Forum

Kommentarer til »Vælg planter til gavn for bierne«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vælg planter til gavn for bierne. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 19. marts 2003 kl. 21.18

Det er både godt og gavnligt at plante blomster og træer med hensyn til bierne. Endnu bedre ville det dog være hvis alle der har mulighed for det, havde et par bistader i baghaven. Gennemsnitsalderen på danske biavlere nærmer sig 60 og antallet af bier (og biavlere) er støt faldende. Selv anskaffede jeg to bifamilier for tre år siden – da jeg blev træt af at håndbestøve mine pærer. Jeg er blevet belønnet med flere, flottere jordbær, større æbler og en masse god honning. Derudover er det en afslappende og ikke særlig tidskrævende beskæftigelse (20–30 min/uge).

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 31. marts 2008 kl. 12.44

Ja det er helt rigtigt som Charlotte skriver, jo flere biavlere i Danmark jo bedre. For Danmarks natur har brug for bestøvningen.

Vi kan importere honning, men vi kan ikke importere bestøvning. Bierne står for bestøvning af 75% af de vilde blomsterplanter. Bierne spreder blomsterstøv (pollen) fra blomst til blomst. Uden biernes hjælp ville mange blomster ikke kunne sætte frø og danne frugt. Bibestøvning af vilde planter medvirker til øget frø- og bærproduktion i naturen til gavn for fugle (drosselfugle, silkehaler, fasaner, agerhøns og mange sangfugle, som er specielt afhængige af bær i vinterperioden) og vildt (ræv og grævling udnytter vilde bær). Når man køber dansk honning, støtter man samtidig danske biavler og gavner man dan danske natur og miljøet. Jo flere bier der er i Danmark, jo bedre for naturen!

Honningbierne har stor betydning for dansk landsbrug og frugtplantager. Der kan høstes betydelige merudbytter for bibestøvning: 10–60% for jordbær, hindbær, over 100% for rødkløver, æbler, solbær, drueagurker. Værdien af den bestøvning, som bierne udfører, er langt højere end værdien af den honning som produceres. Værdien af honningproduktionen udgør ca. 60 millioner kr. årligt, men ifølge beregninger fra Danmarks Jordbrugsforskning andrager værdien alene i landbruget og i frugt- og bæravlen omkring 1 milliard kroner årlig.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.honningland.dk

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Sørensen, 11. juli 2008 kl. 12.23

Hvordan ser kommunens grønne områder ud hvor du bor?

I mit boligområde er der masser af levendehegn, større og mindre krat og skove og vidt forskellige belplantninger, MEN kommunens gartnere beskærer hvert år alle buske til jordoverfladen! Jeg har rettet henvendelse til kommunen med gode argumenter om den vilde naturs behov uden resultat og efterlyser nu fra miljø- statslig-lovgivnings-side mere fokus, oplysning og flere retningslinjer for dette vigtige område, både i størrelse, udbredelse og som natur tæt på os allesammen.

Vi skal vel passe på al den natur der er tilbage?

Mvh Anna Sørensen
Tvill.Kvt.78st, 6710 Esbjerg V

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 26. juli 2021 kl. 14.04

I denne verdens jammerdal skal der være plads til en solstrålehistorie.
Jeg har 5 bistader, og jeg har i min store have plantet en masse "bivenlige" planter.
I kattehale, anisisop, lavendel, nepeta, valmuer, kornblomster, kongelys, salvie, timian og mange andre og i den kløvermark, der var græsplæne, før tørken satte ind er der tusindvis af: Humlebier (mange slags) utallige sommerfugle (mange slags), svirrefluer og vilde bier. De eneste, der ikke rigtig gider komme der, er mine egne bier. Jeg aner ikke, hvad de trækker på, måske tørst og tidsler i mosen, men konkurrenter til alle de andre summende insekter er de altså ikke.
Alle andre her omkring (biavlere) har gjort samme erfaring.
Her dyrkes IKKE raps; på de bittesmå marker bliver høstet hø til dyrene. Der sprøjtes ikke.
De 7 stærepar fik 4 unger hver, landsvalerne fik unger på vingerne, bysvalerne er i gang med kuld nr. 2. Om mursejlerne yngler hos os, ved jeg ikke, men de er i luften.
Det summer med sol over engen - jeg går ud fra, at det er insekterne, der summer.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2021 kl. 14.20

Det er vel ikke gjort med at sætte nogle bikasser op? Der må være en hel del ekstra grej man skal anskaffe for at “snyde “ bierne for deres forråd? Der er vel ingen, der sætter kasserne op udelukkende for biernes skyld?
Ingeborg

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2021 kl. 15.02

Det tror jeg heller ikke Ingeborg. Holdningen til biavl har skiftet de senere år og det er vist kun biavlerne selv som stadig mener at de ligefrem gavner naturen.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2021 kl. 15.57

Det med at bierne gavner eller skader naturen ved deres virke er det delte meninger om. Spørger du visse økologer burde man udrydde honning bierne til gavn for de vilde bier, men fakta er bare at over 30 procent af det vi høster er fremkommet via bestøvning af netop honningbier. Der er mig bekendt ikke lavet undersøgelser, der viser hvor meget gavn de vilde bier gøre for landbruget. Men selvfølge skal de også være her. De gavner jo en anden måde...

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2021 kl. 16.04

Ingeborg.

Det med biavl er svær at forklar med få ord
Der vil jeg foreslå dig at læse mere på Danmarks Biavlerforenings hjemmeside og se nogle af de mange videoer, der ligger på bl. a you tube.

Men biavl er en hobby ligesom så meget andet og det er en meget fascineret verden man begiver sig ind i. For nogle mennesker bliver det en hobby, der varer i mange år og for andre en kort fornøjelse. Men der er og meget arbejde forbundet med biavl ligesom det kræver meget viden at forstå biavl.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2021 kl. 16.33

Avler man bier eller udvinder man honning? Måske er det ene afhængig af det andet.
Jeg har faktisk læst og set en masse om biavl. Synes at det er fascinerende, men jo ikke sådan at enhver kan smække nogle bikasser op i haven. Jeg gad ikke, men har alligevel mange bivenlige planter.
Ingeborg

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2021 kl. 17.56

Søren, jeg tror ikke der er nogen biologer som mener at tamme honningbier gavner naturen. Diskussionen går vist kun på om de skader (ved at konkurrere med vilde bestøvere) eller om der er nok blomster til alle. Diskussionen kom for alvor op i forbindelse med honning produktion i nationalparkerne.
Der er nok ingen tvivl om at de er nødvendige for at få en god bestøvning i f.eks. kløver eller jordbærmarker. Kornet og kartoflerne behøver ikke bier, så målt på kalorier betyder de faktisk ikke så meget.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2021 kl. 19.07

Det er jo ikke kun jordbær og kløver de bestøver herhjemme, men på verdens plan er det rigtig meget.

Jeg så en udsendelse med Anders Lund Madsen og selv ham, der ikke har interesseret sig for bier blev meget overrasket over hvilket rolle de i virkeligheden spillede.

Men jo, der findes økologer, bl. a på Facebook, der mener at bier er et onde og det må de så om. Det er i min verden lidt som at diskutere om køer i naturenge skader mere end de gavner bare fordi at de er tamme.

Jeg har lidt svært ved at se hvorfor bierne, der i øvrig er i voldsom tilbagegang er skadelig og tager maden fra vilde bier. Selv Morten D D har været ude og sige at det er noget vrøvl, men at vilde bier er artspecifik mht blomster. Men man vil gerne have det billede at de tamme bier ligefrem stjæler maden fra vilde bier og det er der ikke bevis for, tværtimod...

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 26. juli 2021 kl. 23.57

Mange vilde bier er uhyre følsomme, fordi de har så specielle krav til levesteder og blomster.
Det rækker ikke med et "insekthotel", når nogle vilde bier har brug for grus uden vegetation, hvor de kan grave huller.
Ingen klokkeblomster? Klokkeblomstbien overlever ikke.
De hyggelige brumbasser flyver tidligere end honningbien, i stærkere vind, ved lavere temperatur og endog i småregn. De forsyner sig i de blomster, de nu engang finder. Men de har behov for et hjem.
De fleste biavlere er meget glade for den vilde natur, altså også vildbier og andre summende insekter. Vi glædes over brumbassen og svirrefluen.
Forøvrigt kan mine bier trække på lus (øv, honningen smager dejligt, men det er et helvede at få den slynget)
Da honningbien er blomstertro, skal der være en del blomster at besøge, før det kan betale sig for den. Så en lavendelbusk rækker ikke! Men en lille koloni af vilde bier er tilfredse med mindre.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. juli 2021 kl. 8.26

@Anna Sørensen

Du har en vigtig pointe. Jeg har tænkt i samme retning i forhold til at arealer kommunen/staten har en aktie i burde være underlagt nogle krav til biodiversitet.
Gik for nylig en tur i Arnbjergparken i Varde. Tak skæbne en nedslående oplevelse. Kæmpe kortslåede græsplæner med nogle spredte kæmpetræer. En lille smule rodet buskads, hvor folk ikke kommer, og lidt blomsterbeplantning omkring restauranten. Lidt spredte pletter med plads til ukrudt. Al den plads hvor der kunne være liv!
Vores anlæg her i Tistrup blev for et par år siden "renoveret". Fra et sted med rimelig varieret flora og fauna til en ørken af grus, græs, træer og vand. Dødt.
Begge steder kunne være levende og meget mere interessante at færdes i. Oaser for bier og alt muligt andet liv. Tror det er nødvendig med lovgivning.

Nyt svar til emnet »Vælg planter til gavn for bierne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vælg planter til gavn for bierne«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider