Forum

Hvidløgshøst 2010

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. august 2010 kl. 1.45

Det har været et godt dyrkningsår for hvidløg her i 2010. Det kunne være interessant at høre, hvor store jeres hvidløg er blevet i år - evt. se nogle billeder af dem.

Hilsen Karna

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 12. august 2010 kl. 16.31

Sidste år var mit det største Estisk Rød med i konkurrencen, og jeg tror det blev nr. 5. Der var 7 fed i løget, og de er i år blevet til 7 gode løg.
Jeg har ikke vejet dem, men tror måske at det største er på størrelse med det fra sidste år, hvilket er meget godt, da de i år var forviste til noget af det dårligste jord i vores have.
I år skal de 2 største bruges til sætteløg til næste års høst.

Forøvrigt er det mindste løg på billedet det eneste af de 7 løg der fik lov til at sætte topløg, så kan man se hvor meget det betyder for størrelsen. til gengæld har jeg nu en del topløg til videre opformering af min bestand.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2010 kl. 17.41

I år har jeg fået mange store løg ud af "Rød Estisk"

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2010 kl. 17.44

Det største er efter en uge tørring på 214 gram . Mange af mine fed er meget store, hvordan er det med jeres ?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 12. august 2010 kl. 18.09

Flere af os der deltog i Frøsamlernes hvidløgskonkurrence har oplevet at nogle af vores planter fik 2 eller endda 3 toppe i år. Dette skyldes åbenbart at man udvælger de største fed, og sidste år var der mange rigtigt store - men de største har nogle gange nået til at dele sig, så de reelt er 2 fed. En gang imellem kan man mærke det som en rille i fedet - men det eneste sikre er at vende bunden i vejret og kigge på 'bundpladen'. Hvis der er tale om 2 fed vil man kunne se 2 lidt adskilte runde el. aflange bundplader (der hvor fedet sad fast - rødderne vil vokse ud omkring den).

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. august 2010 kl. 23.42

Hej Lila
Aha, så er det, hvad der er sket med en af mine estiske hvidløg. Bladet fra det for mig usynlige sideløg krummede sig mærkeligt ud gennem stænglen af det store. Det store er høstet, men det lille står stadig i haven, er måske stadig grønt.

Har lige taget de estiske hjem idag, men de er stadig grønne indeni stænglerne, så de skal vel eftertørre mere, før jeg klipper stænglen ned og vejer dem ?

Prøver at sætte et foto på af dem.
Hilsen Clara

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 24. august 2010 kl. 16.07

Hvor kan man købe de estiske hvidløg? Sidste efterår satte jeg fed fra tre løg købt i Netto og de spirede alle rigtigt fint - og rådnede alle pånær to i løbet af vinteren!! De stod ikke engang specielt fugtigt. Øv. Jeg kan se at der er andre der har fint held med blot at købe i supermarkeder mv., men det er jo nok en fordel hvis jeg kan finde nogle danske løg. Jeg vil tro Nettos er kinesiske.

mvh
Bente

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. august 2010 kl. 16.51

Nu er mine løg vejet, de fleste var ca. 100 g, det største 120 g. Sidste år var det største 100g, Så en smule har jeg fået ud af at gøde dem i forsommeren.

Det forvirrer lidt, hvis nogen har de kinesiske elefantløg, som kan blive meget store, men ikke smager af så meget. Jeg fik sidste år et par foræret, som jeg dog glemte at sætte i tide. Så kun et har givet et løg i år, det vil jeg prøve at holde adskilt fra de andre.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 24. august 2010 kl. 17.30

Det er let at se forskellen på Elefant"hvidløg"/porreløg (mine kom fra USA) og 'rigtige' slangehvidløg' som Estisk Rød. Elefanthvidløg danner kuglerunde blomsterhoveder, der ligner dem på pryd-allium sorter. De laver aldrig topløg. Babingtons porreløg, der er nært beslægtet, danner få meget store topløg med blomster der stikker op over disse 8der findes billeder på nettet som man kan google). Begge disse laver små hårde gullige formeringsløg, der sidder på strenge ved bunden (og som let knækker af).

Den Økologiske Have i Odder sælger Estisk Rød hvidløgi butikken, men ikke længere på nettet. Ellers tror jeg kun Frøsamlerne har den. Vi sælger den på markeder på Halmtorvet, Pometet, Vestjyllands Højskole og i Hobro i løbet af sensommeren og efteråret. Men ellers formidler vi kun til foreningens medlemmer.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. august 2010 kl. 21.04

Hej Lila
Tak for den oplysning. For så var det hvidløg, jeg fik forærende, altså også et estisk, for det dannede slange som de andre. Mine estiske købte jeg af dig 9. sept. forrige år i Den Økologiske Have.

Et spørgsmål: Bliver holdbarheden kortere, hvis jeg allerede nu piller løgene i fed for at sortere de største fra til ny sætning til efteråret ?
Hilsen Clara

Nyt svar til emnet »Hvidløgshøst 2010«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløgshøst 2010

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider