Forum

Klargøring af jorden.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mai- Britt, 10. marts 2009 kl. 16.09

Jeg skal til at lave en køkken have. Jeg har luget og gravet gamle kartofler osv op (fra de tidligere ejere af vores hus). Jeg vendte så al jorden og frem kom bittesmå dræbersnegle. Hvad gør jeg? Jegf har tænkt mig at indhegne køkkenhaven med sneglehegn, men hvad gør jeg med de små snegle der åbenbart er i jorden? Er der en der har et godt råd. Jeg vil jo ikke smide gift, når der skal sås grøntsager. Og vi har desuden et pindsvin i haven, som jeg jo ikke vil dræbe.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. marts 2009 kl. 18.29

Hvis der er snegle – og du er altså sikker på, at det er såkaldte "dræbersnegle", kan du næppe fjerne dem effektivt uden gift. I landbruget har det vist sig at have negativ effekt på antallet af snegle at harve inden såning, ligesom harvning efter høst reducerer antallet af knolde i jorden, så sneglenes skjulesteder minimeres. Antallet af snegle reduceres på plan jord, ligesom selve jordbearbejdningen reducerer antallet. Men her harves til 10 cm's dybde, hvilket du ikke kan med almindelige haveredskaber.

Ferramol, der bl.a forhandles under navne som SNEGLESTOP og SNEGLEFRI kan benyttes. Midlet er godkendt til økologisk havebrug.

www.lr.dk/middeldatabasen/product.asp?productID=60980

Se evt artiklen på havenyt www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/674.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mai- Britt, 10. marts 2009 kl. 19.04

Det er helt sikkert dræbersnegle. Jeg fandt også en enkelt sort skovsnegl (også lillebitte) og alm. snegle med hus men de er vel ok at have i haven?

Som jeg kan se af dit link kan giften benyttes uden fare for os selv og dyrene i haven. Men er der ikke noget med at det forsvinder når det regner?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. marts 2009 kl. 20.17

Hej Mai-Britt

Jo det er rigtigt, at regn opløser kornene og at Ferramol på den måde skylles ned i jorden.

Du kan udlægge brædder hævet et par cm over jorden (med en sten i hver ende) og placere sneglegiften underneden.

Der findes såkaldte ferramolskjul i handelen – men hvis du investerer i dem, skal du investere i mange – og du står så om et stykke tid med et affaldsproblem / en genbrugsopgave.

Brædderne kan bruges til andet formål – optændingspinde eksempelvis...

Du kan overveje at teste din tålmodighed og installere et par moskusænder i en indhegning der, hvor du ønsker at placere din køkkenhave. Byg et enkelt skur, hvor de kan søge ly om nattenog i koldt, vådt vejr. Lad ænderne klare snegleproblemet i løbet af et år eller to – og vent med at anlægge køkkenhaven... Men det kan jo være svært at gå den omvej, når du nu gerne vil igang med at dyrke grøntsager...

Med venlig hilsen fra
Lone

Jeg håber, du får held med at

Nyt svar til emnet »Klargøring af jorden.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Klargøring af jorden.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider