Forum

Kommentarer til »Dyrkning af kartofler«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrkning af kartofler. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Willumsen, 30. april 2005 kl. 9.09

- jamen hvornår skal man lægge kartoflerne...?

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 15. april 2006 kl. 12.46

Nu! ;-)

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 15. april 2006 kl. 22.01

Jeg har 180 m2 hvor jeg skal lægge katofler vis man lægger 1 katofle hvor mange får man ikke igen

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 25. maj 2006 kl. 20.42

Hallo

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. maj 2006 kl. 21.52

Hvad mener du med "får man ikke igen"?

Udbyttet er afhængig af kartoffelsort, jorden, vand, varme osv. Men du kan jo have mange på 180 m2, så et slag på tasken, – ifald du spørger hvor mange du får -...mange ;-)

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Saustrup, 10. juni 2006 kl. 17.57

Hvor mange år kan man i træk dyrke kartofler på det samme stykke jord?

selvom man hvert år tilføjer champignonmuld/næringsberiget spaghnum og desuden gøder med helårsgødning/husdyrgødning

Er der nogle sorter, der bedre kan tåle at blive dyrket på samme jord end andre? Vi har efterhånden prøvet lidt af hvert

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. marts 2007 kl. 10.37

Skal man dyrke kartofler nu min kære sammenlever siger man skal vente til der ikk er mere frost i jorden men det er der vil heller ikke nu. kan man også dyrke porre nu?

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 9. marts 2007 kl. 11.29

Jeg har lagt mine kartofler til forspiring i kasser inde.

Derefter har jeg fjernet ukrudt, gødet, kultiveret og dækket et jordstykke af med klar plastik for, at varme jorden op til de tidlige kartofler.

Sidst i marts/ starten af april skulle den overdækkede jord gerne være varm nok (8 grader) til, at lægge de forspirede kartofler i. Indtil kartoflerne er kommet op lader jeg det klare plastik ligge på jorden. Til beskyttelse mod frost bruger jeg fiberdug.

En af mine naboer har allerede lagt kartofler i jorden på friland, lige tidligt nok i en uopvarmet jord.

Porre kan du forså inde i spirekasser i april og plante ud i haven i midten af maj måned, dog skal de stå og afhærde ude, en uges i spirekassen, for at vænne sig til klimaet ude.

Her på havenyt kan du læse meget mere om begge emner ved, at bruge søgefunktionen oppe i højre hjørne.

Venlig hilsen Jeanet

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. marts 2007 kl. 21.38

Hej Jeanet
– du skriver; at du HAR lagt dine kartofler til forspiring inde.

Senere skriver du at lægge dem når jorden ER 8 grader.

Du skriver også; at plante porrer ud midt i maj. Sagkundskabet foreslår; først at plante ud efter Grundlovsdag for at undgå første flyveperiode af porremøl, og de skal afhærde en ugestid, men at "kassen" skal ind om natten, hvor det jo er koldest. Undskyld. håp

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 10. marts 2007 kl. 9.03

Hej håp.

Jeg ved ikke helt hvor du vil hen med din konstatering til mine dyrkningsmetoder af kartofler på denne årstid, som var mit svar til Mette og hermed mine erfaringer om, at det er for tidligt at lægge kartoflerne i jorden nu, men tiden kan bruges til, at opvarme jorden og lægge kartoflerne til forspiring imens der ventes på, at jorden får den rette temperatur. Minimum. 8 grader til Marabel – som er min foretrukne tidlige kartoffel.

Med hensyn til porrer har jeg endnu ikke haft problemer med, at plante de forspirede ud i maj måned, efter afhærdning. Porremøl har jeg ingen erfaring med, har ikke prøvet det trods mine ovenstående metoder. Det kommer jo også an på hvordan klimaet i de forskellige egne af landet arter sig, ik.

Der er ingen grund til, at undskylde, vi har hver vores erfaringer at dele ud af – og det er bestemt godt og nyttigt. Tak for svaret.

Venlig hilsen Jeanet

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. marts 2007 kl. 10.46

Hej igen Jeanet
– og undskyld igen. Det er bestemt ikke for at kritisere dig. Men som du selv siger, vi har alle vore egne erfaringer, og siger vi ikke det vi mener, mener vi heller ikke det vi siger, hvilket er væsentligt. Læs venligst mit igen, især: HAR.

Jeg skriver ikke det jeg har erfaret, men det jeg har læst. Især det med porrermøl er vanskeligt selv at erfare. Det jeg skriver har jeg fra litteraturen. Men det er væsentligt at "nybegyndere", og de som ikke læser litteraturen, får god vejledning.

Håber du fik dét du spurgte om. Mvh. håp

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 10. marts 2007 kl. 11.00

Hej håp.

Fint, fint... alt ok herfra – det væsentligste er at Marie (ikke Mette, sorry) evt. fik nyttige brugbare oplysninger om kartofler og porrer netop nu.

Solen skinner her, pragtfuldt... så jeg bruge resten af dagen i haven :-)

Ha'et godt forår og god havelyst til alle.

Venlig hilsen Jeanet

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Nielsen, 26. marts 2007 kl. 20.25

Min jord er ret tung og leret. Har tilført spagnum og gødning. Npk. Jorden er noget knoldet og stenet. der er kørt muld på efter byggeriet. Hvad mere kan jeg gøre. Kartoflerne er i forspiring. ''''Minerva''''
Hilsen Børge Nielsen Holstebro.

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. marts 2007 kl. 21.33

Hej Børge!

Du kan vænne dig til tanken om, at det tar lidt tid – jordforbedring sker ikke sådan bare lige!

Hold øje med, hvad der skaber gode betingelser for bakterier og smådyr i jordens øverste luftrige lag og hvad der skaber gode betingelser for planternes rødder i overfladen + en lidt større dybde – så er du på sporet af, hvad du kan gøre.

Hovedindsatsen kan være at holde jorden dækket med groende / dødt plantemateriale hele året rundt – det betyder i praksis at kompostere alt det, som kan komposteres, dyrke afgrøder, der afløser hinanden og sørge for, at der ikke er perioder, hvor jorden udækket ligger udsat for vind, væde, frost eller sol.

Eksempel: Tidlige kartofler afløses af sguash / ærter / grønkål, som i august afløses af havre eller blodkløver – og når grøngødningen rives væk i marts året efter skal der bringes kompost ud / der skal sættes løg.

Egentlig dækning af jordstykker med hø / halm kan også være gavnligt – se "Den nemme have" af Ruth Stout – ISBN 87–7560–730–1
Hvis du bærer dig ad som foreslået, sker der over nogle få år en betydelig forbedring af jordstrukturen, som selvfølgelig skal holdes vedlige
fremover efter samme hovedretningslinie.

Så jeg vil ønske dig god arbejdslyst – og at du kommer til at høste godt og flot!

Venlig hilsen
Lone Brems

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julle, 6. maj 2008 kl. 11.44

Hvornår skal man ligge katofler

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 12. oktober 2008 kl. 17.09

Hvis du gerne vil ha bedre udnyttelse af gødningen er her en lille hemmelighed jeg har haft rigtig godt held med når jeg dyrker kartofler.Det forhindre udvaskning inden kartoflerne er store nok.

Når haven skal gøre klar spredes halvdelen af gødningen over hele stykket og resten hen over renden som kartoflen skal lægges i.Det hedder i fagsproget"placeret gødskning" og er udmærket da det næsten er lige meget hvor meget regn der kommer for udvaskningen er meget ringe under kammen.En sund plante er mindre modtagelig for skimmel og lign.

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. oktober 2008 kl. 18.36

Hej.

Placering af gødning er en rigtig god ide, og bliver brugt i stor udstrækning i vore dage. Hvis det er handelsgødning, vi snakker om er der et forhold, man skal være opmærksom på. Gødningen må ikke kommes direkte i sårillen, men placeres 5–7 cm under, eller 5–7 cm ved siden af rillen. De nye fine rødder svides meget let. Det er bedst, de selv vælger gødning til eller fra,og de skal nok finde det.

Ellers er metoden optimal.

Mvh Hans

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. oktober 2008 kl. 20.24

Hedder det lægge eller ligge kartofler? håp

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2008 kl. 20.44

Det hedder at lægge – jeg lægger – jeg har lagt kartofler. Man køber også læggekartoflet til at lægge i jorden.

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik, 13. oktober 2008 kl. 16.07

Hej Karna Maj

I denne artikel har du beskriver et simpelt sædskifte, hvor der i det første er kål, ærter og bønner, jeg har set denne kombination en del stæder før bøde her på siden og i nogle bøger. Men jeg har ikke helt forstået det endnu, planter man kålen ud efter bønnerne og ærterne er høstet eller sår man dem samtidig

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jægergaard, 22. februar 2009 kl. 18.52

Jeg kan slet ikke finde ud af hvad I skriver – så jeg prøver lige engang: Hvornår lægger man kartofler (ikke tidlige) marts – april – maj – juni?

På forhånd tak

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 22. februar 2009 kl. 21.41

Kan I give mig et tip til sædskifte, når jeg har følgende:

Kartofler
Ærter
Gulerødder/rodfrugter
Porrer
squas
spinat
(+måske et par andre slags, men de kan nok komme ind i de andre grupper)

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. februar 2009 kl. 23.22

Kære Fredrik

I et sædskifte, hvor man kombinerer kål, ærter og bønner, dyrker man rækkerne mellem hinanden. F.eks. to rækker vinterkål og sen dobbeltrække ærter i midten. Ærterne høstes og giver plads til kålene, inden de behøver al pladsen. Man kan ligeledes dyrke rækker med bønner mellem rækker med kål.

Ærter og bønner er kvælstoffikserende planter, og de kan dele ud af det kvælstof, som bindes i knoldene på deres rødder. Når ærterne er afhøstede, henfalder rødderne og kvælstoffet kan kålene udnyttte til vækst i sensommeren.

Du kan læse mere om fordelene ved blandingskultur i denne artikel:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saedskifte_og_naboplanter/894.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. februar 2009 kl. 23.25

Tidlige kartofler lægger man i marts, så snart jorden er 8° varm. Nogle år er den først varm nok først i april.

De senere kartoffelsorter lægger man i løbet af april. Hvornår afgør dels vejret, dels om man bor et sted, hvor man har sen nattefrost. Er der risiko for nattefrost helt ind i juni, kan det være en god ide at vente til sidst i april med at lægge kartofler.

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jægergaard, 23. februar 2009 kl. 9.21

Tak Karna Maj – det var lige det svar jeg havde brug for at høre. :o)
Så vil jeg i hvertfald sætte et par weekender af i april til lægning af kartofler.

God "have" dag til alle.

26 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. marts 2009 kl. 15.09

Kan man så at få kartofler af to omgang?

Jeg har sorten Primula liggende – første del af sækken blev forspiret midt februar og står nu i store murerbaljer i drivhuset.

Sidste del af sækken blev sat til forspiring 1. uge i marts og ligger stadig og spirer fint.

Planen er at lægge dem om 1 uges tid...

Men... når de er taget op kan jeg så nu at lægge endnu en omgang kartofler og få et udbytte ud af dem? Det bliver vel i juni senest de bliver lagt...

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 29. marts 2009 kl. 17.01

Hej Lise D
Det kan du sagtens, du kan sikkert godt nå 3 omgange.

Læg evt. en spiret kartoffel i hvert hul hvor du graver en plante op.

Da jeg i sin tid havde køkkenhave havde vi nyopgravede kartofler til sidst i september.

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda, 15. april 2009 kl. 20.44

Kan man dyrke kartofler hvor der er en del skygge?

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Axelsen, 31. maj 2009 kl. 16.37

Jeg har altid brugt at gå i køkkenhaven den veek som er tættest
på 1 maj da kan de fleste urter sås/lægges bønner / agurker
sås omkring 1 juni så går det ikke helt galt

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Pedersen, 16. juni 2011 kl. 9.39

er det ok hvis mine kartofler er ca 20 cm over jorden, jeg har sat jorden op så meget jeg kunne, de er lige nu ved at blomstre

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 21. marts 2012 kl. 19.02

Så lige billedet der fulgte med artiklen, hvor der lægges halm ud.
Jeg har en del wrap til overs som fårene ikke vil æde, kan det lægges ud?
Og så lige et spørgsmål om middeltidlige kartofler, lægges de samtidig med de tidlige eller lægger man dem senere?

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karoline Thiim, 9. december 2014 kl. 12.49

Hej, jeg har fået en opgave om at lave en så lang kartoffelspirer som muligt. Men aner uheldigvis ikke så meget om dem. Kan i hjælpe mig?
Hvis der nu er noget specielt gødning fx
Hilsen Karoline 6a

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. december 2014 kl. 13.53

Hej Karoline

Du skal sætte kartoflen varmt og mørkt - så bliver spiren lang.

Planter bliver tætte og fine, når de har lys nok - hvis de står for mørkt, og det samtidigt er lunt (gerne lidt over stuetemperatur), så strækker de sig og bliver lange.

mvh
Anja

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 9. december 2014 kl. 14.07

Og hvis du lader dem stå længe nok, vil du opleve, at de sætter små nye kartofler ( som små ærter) , selv om de aldrig er kommet i jord :-).

Nyt svar til emnet »Dyrkning af kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrkning af kartofler«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider