Forum

Kommentarer til »Hvordan kommer vi af med gåsebiller i græsplænen?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan kommer vi af med gåsebiller i græsplænen? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Vedel, 24. maj 2008 kl. 14.44

Der er også en alternativ og biologisk metode til nematoderne: høns. Jeg har lige siddet og set hvordan mine 6 dværghøns og deres hane ryddede vores ret store græsplæne for gåsebiller. De tog simpelthen et område af gangen, gik videre til det næste, og når de havde været hele plænen igennem, startede de forfra.

Jeg skal da ikke kunne sige om der var nogle enkelte biller, der slap, men jeg var positivt overrasket over hvor effektive hønsene var, de tog dem både i luften og på græsset. At hønsene så samtidig gøder plænen, og stort set arbejder gratis i forhold til nematoder, er sjove at kikke på og desuden giver æg, er jo kun ekstra dejligt.

Venlig hilsen
Marianne

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Hansen, 28. maj 2008 kl. 17.52

Et spørgsmål vedr. gåsebillelarver.

Hvis man forestiller sig at man kører plænen igennem med en vertikalskærer 2–3 cm ned i jorden, vil den så kunne skære larverne over hvorved de selvfølgelig dør. Den kan nok ikke tage dem allesammen, med lidt har også ret?

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 1. juni 2008 kl. 23.13

Nu ved jeg ikke om det skal være en biologisk metode der efterspørges...Men man kan jo også bruge giften Meriturf som kan købes på planteskoler og grovvarecentre. Den tager op til 90% af larverne...

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tomas, 3. juli 2008 kl. 13.23

Bayer Garden har precis lanserat Trim mod Gåsebiller i Danmark – det är detsamma som Merit Turf.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Lilledal, 24. september 2008 kl. 20.53

Jeg har et billigt middel, havekalk i pulver form, spred det ud 2 til 3 dage efter de er begyndt at sværme, så har jeg en ide om kalken ætser æggene. I 3 år har jeg kun haft 2 steder hvor fuglene hakket lidt i plænen, og i år har der intet været. ps. plænen skal være tør.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 22.36

En hurtig søgning på Google fandt jeg bl.a. plante-doktoren, eller Magnus, som han rigtig hedder og han havde disse råd :

plante-doktor.dk/gaasebiller.htm.

Hans hjemmeside er bestemt et besøg værd. Her kan man finde mange råd omkring plantesygdomme og deres bekæmpelse. Alt sammen gode råd, der også tager hensyn til miljøet.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Rasmussen, 12. august 2012 kl. 15.39

Jeg har fundet en effektiv, økologisk og billig metode der hurtigt fjerner larverne, vand blot de ramte områder med skoldhedt vand, larverne dør øjeblikkelig.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Højer Kristensen, 22. maj 2013 kl. 19.14

Da jeg skurede vores fuglebad med sæbespånevand, og efterfølgende hældte det ud på græsset, myldrede det frem med gåsebiller, altså kan de ikke lide sæbevand. Nu overvejer vi, at vande hele plænen med sæbespånevand, græsset tager tilsyneladende ikke skade af sæbevandet. Og sæbe er da et naturprodukt......ikke?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. maj 2013 kl. 20.43

Hvorfor gøre et fuglebad rent med kemikaler? Det kan da ikke være for fuglenes skyld og det er jo et skråplan - hør bare din næste tanke - at anvende brun sæbe som pesticid på græsplænen :)

Hvad vil du gøre ved alle billerne, når de løber rundt på plænen efter vanding med sæbevand :-D

Mon ikke de kravler tilbage efter lidt tid?

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. maj 2013 kl. 9.15

Jeg ved at flere idrætsanlæg med grønne fodboldbaner, og vist også golfbaner har fundet "de vise sten" hvad det problem angår.
En masse stærekasser (rigtig mange) Hvis man selv har set sådan en flok stære gennemgå ens græsplæne, så forstår man hvor effektive de kan være. Og mere naturvenlig bekæmpelse kan man vel ikke finde ?
Der er bare det problem for de fleste, at man jo skal være lidt på forkant med problemet. Men bedre sent end aldrig. Så hvorfor ikke få sat en masse stærekasser op i år, så de er klar til indflytning til næste sæson.
Kig mere her: search.dof.dk/search.aspx?sw=st%E6rekasse&pckid=57070663&pt=6018936&aid=1593670

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. maj 2013 kl. 12.30

Hvis man er heldig at bo i Gladsaxe kommune kan man frit låne en hønsefræser . Dette er et flytbart bur med høns i hvor hønsene skraber et stykke jord fri for ukrudt, skadedyr og gøder samtidig jorden .

Hønsefræserne kan også købes færdige eller bygges selv . De er meget effektive og mange borger har været glade for den og nogle har anskaffet sig høns . Disse hønsefræser vil også være en effektiv kamp mod gåsebillens larver .

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. maj 2013 kl. 15.55

To gode alternativer til brun sæbe :-D

Stærene går kun efter skadevolderen - hønsene kan også fjerne plænen, hvis man glemmer at flytte buret tit nok......

Hvor svært kan det være?

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. maj 2013 kl. 16.42

Stærekasser er nemme at skaffe.

Men hvor får man stærene fra ? ;-)

Her er antallet gået meget tilbage de sidste 10-15 år.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. maj 2013 kl. 18.40

Ja, men jeg satte en stak kasser op i 2010 og siden har der været stære i halvdelen - så det er ikke spildt arbejde.
Det skal siges, at jeg har et par hektar græsmarker som nabo og der søger de vist en del føde.

Majsørkenen i resten af nabolaget kan jo ikke bruges til meget :(

Nyt svar til emnet »Hvordan kommer vi af med gåsebiller i græsplænen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan kommer vi af med gåsebiller i græsplænen?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider