Forum

Kommentarer til »Hvad gør jeg ved meldug i vindruer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad gør jeg ved meldug i vindruer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Laigaard, 12. august 2008 kl. 13.45

I Frankrig (og Italien) bruger man/har brugt Bordeauxvædske, som er en blanding af kobbersulfat og kalk. Forholdet kender jeg desværre ikke og jeg ved heller ikke hvordan man får fat i det. Det lokale havecenter har det i alt fald ikke. Det skulle være "økologisk" når man overholder visse regler (som jeg ikke kender).

Er der nogen der kender mere til anvendelse af Bordeuxvædske?

Venlig hilsen
Hans Laigaard

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. august 2008 kl. 14.52

Hej.

Som omtalt i en anden tråd, har jeg opskriften på bordeuxvædske, og hvordan det tidligere blev anvendt. Jeg kan kontaktes på:
merekorntak@privat.dk
Mvh. Hans

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene Kristensen, 1. september 2015 kl. 10.10

Jeg har i år fået meldug i mine vindruer i min glasudestue! Druerne er grå på overfladen og de fleste er revnede! ØV!
Er det forbundet med risiko at spise dem? Skal de alle kasseres?
Hvad kan jeg gøre for at undgå det til næste år?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. september 2015 kl. 16.03

Dine planter har ikke haft det optimalt. De har muligvis tørret ud i perioder. Se på vækstforholdene.
Det er ikke farligt at spise druer med meldug, og der kan også laves vin af dem, men kun til brug i gløg eller i madlavningen.
Du bør fjerne alle blade og afklip i løbet af vinteren for at sænke smittetrykket.
I foråret kan du sprøjte med mælk (5%), svovl (0,1%) eller atamon (jeg kender ikke fortyndingen). Afhængig af, hvilken sort, der er tale om, bør du sprøjte mellem 3 gange i sæsonen for de nye robuste sorter til hver 14. dag for de gamle vinifera sorter.
Ved 3 gange sprøjtning er det 1. når der er 3 blade på skuddene, 2. lige inden vinen blomstrer, og 3. når druerne er ærtestore.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. september 2015 kl. 16.04

PS. Når du har haft et år uden meldug kan du droppe sprøjtning 3.

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg ved meldug i vindruer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad gør jeg ved meldug i vindruer?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider