På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bekæmper jeg skvalderkål i mit staudebed? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.
Skrevet af: Brigsted, 7. februar 2003 kl. 21.43
Et lille ganligt råd: Hvis man f.eks. lader skvalderkålen fungere som bunddække mellem stauderne og klipper den let med en hæksaks, og så i øvrigt spiser afklippet, så får man det også bedre med sin gigt. Det er der alt for få, som tænker på.
I flere plantebøger ser jeg smukke billeder, hvor man ser skvalderkål stå smukt sammen med f.eks. roser måske skal man blot tænke lidt anderledes.
Skrevet af: Susanne Petersen, 16. marts 2003 kl. 9.31
Vi overtog også en gammel have forige år, med et gammelt staudebed, med masser af spændende planter.
vi gravede 2530 cm jord af bedet, og kørte det væk. Planterne er i "Pleje" hos noget familie med masser af jord, og rødderne på disse planter er blevet renset fra skvadderkåls rødder, så godt som vi nu kunne. Hårdt arbejde.
Men nogle gange skal tingene være lidt skidt før det bliver godt :)
Skrevet af: Ole Holm, 25. juni 2006 kl. 21.56
En effektiv bekæmpelse af skvalderkål er at putte friskklippet græs ovenpå helst 2030cm. Det kvæler planten ved at hindre lys og udvikler en enorm varme, som skvalderkålen går til ved. Metoden er rigtig god de steder, hvor man ikke kan komme til at luge eksempelvis imellem høje staude, tætte buske, hække o.lign. Det kan godt tage et par græsklipninger og skvalderkålen vil prøve at lave udløbere, men det er den mest afslappende bekæmpelse jeg kender
Skrevet af: Winnie, 25. juni 2006 kl. 22.47
Hej Ole
Ødelægger varmen ikke stauderne?
Jeg har brugt samme princip som Susanne, med at rense og flytte stauderne, og det er et stort arbejde, så hvis man kan undgå det, vil det da være betydelig nemmere.
Skrevet af: Anne Marie Marckmann, 24. oktober 2006 kl. 14.50
Jeg synes bare skvalderkålen kommer op igennem det afklippede græs men jeg har måske ikke lagt et tykt nok lag på?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bekæmper jeg skvalderkål i mit staudebed?«