Forum

Rydde bed for ukrudt effektivt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 28. juli 2009 kl. 22.15

Hej have-entusiaster...

Jeg har netop overtaget en kolonihave, hvor der er et stort køkkenbed. Det har ikke været tilplantet og er tomy – bortset selvfølgelig for ukrudt. Jeg har luget med hård hånd et par gange, men da jeg kome hjem fra ti dages ferie var der selvfølgelig kommet en masse ny ukrudt.

Jeg skal ikke have sået noget før næste år, men vil gerne høre, hvordan I synes jeg skal gøre bedet klart og frit for ukrudt én gang for alle.

Jeg kunne selvfølgelig bare bruge Roundup, men jeg fik en anden idé. Jeg har en masse presenninger, der ar så godt som uigennemtrængelige for lys.

Kunne jeg ikke bare luge og så dække hele bedet med preseningen? Ville ukrudtet så ikke dø af mangel på lys og vand? Også de ukrudtsfrø og rødder, der er lidt nede i jorden?

I så fald, hvor længe mon det skal være dækket, for alt er dødt?

Mvh
–Uffe

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. juli 2009 kl. 8.41

Hej Uffe Steenberg

Det med at blive ukrudtet kvit en gang for alle er nok ikke muligt, men du har udtænkt en god fremgangsmåde, som kan tage modet fra det allermeste ukrudt i løbet af en tildækningsperiode på 4–5 måneder.

Ikke alle frø bliver ødelagte, så hvis der meget frøbærende ukrudt, skal du nok regne med at luge en del i næste vækstsæson og mindre i vækstsæsonen i 2011.

Enkelte ukrudtsarter er ikke helt så lette at vinde over, fordi de har et effektivt energiopsamlingssystem i rødderne. Tidsler, senegræs, nælder, padderokke for eksempel kan klare overdækning ganske længe og så alligevel skyde fra rødder, som har klaret sig igennem. Hvis du har de arter i din kommende køkkenhave er det en god idé at fjerne mest muligt af rødderne med en greb inden og igen efter tildækningsperioden.

Rigtig god arbejdslyst – og held og lykke med urtehaven!

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 29. juli 2009 kl. 20.24

Hvis ellers forholdene tillader, det er en gasbrænder nu også et godt redskab til at rydde op med. Man skal selvfølgelig gå over stykket 1 gang om ugen 6–7 gange, men så opgiver de fleste flerårige også.

Jeg bruger altid min gasbrænder efter at have klippet toppen af kartoflerne. Så er al ukrudt også væk.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 29. juli 2009 kl. 20.55

Hej Uffe.

vi har prøvet noget tilsvarende med et bed hvor ukrudtet spurtede frem efter vi fældede træer så der kom lys til jorden.

Vi gravede bedet igennem 3 gange med 1 måneds mellemrum og fjerne alle rødder og alt det ukrudt vi kunne komme i nærheden af.

I mellem tiden blev stykket kultiveret igennem en gang om ugen da det ødelægger nye spirer, og bringer nye frø op til overfladen, hvis spirer så kan blive ødelagt den kommende uge.

Allerede efter én sommer med den behandling (der var både tidsler og skvalderkål, men ingen padderokker) var stykket klar til at blive plantet til.

Hilsen Randi

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Offersen, 30. december 2009 kl. 23.14

Vi har for nylig overtaget et hus med en køkkenhave på ca. 200 m2, som ikke har været passet i et par år, så der er masser af senegræs mv. Jeg overvejer at fræse stykket, så snart ukrudtet begynder at vokse og derefter indsamle rødder - og at gentage dette hver 2. uge indtil jorden er varm til såning. Jeg overvejer at starte med kartofler, og hvis jeg så er efter senegræsset med et hakkejern, er der så ikke noget med at senegræs bukker under, hvis det ikke når at få mere end 3 spirer på en stængel?
Hvad mener eksperterne og de garvede; er jeg håbløs optimist eller hyr? Godt nytår.
Mvh
Rasmus

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. december 2009 kl. 11.51

Hvis man stresser sit ukrudt tilstækkelig længe vil det bukke under med tiden . Men ikke sådan , at der aldrig kommer nyt ukrudt igen . Derfor er græslåmaskinen et udemærket værktøj til dette . Hvis der vel og mærke er tale om de store ukrudtsarter (bynke, brændenælder mm.) Derimod vil de forskellige græsarter og gul ranunkel mm. nemmere overleve .

Ellers er en kraftig fræser også udemærket . Man skal bare huske på at man ikke skal fræse for meget da man risikere at gøre ondt være , at man med tiden gøre jorden hård længere nede . Fræser man det ned i foråret vil det være bedre at man kultiverede jorden bag efter og med en ca. 14 dages interval, således at ukrudtet ikke får mulighed for at rodfæste sig igen . Men det er et større arbejde , der giver store muskler og gode resultater .

Det er meget vigtigt at man får så meget ukrudt op at jorden bliver nemmere at dyrke . derfor skal mange bruge meget energi med at få fjernet så mange rødder man kan efter den første fræsning . Så bliver kultivringen også nemmere bag efter .

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. december 2009 kl. 12.02

Med hensyn til at lægge kartofler i bedet bag efter, så kræver det at der ikke står flerårige ukrudtsarter tilbage, som kan nå at få fat igen, ved at lave udløber og/eller frø .
Kartofler kan skygge meget af ukrudtet ihjel , men det kræver at man er over det hele tiden . Derfor skal man have et skarp luge/hakke jern indenfor rækkevidde . Går man det systematisk igennem er det ikke en uoverkommeligt opgave, men holder man derimod fri i 3 - 4 måneder, bliver det, det hurtigt .

Mange nye haveejere bliver forbavset over ,hvor hurtig det skidt gror .

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 31. december 2009 kl. 12.17

Det vi gør når vi tager en brakmark ind i sædskiftet er at stubharve og tromle ca. hver 8-11. dag, i en god måneds tid (4-5 gange).
Så er det ikke nødvendigt at pløje og det meste ukrudt er fjernet.

Nyt svar til emnet »Rydde bed for ukrudt effektivt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rydde bed for ukrudt effektivt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider