Forum

Kommentarer til »Hvordan skal jeg passe min kalla?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan skal jeg passe min kalla? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 30. juli 2007 kl. 21.08

Skal kallaen klippes ned, når den visner, og kan man evt. nøjes med at fjerne visne blade lidt efter lidt, indtil der ikke er noget grønt tilbage?

Mvh Annette

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Pedersen, 4. november 2007 kl. 17.31

Hej,
jeg har mine kallaer udendørs, skal knoldene tages ind om vinteren og plantes ud til foråret ligesom georginer?

Med venlig hilsen
Helle

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 5. november 2007 kl. 8.56

Tag dem ind til frostfri opbevaring hvor de tørrer ud.Til marts plantes de om og tages evt ind i ikke for varmt rum.Sådan overlever mine.Jeg lader dem stå i potten vinteren over.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Christensen, 26. januar 2008 kl. 14.43

Jeg har en kalla som jeg har taget med hjem fra Madeira for et par år siden. den har i sommers stået direkte i havejorden og er blevet meget stor. Da jeg tog den ind for vinteren blev den plantet i en selvvandingspotte og har faktisk blomstret hele vinteren. I øjeblikket har den to store blomster, men efterhånden er den blevet meget ranglet og høj så stænglerne knækker. Hvad skal jeg gøre ved den? Den har ikke gjort antydning til at visne hen.

Venlig hilsen Inge.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 3. april 2008 kl. 23.32

Evt. svar til: Inge Christensen – 26/1–08 kl. 14.43.?

Der er vist 2 forskellige slags Kalla.

Den ene kaldes hvid Kala(Zantedeschia aethiopica), og skal holdes fugtig hele tiden, den har ingen hviletid.

Den anden kaldes gul Kalla (Zantedeschia elliottiana), og har hviletid om vinteren, hvor den holdes ligesom Dalia, tørt i den urtepotte den stod i.

Venlig hilsen Holger Pedersen

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Schubert, 13. juli 2008 kl. 21.20

Hej. Jeg har givet min mor en lilla Kalla, men den er begyndt at hænge og blomsterne er lukket og hænger ned ad. Den er ikke visnet eller noget. Det ser lidt underligt ud. Hvad gør jeg får at opfriske den igen?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kruuse Jensen Blåbærvej 21, 5260 Odense S, 8. maj 2009 kl. 11.30

Jeg har 2 store hvide Kallaer, som står i potter i haven hele sommeren, om efteråret bliver de delt og pottet om og kommer ind i udestue ved ikke under 8–10 grader, hvor de blomstrer hele vinteren, med op til 4–6 blomster hele tiden. Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal gøre ved en slags spin, som de får i løbet af vinteren, dels ser det grimt ud, dels synes jeg at bladene mister deres flotte grønne fave, her sdst på foråret, inden de kommer ud.

Med venlig hilsen Inger Kruuse Jensen

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 8. maj 2009 kl. 22.25

Hej Inger Kruuse Jensen.

Jeg er næsten helt sikker på at det spind du skriver kommer i løbet af vinteren, er fra spindemider.

De kan slå's ihjel ved at sprøjte planterne med insektsæbe, men køb den rigtige, og lav ikke selv noget af f.eks. brun sæbe o.s.v., som bladene ikke kan tåle.

Men den allerbedste kur mod spindemider er at "gå ind" på denne hjemmeside: www.nyttedyr.dk/
Der er lige nu et foto med Væksthus-spindemider på "forsiden" af hjemmesiden. Der trykker du bare på "Læs mere om Spindemider", så kommer du til siden med alt om spindemider. Og der kan du også købe rovmider der er rigtig fine til at udrydde spindemider på "den bedste måde", uden gift og lign., de koster 159,– pr. portion. De æder alle spindemiderne, og æder til sidst hinanden når der ikke er flere spindemider.

Mvh
Holger

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 21. juli 2009 kl. 19.13

Hej har en rigtig flot rød kalla, den har mange flotte blomster og inden i den ene blomst er der en hel klase af et eller andet,hvad er det?

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Zangenberg, 15. maj 2012 kl. 11.39

Jeg har aldrig haft kallaer hverken i hus eller i have, men i år vælter de op mellem jasminbuskene.
Blomsten er grønlig og der sidder en pølse lignende, brunlilla, stærkt lugtende "støvdrager" inde i blomsten.
Bladene er hjerteformede med lidt brunlige striber.
De er komme af sig selv, og der er mange.
Er der nogen der har kendskab til sådan en?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. maj 2012 kl. 11.54

Anette prøv at google disse Arisaema/snabelkallaer,, alm Kalla/Calla er ikke vinterhårdfør, efter beskrivelsen passer det med Arisaema

MVH Lis

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. maj 2012 kl. 13.00

Hej Anette
Det, du beskriver lyder nøjagtig som de mange "Dansk Ingefær" som netop nu står i blomst overalt i og omkring min have.

Sådan her ser de ud: www.fakirskolen.dk/flora/arum.htm

mvh Vibeke

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Zangenberg, 15. maj 2012 kl. 14.52

Kære Vibeke.

Tak for svaret.
Det var jo lige det de er, Dansk ingefær.
Min lille Jack Russel hvalp er lidt for interesseret i planterne, ved du, om de er giftige for hunde.

Mvh Anette

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. maj 2012 kl. 20.56

Hej Anette
Nej, jeg ved ikke om hunde kan tåle planten, måske ved din dyrlæge noget. At holde hunden væk, kan jo blive noget af et projekt, eftersom blomsten skulle lugte lidt henad råddent kød (jeg har ikke efterprøvet det!)

Nyt svar til emnet »Hvordan skal jeg passe min kalla?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan skal jeg passe min kalla?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider