Forum

Kommentarer til »Hvilke forholdsregler skal jeg tage, hvis jeg får planter fra en have med dræbersnegle?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvilke forholdsregler skal jeg tage, hvis jeg får planter fra en have med dræbersnegle? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Leerbek, 10. juni 2003 kl. 15.09

Vi gjorde det, at vi lagde planterne i eddikevand, efter at vi havde fjernet al jorden. Det er et råd folk med akvarium bruger, når de får nye planter, hvor der er risiko for, at der følger snegle med. Hvilket forhold eddikevandet skal blandes i, kunne vi umiddelbart ikke finde udaf, så vi sjussede os frem (hellere for meget eddike end for lidt).

Om det virker, vil vise sig, men vi håber.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 18. december 2006 kl. 21.30

For at være sikker kan du sætte dine nye planter i karantæne. Først tjekker jeg for æg og fjerner alle de snegle jeg kan få øje på. Til karantæneopholdet bruger jeg en balje (eller anden tæt beholder). Den kan stå inde eller ude, blot må der ikke regne ned i den (så drukner planterne!). Planterne sættes ned i baljen sammen med et par "ølfælder". Fælderne skal være store nok til at sneglene kan druknes heri. I stedet for øl bruger jeg en pakke gær opløst i et par liter vand – billigere. Fælderne røgtes mindst en gang om dagen – sørg for at der hele tiden er godt med "øl". Når så fælderne har været sneglefri i en ugestid, går jeg ud fra at der ikke er flere og kan nu plante med sindsro.

Dette bør gøres uanset hvorfra planterne kommer. Jeg kender ikke et eneste havecenter/planteskole der ikke har den ibiriske skovsnegl i deres planter. Så uanset hvor du får planterne fra bør du være forsigtig. Husk at "babysneglene" er meget små og koksgrå – meget svære at få øje på!

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. december 2006 kl. 22.18

Det bekymre mig meget, hvis det er som du opl. Hanne Søgård. Du kender nok heller ikke samtlige planteskoler. Har vi og planteskolerne problemet med især dræbersnegle, bør planteskolerne opl. os derom og have PLIGT, for egen skyld at opl. det og udlevere planter som de har givet en nødvendig imod problemet – eller effektiv modhold mod det. håp

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 19. december 2006 kl. 7.43

Nej, jeg kender ikke samtlige planteskoler. Men jeg har i en årerække arbejdet i et par stykker og ved hvordan det fungerer. Af alle de slags plantehandler der er, er der ingen (jo, nogle ganske få der f.eks. laver udplantningsplanter og sælger dem ved "stalddøren") der laver alle planter selv. Så de køber hos hinanden og på den måde spredes f.eks. snegle effektivt. Jeg er sikker på at alle planteskolerne gør hvad de kan for at bekæmpe sneglene. Det er nemlig rigtigt skidt for forretningen når kunderne kan se sneglene kravle rundt mellem og på planterne. Men risikoen for at få et par snegle med hjem er absolut til stede – derfor mit forslag til forholdsregler. Husk at det er ligemeget hvilken slags planter (rhododendron, træer, sommerblomster, roser, osv.) du køber og hvor du køber dem (havecentre, supermarkedet, plantebyttemarkeder, osv.). Så snart der er jord ved planterne er risikoen til stede. Frø, løg og knolde kan man roligt købe.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. december 2006 kl. 21.29

Hej Hanne
Jeg er ked af at høre, at nogle planteskoler ikke tager bekæmpelsen af dræbersneglen alvorlig. Vi er underlagt Plantedirektoratets sundhedskontrol, som kommer uanmeldt og tjekker, også for snegle. Vi må ikke have snegle eller æg i planterne! De skal bekæmpes effetivt! Vi er da opmærksomme på,hvor vi køber de planter, vi ikke selv laver.

Hilsen Anne Marie

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 20. december 2006 kl. 7.47

Hej Anne Marie
Det ved jeg godt; ikke desto mindre dukker der snegle op i planter, mellem potter og under kasser. Og hvordan tør I love at I bekæmper dem så effektivt at der med garanti ikke er snegleæg eller snegle i de planter I sælger? Hvis du kender en så effektiv bekæmpelsestrategi vil jeg gerne høre nærmere. Jeg sidder som konsulent og rådgiver bl.a. om disse spørgsmål.

Jeg skylder også at gøre opmærksom på at alle kugler man finder i jorden i potterne ikke er snegleæg. Dræbersneglenes æg er et par mm i diameter, har farve som skummetmælk og ligger i klumper på ca en spiseske-størrelse. Kugler der ligger enkelvis og er lidt beige-gullige er ikke snegleæg, men gødning.

Venlige hilsner Hanne

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. december 2006 kl. 8.53

Hej Hanne
Vi har dem ikke endnu i planteskolen, men i haven, hvor vi kan holde dem stangen med massiv fysisk bekæmpelse.Ikke kemisk, da vi har vinbjergsnegle.

I mellem nyindkøbte planter fra ukendte grossister lægges ferramol mens de står i karantæne,og vi ser potteklumpen efter inden de kommer i salgsbedet.Hjemkøbte barrodsplanter tjekkes også inden de pottes op. Strategien er lagt i samråd med den lokale sundhedskontrol. Men vi er jo kun en lille planteskole, hvor etikken sættes før penge. De store kan jo ikke gøre som os.

Hilsen Anne Marie

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 20. december 2006 kl. 10.17

Det er dejligt at høre at der er en planteskole der prioriterer indsatsen mod snegle!

God Jul!

Venligst Hanne

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. december 2006 kl. 16.43

Hvad er ferramol, kan almindelige mennesker få fat i det og hvordan bruges det?

Efter at vi har fået ibiriske snegle i haven, har jeg ikke byttet planter med venner og bekendte. Det vil jeg ganske enkelt ikke være bekendt.

Derfor er jeg meget interesseret i at få at vide, hvordan I gør.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 21. december 2006 kl. 7.53

Ferramol kan du købe under navnene Sneglestop og Sneglefri – og måske også andre. Fås i havecentre, Matas, byggemarkeder og visse supermarkeder. Ferramol er godkendt til brug i økologiske bedrifter. Som altid skal brugsanvisningen følges! Der er ingen grund til at overdosere, det virker glimrende endda. Og i min have ser det ikke ud til at påvirke bestanden af vinbjergsnegle eller andre snegle med hus. Det er effektivt mod dræbersneglene og agersneglen (som er lige så "stor en bandit"). Jeg tror ikke på at det kan udrydde bestanden helt, så vær fortsat forsigtig med at bytte planter. Husk at stiklinger og frø ikke er noget problem – så måske kan veninden alligevel få en "aflægger".

Venligst Hanne

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. december 2006 kl. 10.49

Hej Winnie
Vi lægger et lille drys ferramol sammen med en agurkeskive (Helge Petersen's fif) et skygget sted, hvor sneglene holder til. Duften trækker dem til.

I haven lægger vi agurk ud uden ferramol og går en tur morgen og aften med en saks kun til det. De samles ved skiverne, så man ikke skal lede i hele haven. Vi har lagt barkstykker ud i skyggen, så der kan vi 'sakse'senere på dagen. Æggene lægger de tilfældigt fugtige steder i jordoverfladen i små dynger under blade,bark, i stubbe og under trærødder.

Så plantebytning kan lade sig gøre uden risiko, hvis man ryster jorden fra rødderne og tilsvarende klipper toppen tilbage,pakker i våde aviser og planter ud straks man kommer hjem.

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hvilke forholdsregler skal jeg tage, hvis jeg får planter fra en have med dræbersnegle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvilke forholdsregler skal jeg tage, hvis jeg får planter fra en have med dræbersnegle?«

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider