Forum

Kommentarer til »Dyrk flerårig rucola«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrk flerårig rucola. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. juni 2004 kl. 1.26

Det er den vilde rucola – Diplotaxis tenuifolia – du har sået. Almindelig rucola er ikke flerårig. Jeg har også rucolaplanter, som er flere år gamle. Og det er rigtig dejligt at kunne høste masser af rucolablade i det tidlige forår.

Her sidst i juni er de begyndt at blomstre. Nogle af blomsterne får lov til at sætte frø. Næste forår spirer der nye planter frem – du skal bare være tålmodig og kun håndluge. Du kan så erstatte nogle af de gamle med nye. Min erfaring er, at pludselig kommer der en vinter, hvor mange af de gamle planter går til.

Hvis man har adgang til tang, så giv rucolabedet et lag tangdække. Jeg har i foråret lagt tang på et nærliggende aspargesbed, hvor der stod to små selvsåede rucolaplanter. De trives helt fantastisk – den ene har jeg hevet op i dag, da den jo ikke skal udkonkurrere mine asparges. Den var 50–60 cm i diameter og 30 cm høj.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 30. juni 2004 kl. 10.45

Den flerårige rucola bliver lidt stærkere i smagen end sædvanligt når den har udviklet sig til busk, men er stadig rigtig god.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Dannesboe, 19. september 2008 kl. 20.06

Da jeg også har den fornøjelse at høste rucola år efter år, kunne jeg tænke mig at høre, om der er nogen, der spiser de smukke og velduftende gule blomster?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina Lundgren, 22. april 2020 kl. 16.08

Vi har haft masser af rucola i haven. De har spredt sig som ukrudt og plejer at pible frem i løbet af det tidlige forår Vi har beholdt nogle planter i bedet, som har givet et pragtfuldt udbytte i mange år. Dette forår er dog samtlige planter pist væk. Er der nogen som har en forklaring på dette?
vh/Stina

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina Lundgren, 22. april 2020 kl. 16.08

Vi har haft masser af rucola i haven. De har spredt sig som ukrudt og plejer at pible frem i løbet af det tidlige forår Vi har beholdt nogle planter i bedet, som har givet et pragtfuldt udbytte i mange år. Dette forår er dog samtlige planter pist væk. Er der nogen som har en forklaring på dette?
vh/Stina

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2020 kl. 13.59

Der kan evt. være for tørt til at de kan spire lige nu. Jeg har set nogle ved siden af min kompost, men nu du siger det er der ingen i selve køkkenhaven hvor de blev sået oprindeligt og hvor der er mere tørt.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina Lundgren, 23. april 2020 kl. 14.20

Tak for dit svar og tørken er sikkert medskyldig, men det undrer mig, at de allesammen er gået ud - også dem som har vokset udenfor bedene, og har haft et solidt rodsysem. Kan det være, at der er begrænsninger på hvor mange år, de kan holde?
vh. Stina

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina Lundgren, 23. april 2020 kl. 14.20

Tak for dit svar og tørken er sikkert medskyldig, men det undrer mig, at de allesammen er gået ud - også dem som har vokset udenfor bedene, og har haft et solidt rodsysem. Kan det være, at der er begrænsninger på hvor mange år, de kan holde?
vh. Stina

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 23. april 2020 kl. 14.53

Jeg tror at det er holdbarheden der kan være begrænset der er grunden. Jeg har også oplevet de forsvandt, men andre kom så derfor har jeg egentlig ikke tænkt nærmere over det.

Nyt svar til emnet »Dyrk flerårig rucola«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrk flerårig rucola«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider