Forum

Blå Congo-læggekartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 17. januar 2010 kl. 17.51

Nu er jeg stødt på omtaler af de blå kartofler så mange forskellige steder og har mægtig lyst til at prøve dem... men jeg har endnu ikke rigtig fundet ud af om man kan satse på bare at finde læggekartoflerne i handelen når den tid kommer, eller om man skal ud og lede lidt mere målrettet efter dem hos andre haveejere?

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. januar 2010 kl. 18.00

Hvis ikke du kan finde dem i nærheden af, hvor du bor, så har jeg 3 forskellige blå kartofler, bl.a. Blå Congo. Jeg kan evt. sende nogle få med posten, hvis du betaler portoen.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 17. januar 2010 kl. 19.19

Sidste år kunne man få dem i mange forskellige supermarkeder op mod nytår (som spisekartofler forstås). Jeg har ikke holdt øje med det i år, men det er da værd lige at se sig for.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. januar 2010 kl. 20.08

I Sverige har jeg tidlige fundet dem Blå Congo. I Danmark har der været en sort , som hed Witelotte, som var en fransk sort . Jeg mener at avleren var fra sjællands odde og de blev pakket hos Storøhage . Deres blomster er meger kønne , men det er nogle vanskelige nogle og udbyttet hos mig var ikke stor .

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2010 kl. 21.42

Den kan også købes et par steder som læggekartoffel - prøv at google den...

Man kan lave nogle spøjse pommes frites af den!

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 17. januar 2010 kl. 22.29

Jeg fandt den sidste år i et havecenter under Planteskoleringen.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. januar 2010 kl. 9.04

Jeg købt dem her sidste år, og de har dem stadig. De sælgs som spisekartofler, men spirer fint. Udbyttet hos mig var ok, men ikke overvældene!

www.torvet.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=15041&MenuItemID=180

Bjarne
www.barney.dk

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. januar 2010 kl. 11.21

Tak for de mange svar! Hvor er det dejligt at man kan kaste et spørgsmål ud i luften og straks er der folk der kan hjælpe en med de informationer man mangler!

Efter at jeg havde skrevet mit indlæg i går satte jeg mig til at læse i Camilla Plums bøger om grønt, og opdagede at Blå Congo, i hvert fald på det tidspunkt hvor hun skrev, ikke var godkendt til salg som læggekartofler i DK, så jeg var sikker på at jeg skulle lede med lys og lygte for at finde dem hos en privat havemand...

Villy, tusind tak for tilbuddet, det er sødt af dig! Men det ser ud til at jeg måske kan få Blå Congo gennem Torvet, så det prøver jeg lige før jeg gør indhug i dine :o) Ellers vil jeg gerne have lov at vende tilbage og tigge en enkelt eller to... Det lyder spændende at du har 3 forskellige blå.

Jeg har ikke set dem i grøntafdelingerne de steder hvor jeg handler, Torvet er første sted jeg har set dem til salg. Nu vil jeg undersøge hvad de ellers har så jeg kan få sat en ordre sammen.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. januar 2010 kl. 11.43

www.bioselect.dk/index.html

har dem som læggekartofler - men de sælger kun i 25KG sække

Bjarne

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. januar 2010 kl. 13.40

Det har de søreme også, så må de jo være godkendt. Men 25 kg er nok liiiige lidt voldsomt for mig ;o) Selv om jeg ville ønske at jeg havde plads til at dyrke grøntsager i den størrelsesorden. Det bliver først når jeg kan flytte på landet engang, lige nu er jeg nødt til at blive her i min lille nyttehave.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. januar 2010 kl. 15.23

For få år siden kom der nye regler for godkendte læggekartofler. I dag må en sort, der er godkendt til dyrkning i et EU land hjemtages til dyrkning i alle andre EU lande, så der er masser af kartoffelsorter at prøve.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2010 kl. 15.33

Kartoflen som jeg tidligere fik nævnt havde jeg stavet forkert
den hedder Vittelotte og kan købes her

farmer.dk/salg/salg.htm

Det var i øvrigt i Lammefjorden den blev dyrket . Denne type blå kartoffel har det som mange af de gamle sorter har , det man vistnok kalder indsunket øjne . Den skulle være af ældre dato . Desværre har jeg ikke nogle oplysninger på den .

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. januar 2010 kl. 17.42

....kan se at Lundhede også har Blå Congo på deres liste, men uden prisangivelse eller mulighed for at bestille direkte over nettet, der står at man skal kontakte dem for info...

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2010 kl. 18.46

Lundhede har rigtig fine ting - men de er også generelt noget dyrere end de fleste andre.......

Jeg handler der ind imellem, men kun hvis jeg ikke kan finde varen et andet sted!

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar K., 23. januar 2010 kl. 15.12

Man kan få Blå Kongo læggekartofler fra Frøsamlerne, men de er kun for medlemmer: www.froesamlerne.dk/

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 17. februar 2010 kl. 12.56

Hejsa!

Jeg får en slat Blå Congo læggekartofler hjem i uge 11/12

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. februar 2010 kl. 9.18

Hej Bjarne, betyder det at du sælger af dem? Så er jeg da meget interesseret! :o)

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. februar 2010 kl. 10.15

Hej Lotte!

Jeps - de kan forudbestilles via min hjemmeside
Jeg får dem i Uge 11 og kan sende dem straks herefter.

Hilsen
Bjarne

www.barney.dk

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. februar 2010 kl. 15.49

Hvordan klarer sådan nogle læggekartofler at blive sendt afsted i måske streng kulde, kan de tåle at blive udsat for frost? Jeg ved ikke hvordan pakker bliver opbevaret men forestiller mig at de godt kan risikere at opholde sig i udendørs-temperatur under noget af transporten....? Skal jeg vente til vejret bliver lidt mere venligt er dit lager måske tømt, på den anden side er det surt hvis de bliver ødelagt?

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 18. februar 2010 kl. 16.06

Hej Bjarne.

Hvis du alligevel skal lave en forudbestillingsliste til de blå kartofler, vil du så være rar at skrive mig på? Har ønsket at prøve at avle dem selv, men har heller ikke kunne finde dem nogen nogensteder.

På forhånd tak! (0:

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 19. februar 2010 kl. 8.23

Hejsa!

Jeg satser på at vejret er noget bedre i uge 11/12 (!) ellers er det vist et spørgsmål om bobleplast flamingo osv. nok :)

Hilsen
Bjarne

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenni Sittinieri, 10. marts 2010 kl. 19.34

Hej Villy
jeg vil gerne købe nogle af dine blå kartoffen sorter..!!

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. marts 2010 kl. 7.27

Hej Jenni
Du kan godt købe nogle af mine blå kartofler. Skriv direkte til mig på info@blomstergaardenvedviborg.dk så finder vi ud af det.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Hvilsted, 29. marts 2010 kl. 11.43

Hej
Jeg har ledt med lys og lygte efter blå læggekartofler. Hvis der er nogen der har nogle og kan undvære nogle stykker vil jeg blive meget glad. Jeg skal nok betale plus porto. Skulle der evt. være nogen i 8700 området kunne jeg selv hente dem.
Venlig hilsen
Ruth Hvilsted

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate Pedersen, 23. april 2010 kl. 16.51

Hej,
Har langt om længe fundet en planteskole der kan skaffe læggekartofler af blå Congo.
Det er Stuens Planter som ligger i Lellinge ved Køge.

mvh
Kate

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate Pedersen, 23. april 2010 kl. 16.57

Ja, det hedder så helt præcist Stuens Havecenter, det andet navn må være for de lokale:-)

vh
Kate

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Christensen, 29. juli 2012 kl. 10.21

Hej Alle

jeg har masser af Blå Congo som jeg gerne sælger, bare skriv til min mail lobo@nrvissing.dk

hilsen

Ole Christensen

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 30. juli 2012 kl. 12.35

Jeg købte sorte/blå og røde franske spisekartofler i Kvickly og har høstet dem her i sommer - ikke nogen stor kulinarisk oplevelse....

Nyt svar til emnet »Blå Congo-læggekartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blå Congo-læggekartofler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider