Forum

Kommentarer til »Er det dumt at sprede flis fra efeu?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er det dumt at sprede flis fra efeu? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth A., 13. maj 2015 kl. 19.11

Græstørv i højbede
Det skulle være så godt og så er det faktisk skidt
Jeg har to højbede (på andet år) Jeg har læst en del om hvordanman får et godt højbed. Jeg har nu opdaget at jeg i min plæne både har smældelarver og måske også stangelbenlarver. De er nu kommet med græstørvene i mine højbede. Jeg må nu se på at mine bladsellerier og persillen bukker under for deres gnav. Jeg har så læst at larverne knap er så ivrige efter bælgplanter. Ved at bruge kompost/græstørv kan man komme galt afsted ØV
Venlig hilsen Lisbeth Andersen

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 13. maj 2015 kl. 21.20

Hej Lisbeth
Jeg synes dit indlæg er endt i den forkerte kategori, men lad mig give mit besyv med alligevel. Det er en gammel kendt sag at disse "skadedyr" bor i græstørv og fx kan udhule rodfrugter, som kartofler og rødbeder.
Hvis man vil bruge græstørven til at dyrke i, er det en god ide at vende tørven om efteråret og undlade dyrkning af rodfrugter det første år. Det er en god ide at genbruge tørven, da de er god muld.
En kompost der kommer fra en varmekompostering indeholder ikke disse "kryb". En kompost fra en bunke, der "bare" er kold komposteret kan indeholde masser af alle slags kryb og ukrudtsfrø.
Så i stedet for at bruge græstørven direkte i et højbed, kunne de være blandet med en god gang møg (fra høns, grise, køer, får eller hest) og komposteret. I en fifty-fifty blanding burde de trække varme nok til at slå kryb og ukrudtsfrø ihjel.
Hav fortrøstning og dyrk blomster (Tagetes er altid godt, når jorden skal renses), ærter og bønner i det første år. Og glæd dig over det der lykkes! "Sån't är livet!", som en kendt svensk sangerinde sang en gang for længe siden...

Nyt svar til emnet »Er det dumt at sprede flis fra efeu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er det dumt at sprede flis fra efeu?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider