Forum

Kinesisk broccoli – »gai lan«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 29. marts 2009 kl. 21.55

Jeg har for en del år siden – i Kina – nydt retter med den kinesiske broccoli (gai lan). Er nu på udkig efter denne grøntsag i DK. Kan man købe frø her i landet?

Med venlig hilsen Niels.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. marts 2009 kl. 7.52

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. marts 2009 kl. 17.07

En tilføjelse-jeg har også været på ekspedition i Kina og det var en tur med mere eller mindre morsomme oplevelser.

Bl.a kom vores baggage ikke frem til Beijing og vi skulle flyve videre næste dag. Efter næsten et døgns rejse stod vi i sure underbukser og sokker og skulle flyve videre 1500 km til Seshuan. Det lykkedes at købe de mest nødvendige ting, men bukser og sko var ikke til at opdrive i de størrelser.

Jeg har aldrig i hele mit liv haft et par bukser på i 14 dage!-det var ikke så slemt med skoene -de kunne pudses.

At vi så var ved at blive slået ihjel et par gange var kun krydderi på oplevelsen -den ene gang var vi ved at falde i Yangse-den anden gang blev vi beskudt,
Imidlertid var maden umiddelbart den værste oplevelse.

Kål-stegt-kål-kogt-kål brændt kål-ja hvadsomhelst-vi fik mere end nok af kål. Vi table alle i vægt på turen.

En invitation til Kinesisk kyllingefondue som består af alt andet end kødet på en kylling (f.eks. tarme, fødder hoved blod og lever) resulterede i 2 salmonellainfektioner.

Nu bevægede vi os ikke i normale turistområder-faktisk så vi ikke en eneste turist gennem Seshuan på de 14 dage vi kørte fra morgen til aften for at se på liljer.

Hotellerne (det kan man nok ikke kalde dem idet det var den eneste inkvartering man kunne få på de steder som var der hvor de røde lygter var hængt ud -altså bordeller) var langt fra normal standard -hvis man skal sige det mildt ikke at jeg kender standarden på bordeller iøvrigt, men de var " klamme ".

I disse landlige områder kunne man få en øl for 10 kr, men så var pigen også inkluderet-ikke at vi tog imod tilbuddet!

Kakerlakkerne indtog hver morgen vores tandpastaetui og dem skulle man først have ud for at børste tænder-dernæst kunne man se frem til at gøre morgentoilette i iskoldt vand og skide i et hul i gulvet-hvis man da ikke holdt sig til der var toiletpapir. Man sov selvfølgelig i sit eget tøj da sengelinnedet ikke havde været skiftet i en menneskealder.

Min kollega fik en Salmonelleinfektion på et tidspunkt og jeg husker stadig hans fortvivlede anskrig da han måtte tørre sig med papiret for vores rejseforsikring. Jeg kan forestille mig at det ikke må have været rart!

Ellers var turen meget spændende og naturen var bare fantastisk!

Jeg tror jeg vil betragte den lidt på afstand før jeg igen prøver.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. marts 2009 kl. 18.08

Sådan en ferie har jeg altid drømt om...

Fik i jeres penge tilbage?. Det var det mindste selskabet kunne have gjort

Nyt svar til emnet »Kinesisk broccoli – »gai lan««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kinesisk broccoli – »gai lan«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider