Forum

Mellemkultur

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ghita E, 25. april 2010 kl. 20.18

Jeg forsøger at finde ud af hvad jeg kan bruge som mellemkulturer, da jeg er lidt i pladsmangel. Kan man dyrke gulerødder som mellemkultur i løgbedet? Eller er der nogen der har et bedre forslag?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 26. april 2010 kl. 13.00

Det er skønt med et sådant kultiveret havebed! Jeg vil gætte mig til, at gulerødder da gerne vil være tætte naboer med løgene. Det er i hvert faller mit gæt!

Mvh Eivin (^_^)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. april 2010 kl. 13.10

Hej Ghita.
Jeg tror ikke der findes bedre ideer end gulerødder til lige netop løgbedet, da de gensidigt hjælper med at minimere problemer med skadedyr. Der er rigtig meget at hente i form af ekstra udbytte hvis man blander afgrøderne hensigtsmæssigt.

Der er 3 artikler, som jeg ofte tjekker, når jeg er i tvivl om hvad der kan plantes sammen. Du får lige links her :
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saedskifte_og_naboplanter/97.html
www.slottet-i-smoermosen.com/okologi/blanding.html
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saedskifte_og_naboplanter/894.html

God fornøjelse.
Randi Lauridsen

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ghita E, 26. april 2010 kl. 17.42

Tusinde tak!

Så fik jeg jo pludselig også sat hvidløg mellem jordbærene. Det hjalp da lidt på pladsmanglen.

Mon tomater, agurk og peberfrugter vil kunne trives, hvis jeg såer dem i store baljer, altså hver for sig?

Det er ikke sådan, når man har så lidt plads, men gerne vil dyrke det hele....

Hilsen Ghita

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ghita E, 26. april 2010 kl. 17.46

Åh nej. Hvad er nu det??!

Jeg har lige set at der siden igår er kommet mug eller lignende på mine majs og agurke spirer i minidrivhuset....

Hvordan er det sket, og skal de nu smides væk?? Hjælp!

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. april 2010 kl. 19.19

Hej Ghita
Du kan sagtens have Tomater i krukker, det vigtigste er, at de står et lunt sted i læ, hvis ikke ke dde er i drivhus. og får næring nok. Husk også at udvælge sorter der er egnede til et liv udenfor drivhuset.
Størrelsen på krukken behøver ikke være voldsom, jeg har haft tomater i 10 liters spande. Det gav iket store udbytte og de skulle vandes konstant, men udbytte gav det dog.
Jeg ville vælge en beholder på 12-20 liter.
Hvis du vælger en større på. feks 35 liter, vil du kunne have 2 planter i samme beholder. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre igen i år.
Chili går også rigtig fint i krukker. Med Chili planter er det sådan at jo mindre potten er, jo mindre bliver planten og udbyttet, og omvendt. Chilien er altså rigtig god til at tilpasse den mængde jord den har. Det samme bær gælde for Peberfrugter, da de er i samme familie jeg har dog ikke selv prøvet.
Hvad agurk angår, så har jeg ingen viden om hvordan de vil klare sig i krukker, dog skal du være klar over at agurker er meget varmekrævende, og at der nok ikke er det store udvalg i sorter der er egnede til friland. Har du dem i drivhuset kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle kunne klare sig i en potte.
Hilsen Randi

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2010 kl. 14.29

Hvidløg og jordbær? Ja, jo da så længe man ej skal spise det sammen, ja da går det jo da nok!

Mvh Eivin (^_^)

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. april 2010 kl. 9.31

Spændende debat - jeg tænkte faktisk på igår om jeg kunne sætte gulerødder tæt op af mine løg - og om jeg mon kan sætte salat tæt op af porrer rækkerne...

Jeg har nemlig kun 3 højbed af 220 x 110 og så et lille drivhus på 7,2 m2.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. april 2010 kl. 9.36

Mon ikke godt porrerne og salathovederne kan enes i bedene? Det vil jeg tro.
Det er en smart måde at udnytte pladsen på rundt omkring i de små bede.

Mvh Eivin (^_^)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. april 2010 kl. 10.36

Hej Lise
Hvis man dyrker med mellemkultur, kan man næste fordoble sit udbytte for hvert bed. og hvis man derudover har udplantningsplanter klar til udplantning når der bliver jord ledigt, så kan der komme mange grøntsager ud af selv et lille areal i løbet af sommeren.
Det der med at have udplantningsplanter klar, er jeg ikke selv så godt til at have styr på, men man kan f.eks starte meget tidligt med at så spinat i de bede hvor man alligevel ikke vil så/plante noget inden juni (squash, bønner etc). Der er mange mange muligheder, men som sagt, det er jeg ikke selv særlig god til.
Men det gælder om at eksperimentere med pladsen.
I år har jeg et bed på 120 cm i bredden. Hvor jeg har sat 3 rækker løg. I den ene mellemrække har jeg sået en dobbeltrække gulerødder med 15 cm mellemrum, i det andet skal der snart sået en tilsvarende dobbeltrække rødbeder. Hvilket altså vil sige at jeg når op på 7 rækker grønt i et bed på 120 cm.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. april 2010 kl. 12.22

Aha se nu blev jeg meget klogere!
Jeg vil også have gulerødder og rødbeder!!! Men troede jo slet ikke at jeg havde pladsen.

Lotte - kunne du mon ligge et billede herind af alle dine fine rækker så jeg kan lure?

Ville man i princippet kunne så det hele på én gang?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. april 2010 kl. 12.29

Hej Lise (går ud fra det er mig du mener du du skriver Lotte :-) )
Der er ikke kommet noget op endnu, så det vil bare blive et billede at noget jord.

Om du kan lave det på en gang ved jeg ikke. I mit bed blev løgene sat d. 8 april, gulrødder sået i går (kunne sagtens have været før) og Rødbederne bliver sået lige i starten af Maj.
Hilsen Randi

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. april 2010 kl. 12.43

Ja Randi selvfølgelig - jeg blev vist lige for overildet der ;-)

Jeg satte løg omkring samme dato som dig, vil gerne have porrer men har hørt de først skal sættes senere.. gulerødder bor jeg jo så kunne så nu og rødbeder kan jeg så som dig, i maj.. køber dem forspiret... men det gør du vel også?

En ny verden åbner sig jo nu... hurra for mellemkultur!

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. april 2010 kl. 12.49

Hej Lise
Jeg sår de fleste af mine grøntsager selv, det er faktisk kun porrer jeg endnu køber forspiret. Men jeg har da planer om at jeg også på et tidspunkt skal forsøge mig med at så dem selv.
Rødbeder sår jeg direkte i starten af maj, det er meget nemt. Frøen er store, og så er det nemmere end at plante (synes jeg) og i hvert fald billigere.

Randi

Nyt svar til emnet »Mellemkultur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mellemkultur

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider