Forum

Rabarber

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. marts 2009 kl. 16.19

Jeg forsørgte mig sidste år med rabarber – desværre uden godt resultat. Købte en forholdsvis dyr plante men den fik aldrig ordentligt ved, blev slatten og døde.

Jeg fik så en "klump" af en kær nabo – den skyd og jeg trak ingen rabarber af den... i efteråret visnede den ned, helt ned og nærmest forsvandt fra joirdens overflade – er dte normalt? At den forsvinder helt?

Jeg har efterfølgende helt lidt mere jord i mit højbed (hvor rabarberen står) dvs. jeg har dækket den emre til end tidligere – hvor den jo heller ikke kunne ses...

Men skyder den blot igen og bryder jorden på et tidspunkt? Ellers skal jeg ud og se om jeg kan finde en ny sød nabo der vil dele lidt?

Hvis den vokser op igen – hvornår kan jeg så forvente at se den titte frem?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. marts 2009 kl. 16.25

Det er helt normalt at rabarber visner ned og efterlader knolden øverligt på voksestedet.

Du venter bare – og så skyder den igen.

Til efteråret kan du dele den og få flere endnu.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 18. marts 2009 kl. 11.44

Rabarber er utrolig taknemmelige. De visner ned hver vinter, men kommer troligt op igen først på foråret. Jeg var lige forbi mine egne rabarber i går, og de første røde knolde (hvorfra stænglerne senere kommer op) er så småt ved at titte op over jorden. Mit eneste problem er så, at der er græs hele vejen rundt om og i mellem planterne, så det ikke er så let at holde, men de kommer hele tiden igen.

Min farmor har også et stykke jord i sin have, hvor der kun vokser rabarber (og skvalderkål...), og de har i hvert fald stået det samme sted de sidste 30 år, og der kommer stadig mange flere rabarber op hvert år end vi kan nå at spise.

God fornøjelse med dine røde stængler! :) Og så er det klart en af de afgrøder, som du kan spare flest penge på at dyrke selv. Så bed endelig om et par ekstra planter, hvis du har en nabo, der er villig til at give dig en.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. marts 2009 kl. 13.35

Okey – jamen jeg håber de titter frem – der er røget ca 5 cm jord ovenpå efter de er visnet ned... og kan intet se endnu. Jeg afvanter :-) Elsker rabarber...

Nyt svar til emnet »Rabarber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rabarber

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider