Forum

Overvintrer de spirende hvidløg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 25. november 2003 kl. 15.08

Jeg har (i øvrigt inspireret af Havenyt, tak for det) midt i oktober plantet hvidløgsfed rundt om en lille rosenbusk, op mod husmuren. Men de er allerede spiret, faktisk er toppene allerede ca. 10 cm høje! Kan hvidløgene mon overleve vinteren, hvis de allerede vokser?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 25. november 2003 kl. 18.00

Det er sikkert det forholdsvis milde vejr, der er årsagen til, at hvidløgene allerede har sat så meget top. For tre år siden, nåede vores hvidløg (sat i november) og at få toppe på ca. 10 cm inden vinteren for alvor kom. De overlevede alle, og blev til fine store hvidløg.

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. november 2003 kl. 10.01

Det kan godt ske, at vi skal til at sætte vores hvidløg lidt senere, hvis efterårsmånederne fremover skal til at være så varme. Det kan jo være svært at ramme at løgene når at udvikle et godt rodnet uden at nå at sætte top. Det er den ideelle situation for planten.

Det år, som Jakob Bock henviser til, havde vi en meget varm december og først nattefrost lige før jul. Her havde jeg også hvidløg med top, og de overlevede også vinteren godt nok, Men hvis vi får barfrost og med frost en halv meter ned, er jeg ret sikker på at bladene ødeløgges, og at det vil sætte løget tilbage i væksten. Jeg er dog ret sikker på, at det vil skyde igen i det tidlige forår, men der er så ikke så mange reserver tilbage i løget, når det har sat top en gang. Er der nogen der har erfaringer fra 1980'erne s strenge vintre med hvidløg?

Det kan derfor være interessant at høre, hvordan sættetidspunkt og grøn top hænger sammen her den kommende måned i vore haver.

De hvidløg,som jeg har sat omkring midten af oktober, kan jeg nu se dukke op af jorden. De hvidløg som er sat lige efter midten af oktober og sidst i oktober kan jeg stadig ikke se komme op.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 28. november 2003 kl. 14.40

Jeg har netop denne morgen "konsulteret" et af mine franske hvidløgsfed, der har foretrukket af blive under jorddynen. Endog en rum tid endnu, kunne jeg notere.

Desværre er mit franske sprog så mangelfuldt, at jeg vil undlade et referat af budskabet på originalsproget.

Derfor nøjes jeg med min fortolkning af fedets budskab på dansk:
"Jeg befinder mig godt og trives i bedste velgående i den danske muld. Jeg er i fuld gang med at rodfæste mig med mange tynde hvide trevler i den danske sorte jord. Hvad angår den grønne top, synes jeg ikke, at der er grund til at stjæle opmærksomheden fra grantræerne".

Det citerede fed blev sat 23. september.

Andre, der har det på samme måde, er sat henholdsvis 26. september og 7. oktober.

Jeg skal tilføje, at jeg har gjort som i fjor. Da blev løgene sat 19. september, og 25. januar havde de gjort sig synlige med 2–3 centimeter lange grønne spirer.

Det hører med til historien, at jeg lægger løgene i omkring 10 centimeters dybde.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 28. november 2003 kl. 15.47

Hmm... jeg mener at mine hvidløg er spanske. De er åbenbart ikke tilfredse med at blive under jorden. Franske hvidløg er vist mere velopdragne ;)

I øvrigt brugte jeg ikke sætte-hvidløg, men blot almindelige hvidløg fra supermarkedet. De kom 10 cm ned i jorden.

Jeg er bosat på Vestlolland, der som bekendt hører til Sydhavsøerne. Her er vist en enkelt grad eller to varmere end i det nordlige Danmark – hvor Ole måske befinder sig? Husmuren, som hvidløgene står op imod, kan vel også være med til at sikre mere varme.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 28. november 2003 kl. 15.56

Jeg har en kasse med ca. 30 satte hvidløgsfed stående i drivhuset, og her er der meget forskel på, hvor langt de er nået i deres udvikling. Nogle har flere cm top, andre er netop ved at titte frem og andre igen har slet ikke vist sig. Fed fra samme løg udvikler sig dog tilsyneladende meget ens, og det er ikke fedenes størrelse, der er afgørende for, hvor langt fremme de er.

Venlig hilsen
Jakob Bock

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 3. december 2003 kl. 23.14

Ikke hvidløg med top, men iris!

Jeg gik en tur i min have, og så pludselig til min store forundring, at mine hollandske iris har 15 cm høje nye blade! Jeg lagde dem sidste år helt inde ved sydmuren og de har blomstret rigtig fint denne sommer. Men blade nu? Har andre mon erfaringer med sådan en utidighed?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 5. december 2003 kl. 12.25

Vejret har vist fået alt til at opføre sig unormalt!

I den første solskin i ugevis gik jeg en tur i haven og krokus både de meget tidlige store gule ankara- og de småblomstreret blue pearl står på spring til at springe ud- flere af mine stauder har masser af nyvækst- juleroserne i stor knop- så i år kan jeg medmindre vejret slår om plukke juleroser til jul uden drivning! Min mandel har masser af nye fine blade – men mine ungarnske 10 generations indvandrer af hvidløg (hårdnakkede) står kun med en ganske lille spire- men med massere af rødder- som de plejer. Jeg har væltet alle de blade jeg kan samle sammen over stauderne- men frygter dog at vi i januar får rigtig vinter.- Jeg bor ganske vist lunt- på Møn på en bakketop- med let jord – men derfor kan vi jo sagtens få en lang vinter.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. december 2003 kl. 19.13

Du milde – bogstavelig talt! Jeg har også været i haven idag, men i Århus, og intet her er så langt fremme som dit. – Der er et par selvsåede narcistobak, en verbascum nigrum og en morgenfrue i knop og nogle blå købte primula i blomst.

Jo, der er altid grønne hvidløgsblade hos mig om vinteren, enten er de ikke taget op eller sat i starten af oktober. De bliver sat nårsomhelst, hvis de går i spire vinteren igennem, kun de planlagt gemte sætter jeg samlet i oktober.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Fynbo, 21. juni 2004 kl. 15.17

Jeg har en hvidløgsplande i stuen på anden sal og nu vil jeg høre hvordan og hvorledes de skal se du før de er modne det liner en grøn pind på ca. en halv til en hel meter min mand klipper den ned en gang i mellem når den er for høj til at stå selv er det regtig at gøre eller hvad
med venlig hilsen sonja fynbo

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Sørensen, 9. juni 2007 kl. 13.51

Jeg har observeret at nogle af mine hvidløg, på bladene, er blevet angrebet af et eller andet. det
ligner nærmest rust, som på pæretræets blade, men
pletterne er noget mindre og lidt mere støvet i udseende end de pletter man ser på pæretræet.

Løget trives tilsyneladende fint. De står i mellem-
rækkerne i jordbærbedet. Bedet er tre år gammelt.

Er der nogle der har et bud på hvad det kan være?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. juni 2007 kl. 22.48

Jeg har samme rust på mine hvidløg og sendte igår et spørgsmål om det til "Spørg Eksperterne". Forhåbentlig får vi et svar. Mine er sat oktober 2006. Jeg har haft hvidløg i mange år og ikke observeret det før.

Nyt svar til emnet »Overvintrer de spirende hvidløg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Overvintrer de spirende hvidløg?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider