Forum

Opstart af køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle, 22. februar 2009 kl. 13.51

Jeg er flyttet fra lejlighed til hus – så jeg har for første gang en have.

Have er måske så meget sagt. Der har ikke været have i mange år. Det er et vildnis af diverse ukrudt og kvikgræs.

Vi er i fuld gang med at bygge om inden for, så det bliver ikke til rigtig haveanlægning i år, men jeg kunne godt tænke mig at dyrke nogle grønsager og krydderurter.

Jeg tænkte så at jeg ville anlægge nogle højbede og dyrke lidt i dem.

Jeg har kigget lidt i diverse havebøger og har læst mig frem til at det er en god ide at dobbeltgrave jorden.

Skal jeg ikke først fjerne hele det øverste lag med ukrudt og kvikgræs helt?

Så står jeg med noget bar jord som jeg så vil dobbeltgrave.

Så skal der vel noget godt nedbrudt kompost i. Hvor kan jeg skaffe det?

Efter dobbeltgravning vil jorden vel ligge lidt højere end før – så kunne jeg lave en ramme om det af f.eks. sten eller træ.

Lyder det helt hen i skoven?

Jeg kunne også godt tænke mig et stykke med kartofler og muligvis lidt majs til hønsene.

Hvordan forberedes et sådant stykke?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 23. februar 2009 kl. 8.37

Kvikgræs er noget frygteligt noget. Og meget irriterende i et grøntsagsbed. Jeg ville, hvis jeg var dig, først bestemme mig til hvor mine bede skulle ligge og deres størrelse. Derefter ville jeg måle dem ud og dække dem til med sort plastisk indtil kvikken er væk.

Gangene ville jeg lave så de kan slås med græsslå maskine, på den måde tror jeg du kan holde kvikgræsset nede og ikke være nødt til at slås med det de næste maaange år, som du nok kommer til hvis du anlægger bede med det samme. Kvik forsvinder ikke at at blive gravet eller hakket i stykker, det hjælper bare græsset med at formere sig.

Ellers lyder det som en fantastisk ide med en køkkenhave, du bør dog dyrke andet end kartofler og majs, høns elsker f.eks. også salat og kål. God fornøjelse!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2009 kl. 13.12

Hej Lollipop

Johannes råd om at dække det kommende bed med sort plast er et af de gode – og der skal tålmodighed til! Et år er ikke for længe! Det kan dog blive vanskeligt at holde græsset væk fra bedene i årene fremeftert, selv om du slår det med klipperen på selv stierne. Kvikgræs er... kvik!

Du kan overveje at gå en anden vej, hvis du har mulighed for at fræse jorden hver anden uge i perioden april – september. Det er lettest med et regulært jordstykke – ihvertfald vanskeligt, hvis der er flere mindre bede.

Du kan slutte sæsonen af med at plante en kraftigt voksende efterafgrøde i hele stykket. Du kan så slippe for gravning og alligevel få dyrkningsklare (og næsten kvikgræsfrie) bede i foråret 2010 blot ved til den tid at skovle jorden op i bedene fra gangene mellem bedene.

Gode efterafgrøder er blandingen havre og honningurt eller olieræddike (den sidste måske mindre velegnet, hvis du vil dyrke kål til hønsene i mange år frem).

Men det fremgår jo af dit indlæg, at du rigtig gerne vil igang nu...

Din tanke med at fjerne det øverste lag græs og græsrødder er ikke helt smart – du fjerner jo samtidig en god mængde humus fra dyrkningslaget (muldlaget) i jorden...

Og din idé om at få fat i kompost er svær at realisere – der kan ofte hentes gratis kompost på genbrugsstationerne i forårstiden – men der er rigtig mange dårlige erfaringer med at bruge denne kompost til urtedyrkning. Mange kan fortælle om svidningsskader på urter – forklaring er et "skævt" indhold af kvælstof, kalium og fosfor + måske en surhedsgrad, der ikke er hensigtsmæssig.

Og du finder næppe mange havevenner, der vil af med dette værdifulde produkt – de har selv brug for det.

Så du får lige et forslag: Grav jorden igennem med en greb og ryst så meget jord som muligt af græsrødderne, inden du lægger dem i sorte plastsække og lukker til. Rødderne omsættes derefter inde i sækken – uden at du skal gøre mere – til en grov kompost, som du senere kan have glæde af at lægge ud på jorden igen.

Efter arbejdet med greben i marts måned – og indtil jorden er varm nok til at så i / sætte kartofler i – kan du trække en god kultivator igennem bedet på kryds og tværs en gang om ugen.

Du må så indstille dig på at "slide" på et hakkejern resten af dyrkningssæsonen! Det kræver lidt ekstra plads mellem rækker og planter at kunne gøre det på den måde. Hver eneste gang, kvikgræsset sætter nye små skud skal du være der og hakke dem om – ca én gang om ugen i månederne april – oktober medmindre der kommer lange perioder uden regn.

Et lyspunkt:
En del krydderurter kan faktisk med godt resultat dyrkes i store potter – det gælder f. eks dild, timian, basilikum (kræver et lunt voksested) og mynte – i potterne kan du jo helt slippe for at tænke på kvikgræs :-)

Jeg vil også ønske dig rigtig god fornøjelse – og god arbejdslyst!

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. februar 2009 kl. 14.28

Hel Lollipop.

I dit sted ville jeg nok ikke tage mere ind til køkkenhave end du til enhver tid har magt over, så du ikke løber sur i det. Slå resten med græsslåmaskinen en gang om ugen eller hver fjortende dag. Kvik kan ikke lide at blive holdt nede, og vil efterhånden forsvinde af sig selv.

Hvis kvik lades urørt, ligger alle udløbere i de øverste 5–7cm. Skræl dette lag af og kør det på genbrugen, så er det væk. Den smule jord, der følger med, kan nemt erstattes på anden måde.

Hvorfor vil du grave så dybt? Hvis ikke jorden er kørt sammen af tunge maskiner (traktose), ødelægger du det fine drænsystem, som regnormene har lavet gennem årene. Ingen dybere jordbehandling end 10 cm.

Hvis du laver højbede på 30cm, vil eventuelle kvikrester ikke gro igennem. Tidsler og andet dybt roukrudt vil, uanset dyb gravning, komme igennem. Det må så bekæmpes ved lugning.

Hvis jeg har brug for jordforbedring, køber jeg de billigste plantesække, jeg kan finde. Somme tider kan de fås for under en tier pr. stk., og det er ikke for stærkt, som kompost fra genbrugen, er.

Kartofler er nok den bedste afgrøde til et nyopdyrket stykke jord. De vokser hurtigt og dækker jorden godt. Majs er meget mere åben, og kræver mere manuel renholdelse.

Mvh. Hans

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny, 15. marts 2009 kl. 13.27

Hej vi er ved at lave have så vil jeg høre om hvordant jeg skal lave køkken have når det er sand/jord og det med græs plænen vores græsplæne kommer der meget jordhuller i jeg har prøvet at så mere græs i men syntes der kommer mere jord huller i den kan du hjælpe os hilsen johnny

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 15. marts 2009 kl. 16.13

Hej lollipop
En anden god grøntsag at starte med, er græskar og Squash.

Ryd det stykke jord du vil dyrke i og hold det rent hen over foråret. i slutnigen af marts sår du Græskar indendørs, og planter dem ud i midten af maj. Kan du få fat i en god gang dyre gødening (heste eller ko møg) er det godt at sprede ud på stykket også, græskar vil gerne have meget næring.

Men det gode ved græskar er, i denne sammenhæng at planterne breder sig ud over det hele med lange stængler og kæmpe blade, som skygger for ukrudtet.

Og så kan du have dem sammen med Majs. Sæt majs lidt væk fra græskar planterne (50–75 cm), og lad græskar stænglerne slynge sig in imellem majs planterne, så får du – helt gratis – holdt ukrudtet nede mellem majs planterne.

God fornøjelse
Hilsen Randi

Nyt svar til emnet »Opstart af køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opstart af køkkenhave

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider