Forum

Kommentarer til »Hvor dybt plantes agurk og tomat?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor dybt plantes agurk og tomat? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 2. juni 2005 kl. 9.13

Når jeg planter tomater i plantesække, fjerner jeg de nederste blade og planter potteklumpen og den fritlagte stængel vandret. Resten af stænglen bøjer jeg forsigtigt opad og lægger evt. en tung sten på den vandrette del af stænglen for at holde den nede til der er kommet rødder på. Men vær forsigtig så du ikke knækker stænglen. Hvis stænglen endnu er tynd kan man lade den ligge vandret, så bøjer den selv op i løbet af en dags tid.

På den måde kan man plante to planter i hver sin ende af sækken så de krydser hinanden på midten. Den oprindelige rodklump er altså omtrent under den modsatte plante!

Fordelen er at man får de første klaser tæt ved jorden samt et meget kraftigt rodnet.

Ulempem er kun at de kan knække hvis man ikke er forsigtign nok. Når de har været bøjet i nogle dage, "vænner" de sig til det og er derefter ikke tilbøjelige til at knække.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 2. juli 2005 kl. 21.37

Jeg køber plantesække,
klipper dem op og blander dem med
sand og lecasten.Jeg har de største,højeste og flotteste
tomater,peber og agurker,men
de skal nippes og vandes.

Jeg skal dertil sige, jeg har fulgt Karna Mai's instruktioner.

men mit drivhus kan kun rumme 4 potter.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Aage Nielsen, 14. april 2006 kl. 10.53

Når jeg sår tomater bliver de gerne højr og ranglede
og knækker.hvordan ungår jeg dette

Hilsen Svend Aage

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 14. april 2006 kl. 11.00

Det lyders om om de ikke får lys nok. Mine er også mere ranglede end de plejer pga. det dårlige forårsvejr.

Redningen er at omplante dem dybt. Tomater kan godt "lide" at blive plantet meget dybt, idet de så vil slå rod op og ned af stænglen.

Så plant dem om så dybt at de nederste blade kun lige er over jorden!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. april 2006 kl. 1.19

Når de bliver ranglede, er det ikke kun fordi de får for lidt lys, men også fordi de står for varmt. Hvis du har et sted, hvor de kun står ved 15–16° varme og godt med lys, bliver de mindre ranglede. Du kan også stresse dem lidt ved en gang dagligt at lufte godt ud i rummet, så de får en afkøling – men de skal ikke stå i stiv gennemtræk i vindueskarmen. Det får dem også til at "blive ved jorden".

Nyt svar til emnet »Hvor dybt plantes agurk og tomat?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor dybt plantes agurk og tomat?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider