Forum

Kommentarer til »Har mango, litchi, passions- og kiwifrugter en chance i Danmark?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Har mango, litchi, passions- og kiwifrugter en chance i Danmark? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 2. april 2003 kl. 19.16

Hey jeg er en dreng på 14 år, og jeg kan godt lide at "lege" med planter, men jeg er stødt ind i et lille problem.

Mit problem er at jeg ikke kan finde noget om mangoplanten. Jeg har søgt alle steder men kan ikke finde noget. Vil i ikke finde noget for mig eller bare fortælle mig noget om såning og pasning...

Hilsen Jacob

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Villefrance, 14. august 2003 kl. 10.53

Hej.

Jeg har forsøgt at plante frø fra Litchi, Kiwi og passionsfrugter.

Det er ikke noget problem at få kiwi'en til at spire, men da planterne var 15–20cm blev de ramt af sygdom og de 8 planter jeg havde, døede alle i løbet af en uges tid. Sygdommen: Bladene begyndte at se sveden ud i spiserne og det bredte sig til hele bladet og resten af bladene som efterfølgende faldt af!? ved du noget om hvad der gik galt?

Pasionsfrugten spire også godt, den vokser hurtigt og er en slyngplante der får flotte blomster og den kan tåle temperaturer ned til ca. 5°C.

Litchien har jeg ikke fået til at spire, kernen rådner for mig.

Hvis man vil prøve med mangoen, skal man bruge følgende fremgangsmåde, den store plade kerne renses for frugtkød herefter ligges den i blød i vand i 4 dage, hvor vandet skiftes hver dag. her efter plantes kernen.

Andre frugter der kan plates med succes, Oliven, Daddler, Kaktusfigne, Granatæble, japansk kirsebær, stjernefrugt(Averrhoa carambola), div. Citrus(Citron, Pomelo, lime m.m.) papaya, ananas.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene Larsen, 7. november 2003 kl. 12.17

Hej jacob,
Jeg sidder med mangokerne jeg vil plante,har en bog sjældne frugter,her om mangosåning:vask og rens kernen meget omhyggeligt.Den er omgivet af masser af lange trævler,og den skal være helt ren,når man har vasket den færdig.Sæt den i en dyb potte med almindelig standardjord,som er let fugtig.Den skal vende sådan,at den lille fordybning på kernen vender opad.Kernen skal sidde lodret i jorden.Den må ikke ligge på siden.Den skal være helt dækket af jord,som til stadighed holdes let fugtig.Spirer hurtigst,hvis den står varmt.Hej irene

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monique, 11. februar 2004 kl. 15.12

Hej jeg vil gerne have mine papayafrø til at spire men jeg aner ikke noget om hvordan jeg skal gøre. kan man ikke gøre på samme måde som med mango? venlig hilsen monique

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Christopher Fjällsted, 13. februar 2004 kl. 17.58

Hej
Jeg er stor fanatiker af palmen, Kimalundus Pablo (bare almindelig Pablo), men jeg kommer pludselig i tvivl om deres slags jord. Jeg bruger standard jord af mærket "Knudsens Have", men palmens blade er begyndt at blive røde, i stedet for deres naturlige farve. Det er da okkergul ikke?

Desuden har jeg læst en del om
Bonsai-Takin. Er det sandt at de simpelt hen skal plantes på et leje af vat, præcis som med karse? og så fremgår det ikke hvor store Bonsai-Takin'er bliver, så jeg ved ikke om jeg skal skifte deres vat, deres bund eller hvor de bedst holder til i et hus.

På forhånd tak.

Hilsen Tobias

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Olivenmanden, 19. januar 2006 kl. 18.00

Hej jeg har lige et tip til mangofrugten.

hvis du skiller selve mangokernen fra hindanden så er der en kerne inden i som du kan så.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 24. april 2006 kl. 21.01

Mango sås bedst på følgende måde:.

Frøskallen rengøres så der ikke er nogle tråde tilbage.

læg den i et glas vand i 2 døgn (skift vand hver dag)
Skil herefter forsigtigt frøskallen ad med kniv og læg den i en 10 cm. potte med fugtig sandblandet pottemuld. (2 dele vasket sand 1 del pottemuld.)

Selve frøet lægges oven på jordblandingen og dækkes med 1 cm. vasket sand.

Vand den forsigtigt så sandet ikke bliver skyllet væk og sæt derefter en frysepose over potten med en elastik. Stil den i vindueskarmen indtil den begynder at spire.

Når den er begyndt at spire flytter man den hen et sted hvor den ikke kan få direkte sollys da spiren ellers svides af.

Sørg for at jorden er konstant fugtig (ikke våd).

Pust lidt luft ind til planten HVER dag da posen har det med at falde sammen men også for, at luftfugtigheden ikke bliver for høj.

Træk blot lidt ud i elastikken og posen, så kan det sagtens lade sig gøre.

Nå planten har nået halvt op til posens bund afklimatiseres den ca. en time om dagen.

Først når den når op til bunden fjernes posen helt.

Held og lykke med projektet.

MVH. John Rømer

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miranda, 24. august 2007 kl. 18.38

Hey tjek lige det her!

Mangotræ,
200 cm. Pris: 1328 Kr.

130 cm. Pris: 550 Kr.

www.Rauh.dk
Klik: Træer,naturtro
:D

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Vinding, 13. juni 2008 kl. 0.24

3 somre siden: købte kiwiplante, 20–30 cm høj, plantede den på sydsiden af huset, jorden: tør og kedelig, vandede manuelt, holdt den fri for ukrudt, nu blomstrer den, dens højde måler fra hussoklen til tagrenden, incl. forgreninger i form af slyngninger rundt om nedløbsrøret og ud til hver side af hovedstænglen. Håber selvfølgelig der kommer frugter, det ser positivt ud.

PS: har IKKE givet gødning.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. juni 2008 kl. 1.39

Kære Susanne

Din kiwiplante er måske en minikiwi, som trives fint på friland, og som kan dække en hel pergola. Den giver en masse små kiwi, hvis det er en selvbestøvende sort, du har købt.

Normalt kan de almindelige kiwi ikke dyrkes på friland, men vi har selvfølgelig haft milde vintre de sidste par år.

Se om minikiwi:
eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/minikiwi.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sine Sundstrøm, 15. december 2008 kl. 14.22

Litchi at den skulle være 2000 år f. kr. gammel lyder lidt for utroligt taget i betragtning af at dem der har lavet frugten har levet i Danmark af hvad jeg ved til år 2007 og de fleste lever i nu.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sine Sundstrøm, 15. december 2008 kl. 14.30

D15.12.08 Den gule og den grønne farve fra Litchi er blevet brugt til at lave den gule Kiwi og den gule farve har sukkersyge og har affektionsværdi kun for mig.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Verheij, 19. januar 2010 kl. 23.20

Hej John Rømer,

Jeg har forsøgt mig med mango på den "Tyske metode":

Spis mangoen,
Rens frøskallen for trævler,
Hold frøskallen op mod et lyspære hvorved frøets placering kan ses i skallen,
Klip spidsen af frøskallen med en bidetang (uden at klippe i frøet),
Åbn skallen (med fingrene), tag frøet ud og pil den brune hinde af,
Læg frøet fladt ned i figtig jord, ca 2 cm dyb. (en blanding af pottemuld og vermiculite er perfekt, da den holder godt på fugten).
Sæt en plastpose på potten.
Success efter 2 til 3 uger.

Hilsen,
Hans

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Arsberg, 7. januar 2011 kl. 8.56

jeg har ikke set, at nogen har svaret på hvordan man kan dyrke lichi kernen. venter forventningsfuldt på, at nogen melder sig med succesfuld dyrkningsmetode :-)

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Arsberg, 7. januar 2011 kl. 8.56

jeg har ikke set, at nogen har svaret på hvordan man kan dyrke lichi kernen. venter forventningsfuldt på, at nogen melder sig med succesfuld dyrkningsmetode :-)

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 11. januar 2011 kl. 10.28

Hejsa!

Jeg såede i efteråret nogle frø fra Litchi, de spirede ret hurtigt og er nu fine små planter på 20 cm.

det jeg lod mig fortælle vedr. frøene er at de skal komme fra meget modne/overmodne frugter. De skal herefter renses fra frugtkød og så gerne lige skylles i en mild opløsning af brintoverilte. De skal sås i steril jord, som ikke er for kompakt, og de må ikke få al for meget vand. Jeg spirede dem ved ca 25 grader.

Nu venter jeg så spændt på i år hvordan de vil udvikle sig :)

Hilsen
Bjarne

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Arsberg, 11. januar 2011 kl. 20.19

Hej Bjarne,
det lyder godt, det vil jeg bestemt forsøge, tak
Lene

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Tanderup, 24. april 2011 kl. 9.37

hej

jeg havde læst hvad i havde skrevet om her inde fordi jeg godt kunne tænge mig at så en mango kerne. det er nu lykkes mig at få den op i 5 cm's højde men kan ikke finde noget om hvad jeg der efter skal gøre så ville lige høre om der var nogen af jer der kunne fortælle mig det?

den ser sådan her ud nu.

hilsen steffen

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isa Olive, 25. april 2011 kl. 13.21

Hej folkens - jeg er også igang med mango-sten, og har lige et spørgsmål...

først havde jeg en sten som jeg havde pillet ud af skallen og sat i et glas vand, og den spirede fint, men gik desværre i forrådnelse før jeg fik den plantet ud.

de næste sten (3 stks som jeg har stående i vand nu) har jeg endnu ikke pillet skallen af, og jeg har nu til min store overraskelse opdaget at det ikke kun er frøet/stenen inden i skallen der spirer, men også SELVE SKALLEN!

kan se at John Rømer, ("7 af 18, 24. april 2006 kl. 21.01") har skrevet om at plante begge dele adskilt, men i samme potte:

"Mango sås bedst på følgende måde:.

Frøskallen rengøres så der ikke er nogle tråde tilbage.
læg den i et glas vand i 2 døgn (skift vand hver dag)
Skil herefter forsigtigt frøskallen ad med kniv og læg den i en 10 cm. potte med fugtig sandblandet pottemuld. (2 dele vasket sand 1 del pottemuld.)
Selve frøet lægges oven på jordblandingen og dækkes med 1 cm. vasket sand."

forstår dog ikke helt den besked - hvorfor er det begge dele kan spire, er det nødvendigt med begge for et sundt træ, og hvad kommer der ud af henholdsvis skal og frø hver for sig? er det bare dobbel-op på trådnet, eller hvad..?

ved ikke helt hvad det er jeg spørger om... :) bliver bare lidt forvirret over alle de meget forskellige vejledninger...og det er tilsyneladende kun ham John Rømer der skriver om skallen...

kh i.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 6. juni 2011 kl. 8.48

Hej
Jeg har et ca 4 årigt kiwitræ, af den selvbestøvende slags, den står i et væksthus. For to år siden blomstrede det og der kom små frugter på, men de blev ikke modne, fordi jeg troede ikke at de skulle blive hængende efter den første frost. Sidste år skete der ingenting, jeg tror det skyldtes den korte sommer og meget kolde vinter mm
Igen i år blomstre den, og nu vil jeg gerne vide hvornår evt. frugter kan plukkes og spises?
I år klippede jeg den meget ned og det ser ud til at den havde rigtig godt af det, ihvertfald er der omkring 30 små blomster i år.

Nyt svar til emnet »Har mango, litchi, passions- og kiwifrugter en chance i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Har mango, litchi, passions- og kiwifrugter en chance i Danmark?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider