pærer 40 - 50 min.
____________________________________________

Tyttebær ca. 400 gram 75-80 min
___________________________________________

Anvendelse af Dampsafteren:

1. Fyld bundkasserollen halvt op med vand og bring i kog.

2. Sæt låsen på tappeslangen.

3. Fyld bær og sukker lagvis i den øverste kasserolle. (Bær øverst og nederst)

4. Anbring saftbeholderen over kasserollen med spilkogende vand, anbring kurven med bær og sukker over saftbeholderen og slut med låget.

5. Tap ikke saft før dampetiden er ovre da saften ellers bliver først for sød og dernæst for sur.

6. Tap saften direkte på varme, rene flasker og luk straks med prop e.a.

Gelé:
Brug umodne bær. Lav saft uden sukker. Tilsæt den færdige saft 3/4 kg sukker pr. liter og kog nogle få minutter.
Fyld på varme rengjort glas og luk straks med låg e.a.

Vin:
Lav saft uden sukker og fyld saften direkte i ballongen.
Tilsæt sukker og gær efter opskrift.

52 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Henrik Jepsen, 13. oktober 2018 kl. 14.50

Tilsæt lidt pektinase, bruges til vinfremstilling til at klare vinen, ved at nedbryde pektinen.

53 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2018 kl. 16.49

Jeg har nu ALDRIG kommet andet end æbler i min saftkoger. Sukker? At bruge saftkogeren går ud på at man ved hjælp af dampen får frugten til at briste og drive saften ud. Det vand, der fordamper op i æblerne fortynder selvfølgelig saften..
Hm......
Ingeborg

54 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2018 kl. 16.50

Ps. Det er jo ikke dmsrt at nedbryde pektinen, den smule der er tilbage efter dampningen, hvis saften skal bruges til gele.
Ingeborg

55 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Henrik Jepsen, 13. oktober 2018 kl. 19.05

Det var et svar til Merete, hvis saft i flaske gelerede: opvarm, indstil temperaturen til en temperatur, hvor pektinasen er aktiv og stabil (sikkert 30-40 grader), tilsæt pektinasen, luk flasken og ryst. Så gelerer den i hvert fald ikke mere. Men selvfølgelig kan der blive et problem med mikrobiel stabilitet. Det ville kunne klares ved at sætte flasken i 100 grader vandbad i 20-30 minutter.

56 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. oktober 2018 kl. 20.13

Hvis Søren forslag først foretages lige inden saften skal bruges, er der ingen problemer med holdbarheden.

57 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jerlach, 8. juni 2020 kl. 13.31

Jeg har sidste år 2019 købt en Tutti Frutti til ca. 100kr på tilbud, ved ikke hvad den koster nu. Den fungerer glimrende.

Redigeret af administrator 8. juni 2020 kl. 15.24.

58 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lunde, 28. maj 2023 kl. 11.11

Jeg har prøvet at lave ribs saft i en tutti-frutti og syntes det fungerer fint. Har dog lidt svært ved at finde ud af hvor længe kogetiden er - er der nogen der har nogle gode råd der ?
I forhold til at koge det op i en gryde og lade det dryppe af syntes jeg jo der er et stort energiforbrug - eller er det mig der ikke forstår ?

59 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. maj 2023 kl. 22.47

Hej Jette.

Jeg har læst et sted at af en saftkoger skulle være mere økonomisk mht. energiforbruget end hvis man koger med en gammeldags gryde uden låg.
Hvor lang tid det tager at koge saft med en Tutti Frutti koger afhænger vel af mængden af bær og varmen man tilsætter
Jeg kan ikke finde et svar til dig selvom jeg har været rundt på nettet for at lede så du må nøjes med dette filosofiske svar fra mig. :-)

Nyt svar til emnet »Sådan virker en tutti frutti saftkoger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sådan virker en tutti frutti saftkoger

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider