Forum

Nybegynder i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dina Fagerlund, 6. april 2009 kl. 19.38

Hej :o)

jeg er helt ny i alt det her have haløj, og jeg ved absolut ikke hvor jeg skal starte, jeg har bare sådan lyst til at komme ud og rode i jorden. og få noget ud at min "have"...

jeg har vel ca 10–20 m2 have, som bare er ren ukrut pt. jeg drømmer om at forvanle det til en lækker køkkenhave med jordbær, ærter, krydderurter osv.

kan i ikke hjælpe mig?

hvad skal man gøre? og hvornår?

hvad skal jeg investere i?

og hvilke planter er gode begynder planter?

det er jo sjovest vis det lykkes :o) glæder mig til at læse nogen svar...

knus...

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. april 2009 kl. 20.56

Hej Dina Fagerlund

Din utålmodighed efter at komme igang er et godt udgangspunkt – for du må få fjernet alt ukrudt (med rødder!) inden du kan tænke på at så og plante.

Så en god greb, et par gode havehandsker, en spand til ukrudt og ukrudtsrødder og nogle sorte plastsække til at kompostere alt hvad du graver op af jorden må være første projekt, som kan starte nu.

Mens du går og bukker dig efter ukrudt, kan du tænke lidt over en enkel plan over dit jordstykke.

Hvis du har mulighed for at beslutte nogle sti-forløb (der behøver ikke at være fliser på) kan du få et system med bede, som der aldrig trædes i. Bedene kan være lidt højere end stierne – eller du kan eventuelt nu eller senere "ramme dem ind" med brædder, sten eller pileflettede kanter. Det giver gode muligheder for at dine planter kan trives godt!

Når dine bede er klar og jorden i dem er løsnet godt i ca 25 cm dybde kan du i maj så for eksempel ærter, sætte nogle kartofler og stikløg (zittauerløg / rødløg / salatløg), lægge to – tre jordskokker. I juni kan du så bønner.

Du kan plante krydderurter – start for eksempel med purløg, persille, citronmelisse, timian – og måske er det en god idé at starte ud fra udplantningsplanter, som du køber...

I august (når kartoflerne er høstet) kan du plante jordbær, som du så kan høste af i sommeren 2010.

Det er meget muligt, at du hele sommeren kommer til at luge ofte – det kan være en hjælp at jorddække med Champost, hvis din jord let tørrer ud eller hvis der er meget frø-ukrudt. Ihvertfald
er det nemmere at luge, hvis jordoverfladen hele tiden er fugtig, som den jo er under jorddække.

Det småukrudt, du luger op, kan bare lægges ovenpå jorddækket og vil så tørre ud – eller have meget svært ved at gro fast igen.

Måske kan du have glæde af at kigge lidt på bibliotekets hylder for at finde en havebog, der passer med dine ønsker om, hvordan din urtehave skal indrettes – for der kommer jo nok regnvejrsdage, hvor havearbejde ikke står øverst på opgavelisten.

Hvis det er mere nærliggende at bruge computeren, kan gå ind under emnet "Spørg eksperterne" her på siden. Der er masser af gode råd – god læselyst!

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. april 2009 kl. 21.01

Hej Dina.

Al begyndelse er svær, især når det gælder højt ukrudt. Da din kommende køkkenhave ikke er større skal du grave den igennem og fjerne alt det ukrudt du overkommer både over og i jorden. Lige nu er der lidt fugt i jorden hvilket gør den lidt lettere at grave i, end når jorden er knas tør. Når det er klaret kan du tage en tur til for at få de sidste ukrudts rødder med (hvis du gider). Alle knoldene hakkes istykker med en rive og stykket rives pænt og større sten fjernes. Vent lige en uge og se om der gror lidt ukrudt op, som så fjernes.

Så kommer det sjove, indkøb af jordbær og frø. Bag på frøposerne står hvodan man skal så o.s.v. god arbejdslyst

Nyt svar til emnet »Nybegynder i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nybegynder i haven

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider