Forum

Skvalderkål hvordan får jeg det væk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dina, 23. marts 2009 kl. 11.36

Vi er lige flyttet i hus og står med denne dejlige have. Dog har vi måtte fælle en del træer og beskærer andre kraftigt, de havde fået lov til at blive lidt store.

men mit ønsker er at få køkkenhave, og hele stykket bliver kørt igennem med en havefræser inden.

på det stykke vi vil have køkkenhave i har der indtilfornylig været dækket af træfil me tilhørende underlag, det var dog ikke kønt, og have knab lagt der et år.

men mit problem er at der er skvalderkål i haven, helt opppe bag ved og er bange for at jeg spreder rødderne ved at havefræse.

så skal jeg fræse det eller grave hele det stykke op og smide det af H til? eller er der andre metoder?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 23. marts 2009 kl. 14.55

Jeg har haft skvalderkål og det var et værre mas så det fik en gang Round-up med hormonmiddel i.Hormonmiddel er det samme som Toxan plænerens.Det kan ta det.Det skal virke to til tre uger inden det må røres ved igen...Og derefter kan det fræses...Det gør jeg selv nu og det går fint med at holde det rent. 3/4dl Round-up og 1/4dl hormonmiddel til 5–7 liter vand.Alt efter hvor effektiv det skal være...

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dina, 23. marts 2009 kl. 15.03

Hej Finn

tak for svaret, men hvis en køkkenhave kunne gro der bagefter?

er der ikke fare for at grønsager optager giftstoffer fra round up?

:) Dina

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. marts 2009 kl. 16.03

Hej Dina.

Jeg ville ikke være betænkelig ved at bruge Round-up. Det er mere betænkeligt at bruge hormonmiddel, da der kan være en betydelig spirehæmmende effekt det første halve/hele år, især hvis du overdoserer. Hvis du bruger Round-up på rodukrudt (skvalderkål, kvik o. a.),skal dette være så stort som muligt. Så stort at der er en nedadgående stoftransport fra blade til rod, ellers får du for dårlig virkning.

Mvh. Hans

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 23. marts 2009 kl. 18.58

Og hvis man så ikke vil bruge gift i sin have...

så skal man ikke fræse, for det deler bare planterne, så der bliver endnu flere. Grav stykket igennem med en greb og filtrer alle rødder fra, det bliver nødvendigt at komme ned på knæ og bruge hænderne.

Hvis jorden er nogenlund løs, og man ikke hiver for hårdt, kan man følge rødderne rundt under jorden, og hive dem op undervejs. planterne hænger sammen via udløbere, og et stort stykke kan godt være én sammenhængende plante.

lad stykket stål, efter kort tid, vil alle rødder der ikke kom med første gang spire. Fjern dem efterhånden som de kommer op, og tage så meget rod med som overhovedet muligt. alle efterladte rodstykker vil blive til en ny plante.

Det lyder som hårdt arbejde, og det er det da også :-) men når man har et bart stykke jord, hvor man ikke skal tage hensyn til eksisterende beplantning, kan stykket ryddes på én sæson, har selv prøvet.

Men det kræver altså at man er vedholdende, specielt i starten.

Hilsen Randi

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 23. marts 2009 kl. 19.33

Jeg har lige gjort i min nye kolonihave som du har beskrevet Randi. Og ja, det er hårdt mens det står på, men ret hurtigt fandt jeg teknikken med at følge rødderne, og så gik det altså stærkt. Et par timer hver dag i 2 uger tog det mig at rydde 100 km2 fyldt med kvikgræsrødder. Og nu her bagefter er det så fedt at vide, det er gjort med håndkraft og uden gift.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Landmåleren, 23. marts 2009 kl. 19.43

Wina. 100 km.2 er på størrelse med Fyn, det er godt klaret. Du mente nok m2.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 23. marts 2009 kl. 19.49

Griner højt – ups ja

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 26. marts 2009 kl. 9.29

Det undre mig, at der i dette forum, som udgives af Landsforeningen Praktisk Økologi, altid er så mange der giver "gode" råd med gift, ukrudsmiddel, hormoner og hvad ved jeg... måske det ville være mere passende et andet sted?

Hilsen Malene

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dina, 26. marts 2009 kl. 10.45

Jeg takker for de mange gode råd, jeg har nu en masse ting jeg kan gøre for at komme dem til livs

takker :)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. marts 2009 kl. 20.09

Hej Malene.

I stedet for at formanene med dine "giftige" "formaninger", så kom dog med dét læserne beder om. Nogen indsigt/vurdering har du åbenbart i d'et. Det er løsninger vi alle tørster efter. håp

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. marts 2009 kl. 20.45

Skvalderkål kommer ofte under hækken inde fra naboen. Det kan fjernes med en ukrutsbrænder, gentag behandlingen et par gange, så udsultes rødderne.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth, 12. april 2009 kl. 13.31

Hvad er bedst, at hakke toppen af skvalderkål, eller hive det op med
hænderne?

Det er min mands og mit evige diskutions emne.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. april 2009 kl. 8.17

Ja.

Begge dele hæmmer skvalderkålen, men udrydder den ikke.

Anne Marie

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 13. april 2009 kl. 8.19

Førhen gravede og gravede jeg rødderne op, ved skel til min nabo, hvorfra de gror. Det er jeg nu bleve træt af, og nipper jævnligt bladene med stilk af.

Allerførst var tanken, ude af øje ude af sind – men syntes efterfølgende det virker efter hensigten, da de ikke spreder sig i min have.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dina, 13. april 2009 kl. 12.23

Jeg har nu, efter jeg oprettede denne tråd, gået ind i kampen mod skvalderkål.

Jeg må sige jeg har fået stor respekt for denne plante, magen til tille hårdfør plante skal man vist ledelænde efter.

men jeg gør 2 ting.

1 gasbrænder på pg graver rødder op. og du godeste et 7 cm tykt tæppe under jorden. hold da op

jeg har som sådan ikke noget imod skvalderkål, synes ikke det er en grimplante. men jeg har noget imod at den kan kvæle alt liv i haven, her i blandt min køkkenhave.

men de er hæmmet og området forminsket efter ca. 14 dage. jubi

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Fenger, 9. maj 2009 kl. 23.20

Har I tænkt på, at Skvalderkål faktisk er en bedårende staude / pragtfuldt bunddække, hvis man "vender tingene lidt på hovedet". Den kan oven i købet spises.

Jeg lever med en gammel landbohave og skvalderkålen var her før mig – jeg luger i forårstiden, hvis jeg når det – i blomsterbedene klarer stauderne kampen – i køkkenhavens højbede tager jeg kampen op, så snart det mindste skud viser sig.

Skvalderkålen vil nok stadig være her, når min tid er omme!

Hilsen Helen

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Urtegitte, 13. maj 2009 kl. 22.28

Hejsa

Ja skvallerkål kan helt bestemt spises! og smager faktisk rigtig dejligt, hvis man bruger de friske, små grønne skud. Spis den i salat eller blancher/ovnsteg den som spinat. Det er en super sund plante. Ny forskning viser, at den bl.a. er yderst effektiv mod gigt – begge former. Så I må simpelthen æde jer ud af problemet med dens fremfærd i haven :)

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 14. maj 2009 kl. 8.48

Ja, de friske blade smager super godt – en farvorit her hos os er skvalderkål-tærte.

Men hva' med de store blade – er de osse gode i en eller anden ret, eller anden sammenhæng?

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 14. maj 2009 kl. 16.20

Jooo skvalderkål er ok steder, hvor der ikke skal gro køkkenurter og blomster.

Jeg er endten nød til at tage mine diger, som er i 2 hjørner af min blomsterhave, på den hårde måde.

Løsne med grevet og så arbejde mig stille og (meget) rolig frem og få sorteret mine skovjordbær, vinka, og andre blomster fra og så skvalderkålet og senegræsset og div. andre ukrudt fra hinanden.

UHA – Det er et træls arbejde, når man som jeg har 1 tdr. land med en stor blomsterhave, køkkenhave og andre bede rundt i haven.

Jeg synes ikke, at jeg kan komme til at fjerne blomsterne uden også at løsne ukrudtet, så jeg kan komme til med den kemiske krisførsel, som jo endda ikke er så farlig, som man går og tror.

Nyt svar til emnet »Skvalderkål hvordan får jeg det væk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skvalderkål hvordan får jeg det væk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider