Forum

Kommentarer til »Dansk navn for Rose Campion?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dansk navn for Rose Campion? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Bay, 7. oktober 2014 kl. 5.50

Rose Campion er det engelske navn for Silene coronaria, der tidligere hed Lychnis coronaria. Lychnis coronata er en anden plante.

Det mest anvendte danske navn er haveklinte, som jeg synes passer fint til planten. Klinte er godt nok en anden slægt, men det er almindeligt med den slags sammenblandinger i danske navne. F.eks. er poppelrose, stokrose, julerose, nøkkerose, bonderose, alperose og mange andre med navne, der ender på -rose, ikke roser.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. oktober 2014 kl. 17.43

Hej Jesper

Tak for din kommentar. Jeg har været inde og ændre i mit svar. Sådan går det, når man ikke tjekker nidkært.

Jeg er dog ikke enig med dig i, at haveklinte er et godt navn, da det leder tanken hen på klinte, ligesom fiksernellike leder tanken hen på nelliker.

Jeg synes, at vi skal følge anbefalingen fra det udvalg af meget velkvalificerede botanikere, som har lavet Plantenavne, hvor de har udvalgt det danske navn, som ud fra en hel masse kriterier er det bedste at anvende bl.a. ud fra det botaniske navn, udenlandsk navngivning. De har også givet en række planter danske navne, som kun havde et botanisk navn. Bogen omfatter 14.000 planter

En tidligere udgave med kun halvt så mange navne og ikke helt opdateret kan man se på __Plantedirektoratets hjemmeside__ (http://www.pdir.dk/Files/Filer/Topmenu/Publikationer/B%F8ger/Anbefalede_plantenavne.pdf).

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. oktober 2014 kl. 12.25

Jeg har lige tjekket med forlaget Biofolia - der er stadig et par hundrede eksemplarer af Plantenavne på lager, hvis nogen er interesseret. De sælger den via den her side. Den kan også bestilles i boghandler:

samfundslitteratur.dk/search/node/Plantenavne

Nyt svar til emnet »Dansk navn for Rose Campion?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dansk navn for Rose Campion?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider