Forum

Kommentarer til »Sibirisk iris og gul iris«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sibirisk iris og gul iris. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 11. november 2002 kl. 20.59

Jeg har sibirsk iris mange steder i haven. For nogle år siden ryddede jeg et af stederne, der var befængt med skvalderkål. Planterne blev skilt ad i bidder, og de yngste, kraftigste skud af sibirsk iris blev genplantet enkeltvis med god afstand. Planterne blev meget store, men med kun få (også store) blomster på. Og nu, et par år senere, er der stadig kun få blomster på.

Året efter tog jeg hul på af skære lagkagebidder af den ældgamle sibirsk iris, der vel måler 3 m i diameter. Jeg orkede ikke at dele den på samme måde, så nogle bidder blev sat andre steder i haven med al deres inficering af sibirsk skilla m.v. intakt (indtil jeg fandt nogen at give dem til). De har til gengæld blomstret flot nu i 2 år og er de flotteste iris i min have.

Konklusion: Jeg tror, at hvis hver enkelt plante får plads nok, så vil de bare blive store og grønne. Men hvis planterne klemmes tæt sammen, så tvinges hver enkelt plante måske til at blomstre i håb om at klare sig.

Kald det lommefilosofi, men det er, hvad jeg har set. Og det har ikke noget med lys eller sol at gøre, de bedst blomstrende står nordvendt under det gamle cox-orange træ. Det har heller ikke noget med plantedybde at gøre, for de dårligst blomstrende står på en skråning, hvor jorden nemt vaskes væk.

Venlig hilsen Clara Andersen

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. juni 2003 kl. 23.48

Nu er jeg ikke mere i tvivl om, hvordan sibirsk iris skal stå for at blomstre. – De skal stå tæt! Hvilket igen betyder, at de holder på fugten, for de må ikke tørre om rodhalsen. Fra de bryder frem i tidligt forår til de har knopper, skal de holdes fugtige.

I år fjernede jeg en række akeleje, der klinede sig ind i nogle af mine sibirske iris, og denne række iris blev nu åbne for udtørring og har næsten ingen knopper, selvom de i tidligere år har blomstret livligt.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 10. juni 2005 kl. 12.36

Vilde fra sumpområder.

Lad vær med at have dem i haven, de kaster frø og formere sig totalt uhæmmet. De har har et sejt og nærmest umuligt rodnet at få has på. Måske hvis de for lov at stå i en gruppe i græsplænen at man så kan tackle den

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 3. juni 2009 kl. 22.21

Ud over de små våriris har jeg to slags iris i haven: De blåduggede med rodknolde, som jeg har "hugget" i en have på Bornholm, og som trives i tør solbagt jord, blomstrene er gråviolette og men det smukkeste er faktisk deres blade, og så en anden slags som har smallere friskgrønne blade, mindre blå blomster og et totalt uigennemtrængeligt rodnet.

Har altid kald den sidste Sibirisk iris, men hvis det er en sumpplante, så er det ikke det rigtige navn. Det vokser på knastør sandjord, og spreder sig som en ren fornøjelse.

Nogle ideer om hvilke iris jeg har?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jh, 3. juni 2009 kl. 22.39

Det er meget vanskeligt at sige du nok har den eller den iris, men hvis du har tålmodighed kan du sikkert finde ud af det selv ved at se på dene side
www.signa.org/index.pl?Species

M.v.h.

Jytte Hansen

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 5. juni 2009 kl. 19.37

Der er godt nok meget information på den side. Tak for svaret.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Ø. B., 13. september 2009 kl. 19.20

Hej
Jeg har fået nogle få Sibirisk Iris i min have, og har for nyligt indsamlet frø fra dem. Nu står jeg med en dejlig mængde frø der gerne skulle blive til nye planter. Men er der nogen der ved hvornår man skal så frøene, eller har andre erfaringer med dette?

Hilsen Sarah

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. september 2009 kl. 11.43

Du sår Irisfrø nu, gerne i potter så du ved hvor du har dem, dæk dem evt, med fiberdug så fuglene ikke spiser frøene.

Du kan også vente til foråret, men de frøsår ofte sig selv, hvis de har muligheden for det.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Ø. B., 20. september 2009 kl. 11.37

Hej Lis.

Tusind tak for svaret :)

Nyt svar til emnet »Sibirisk iris og gul iris«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sibirisk iris og gul iris«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider