Forum

Kommentarer til »Vorterod i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vorterod i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie, 22. april 2008 kl. 15.24

Fedest!

Jeg fandt en vorterod på vej til skole :b
Jeg skulle skrive om den i biologi, så det er en mega fed hjemmeside at få lidt hjælp fra:)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne T, 1. maj 2008 kl. 22.53

Vorterødder er smukke, og kunne sagtens få lov at gro, som de selv vil. Men desværre har jeg opdaget, at myriader af dræbersnegle tilsyneladende udklækkes og opholder sig ved vorterødderne, så alene af den grund skal de væk. Sneglene fanges bl.a. ved at lægge plader ud ovenpå vorterødderne. Så kan man pille masser af snegle af undersiden. Husk at skåne gråsneglene og pantersneglen, som har en skarp køl på halen. På Skov- og naturstyrelsens hjemmeside er der fine billeder af unge dræbersnegle. De er lette at kende, når man har set billederne.

Venlig hilsen
Hanne

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 11. februar 2009 kl. 23.44

Jeg opdagede også at der var store mængder af dræbersnegle i den store plamage af vorterod som er under mine blommetræer. Så min første tanke var også at vorteroden skulle væk.Heldigvis fik jeg tænkt mig om.

Sneglene er jo nemme at finde når de er samlet der.Og jeg samlede virkelig mange.Til gengæld betød det,at jeg næsten ingen snegle havde resten af sommeren.

Så jeg ser vorteroden som en stor hjælp til at få fanget/fjernet sneglene så tidligt på året som muligt.

Sonja

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne T, 12. februar 2009 kl. 11.45

Og så er man i mellemtiden blevet klogere på "DRÆBERSNEGLENE" under vorterødderne. Det viser sig nemlig, at jeg har henrettet utallige sagesløse NØGNE HAVESNEGLE, som ligner dræbersnegleunger til forveksling, BORTSET FRA DEN GULE ELLER ORANGE SÅL, som dræbersneglene IKKE har. Da jeg har deltaget i registreringen af dræbersnegles gemmesteder, har jeg indsendt mine stribede sneglefund til Sussie Pagh, der ledede undersøgelsen. Hun identificede sneglene med orange sål som nøgne havesnegle. Det var en lettelse, som også kunne forklare, hvorfor der ikke har været myriader af dræbersnegle i haven. Venlig hilsen Hanne

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle E. Dausell, 18. februar 2009 kl. 7.17

Vedr. de små dræbersnegle.

Jeg fandt sidste forår ud af at snegle var meget glade nedfaldne blade fra mine grønkål.Jeg tog de gamle planter op og lagde dem på jorden forskellige steder i haven.Og jeg kunne dagligt, under de gamle planter, samle en hel del af de små snegle i det tidlige forår.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 12. maj 2009 kl. 0.35

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor man vil af med vorteroden: De er kønne, dækker jorden når der ikke er ret meget andet der kan, de skader ikke de andre stauder og endelig er det en naturlig dansk art og ikke agressivt landskabsukrudt. Dejlig plante.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Harry Nonboe, 15. april 2012 kl. 12.12

Kan vorterod bekæmpes i græsplænen? Hvordan?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. april 2018 kl. 15.11

Synes det er en dejlig plante i haven. Kommer tidligt, dækker godt af for ukrudtet og forsvinder igen når den visner. Vigtig forårsafgrøde for hønsene - kan også spises af mennesker i begrænsede mængder. Kan vistnok give mavepine hvis man spiser for mange.
Ser den som en nytteplante.

Nyt svar til emnet »Vorterod i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vorterod i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider