Forum

Hypning af kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Secher, 30. april 2011 kl. 10.10

Kære alle,

I år har jeg anlagt mit første kartoffelbed.

Planterne er dukket op i løbet af de sidste par dage - hvornår skal jeg begynde at hyppe ?

VH

Søren

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 30. april 2011 kl. 11.50

nu, hvis der kommer frost, ellers når de er 10 cm

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 30. april 2011 kl. 11.51

hyp så du dækker hele planten.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 4. maj 2011 kl. 18.14

Jeg har hyppet mine kartofler 2 gange nu, og så har jeg ikke lige været i haven en lille uge og tror det har været på nippet til lidt frost de sidste 2 nætter...mine toppe er oppe af jorden ca 5 cm - har de taget skade ??
Og hvordan vil jeg kunne se det?
Skal jeg hyppe dem igen eller bare lade dem komme op nu?
Det er første gang jeg har sat kartofler.
Håber i kan hjælpe mig med et par gode råd :-)

VH Mette

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. maj 2011 kl. 21.32

Hej Mette hvis dine kartofler har fået frost vil de få sorte spidser, det bedste vil være at hyppe dem så meget, at de er dækkede med jord. En mulighed er der hvis de har fået frost, så kan man give planterne en overbrusning med koldt vand tidlig om morgenen, så man fjerner evnt. is på bladene.
Man kan altid regne med, at der vil være frostfrit efter d.13 maj. Henry G.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. maj 2011 kl. 21.58

Efter min mening, er den eneste grund til at hyppe kartofler at forhindre de nye kartofler i at blive grønne.
Så længe der ikke er sat nye, er der ingen grund til at hyppe.
Det drejer sig i første omgang om, at få så stor og sund top som muligt, da det er de grønne blade , der producerer stoffet til de nye kartofler.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. maj 2011 kl. 22.13

Ang. hypning af kartofler, man hypper kartofler for at få så mange kartofler som muligt, de nye kartofler kommer på de spirer der udgår fra knolden, og jo længere de er, jo flere frugter kommer der på planten, man kan gå den modsatte vej, læg kartoflerne i 40-50 cm. dybde så sparer man at hyppe, (og det er sjovt at grave dem op). Henry G.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 4. maj 2011 kl. 23.47

Tak for tippene, jeg skyndte mig ud og har hyppet dem igen så skudene nu er helt dækkede og så regner jeg med at når de kommer frem igen så er det slut med at hyppe og så skal toppene have lov til at vokse - der er en ret stor vold nu så jeg vil mene at de kartofler jeg har sat er under godt 40 cm jord nu.
Hvis altså at de har overlevet frosten, for de så altså lidt duknakkede ud nogle af dem da jeg dækkede dem, men nu må vi se :o)
Jeg har så også lært endnu en ting...der skal være ordentlig afstand imellem rækkerne og det har jeg ikke, så jeg har måttet bære jord til i en spand for at dække dem idag for der var ik mere at tage af...sikke et arbejde...
Ja ja, af erfaring bliver man klog men sjældent rig :o)
Endnu engang tak,
VH Mette

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 5. maj 2011 kl. 20.05

Kan man hyppe kartoflerne med (ren) grus?

Og et tillægsspørgsmål:
Kan kartofler egentlig lægges og gro i (ren) grus?

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. maj 2011 kl. 21.40

Hej Mette Det var næsten synd for dig, med al det jordslæberi,
men du kan samle på en mellemstørrelse sorte plastik potter, så du næste år kan sætte dem omvendt oven på toppene, så du beskytter toppene på den måde, men de skal tages væk i solskin p.gr.a. varmen.
Efter d. 13 maj er der normalt ingen risiko for frost. (ishellige)
Hilsen Henry G.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. maj 2011 kl. 21.53

Hej Jan E. Ja du kan lægge kartofler i næsten alt, når bare de får næring nok (dog ville jeg ikke pakke dem ind i vat), men giv dem ikke kalksalpeter som gødning, men hellere svovlsur ammoniak (også godt til jordbær) OG mod Snegle !!!!
Jeg har ikke prøvet i rent grus, men flyvesand!! Ved vestkysten havde vi kun sandjord. Hilsen Henry G.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 6. maj 2011 kl. 7.23

Jeg fandt lige denne spændende artikel om DR's "frilandshaven", hvor man lavede følgende eksperiment:

"Jørgen vil i år afprøve om grøntsager dyrket i rent sand giver bedre grøntsager end dem, der dyrkes i almindelig havejord."

Artiklen kan ses/læses hér:

www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/J%C3%B8rgens+projekter/20080513134059.htm

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 7. maj 2011 kl. 19.08

Ja det ser spændende ud og der er da klart en stor forskel på det der er vokset op i sand og det der er vokset op i jord.
Så ne er jeg da spændt på mit udbytte for jeg har sandjord, det er godt nok sort, men meget let... og man bliver meget beskidt, men det er vildt nemt at arbejde i...
Tror bestemt mine kartofler ihvertfald vil trives :o)

Nyt svar til emnet »Hypning af kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hypning af kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider