Forum

Stor grøn kompost-spand

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 11. marts 2009 kl. 10.41

I min lille nye kolonihave står en stor grøn plastikbeholder til at lave kompost i. Det er så'en en rund en, med låg foroven og en luge forneden.

Den var fyldt med jord og gamle rødder. Det ser ikke ud som om rødderne bliver omsat til noget, så jeg har ikke turde hælde jorden ud i bedene. Måske det skal ligge i beholderen et år mere?

Men mit spørgsmål er, om det kan være rigtigt at der skal være bund i sådan en kompost-ting?

Jeg tømte den, fordi den skulle flyttes, og jeg undre mig over der er en bund i. Ville det ikke give mere mening at burge den uden bunden – jeg tænker at så kan der jo kravle regnorme op i den?

Hej fra Wina.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. marts 2009 kl. 21.02

Meningen med bunden er at holde rotter væk fra køkken affaldet. Men hvis du kun skal bruge beholderen til have affald behøver du ikke bunden.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. marts 2009 kl. 22.49

Hej Wina

Det kan godt ske, at du alligevel kan få glæde af den del af beholderens indhold, som ikke er rødder. Hvis du konstruerer et sold vil det være let for dig at få sorteret rødder og grove stængler fra – resten kan formentlig bruges som jorddækning og vil sikkert gavne mulddannelsen.

I en kompostdynge kan der afhængigt af forholdene være flere slags orm – kompostorme (Eisenia Foetida) er lyserøde, tyndere og kortere end regnorme. Kompostorme kan sagtens leve i en beholder med bund og bidrage til omsætningen af grøntsagsaffald. Men de har behov for at der er temmelig fugtigt og at der uafbrudt tilføres nye, uomsatte plantedele. De tåler højere temperatur end "almindelige" regnorme.

Så jeg er enig med Mogens – sæt bunden af beholderen til side og lad ormene komme til – de finder selv ud af at formere sig, hvis de trives!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Stor grøn kompost-spand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Stor grøn kompost-spand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider