På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan varmer jeg drivhusjorden op med halmballer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.
Skrevet af: Annette Bauder Jensen, 9. juni 2004 kl. 21.39
Jeg har i en del år benyttet ovennævnte metode til tidlig opvarmning af jorden i drivhuset. Nu har jeg opdaget, at jeg ikke behøver at skifte halmballerne ud hvert år idet jeg, efter at have fjernet ca 15 cm af foregående års jord, vander det tiloversblevne af forrige års halmballer godt og dernæst lægger mindst 50 cm champinonmuld, direkte hjembragt fra nærmeste champinonfarm ovenpå. Der vandes igen godt.Temperaturen stiger de næste par uger før den stabliceres ved 20–25 grader hvor den holder sig resten af sommeren. På samme tid er jorden "afdunstet" og jeg kan derfor plante direkte i champinonmulden, hvorfor jeg ikke behøver at gøde yderligere.
Den brugte champinom muld = jorden som jer fjernet året anbringer jeg i mine højbede – og den er stærkt jordforbedrende.
Det er lidt arbejdskrævende, og det på et tidspunkt af året (i marts) hvor det er aldeles pragtfuldt at komme ud og knokle i drivhus og have efter den lange vinter. Med venlig hilsen
Skrevet af: Leila Poulsen, 25. marts 2005 kl. 11.55
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor lang tid der går, fra halmballerne er gravet ned, vandet og gødet, til halmen er varm. Med andre ord, hvor tidligt skal man sætte processen igang for at få gavn af varmen til de små planter der ikke længere kan være i vinduskarmen?
Er der nogen der har erfaring med det?
Skrevet af: Lone Schønemann, 6. maj 2005 kl. 10.06
Kære Leila,
Der går ca. 10–12 dage fra man har gødet til temperaturen er faldet så meget, at man kan plante i halmen.
Mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan varmer jeg drivhusjorden op med halmballer?«