Forum

Kommentarer til »Hvordan passer jeg mit lille mandeltræ til vinter?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan passer jeg mit lille mandeltræ til vinter? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Jørgensen, 30. juli 2003 kl. 22.29

Jeg købte for fem år siden en lillebitte mandel. Første år var der nogle få blomster, men da jeg havde sat det et meget vindblæst sted fik det desværre frost og blev kun til en lille busk. Derfor flyttede jeg det til et mere lunt sted, og nu er træet 5 år gammelt har tre stammer som er to en halv meter høje, og er en sand kaskade af lyserøde blomster om foråret. I år er der ca. 15 mandler på. Og dette træ har altså aldrig været indenfor om vinteren.

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berg, 8. marts 2004 kl. 12.36

Hej jeg ville bare lige høre hvordan passer men et mandeltræ.

Hvordan beskær man det? og hvornår?

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Homgren, 5. juni 2004 kl. 8.10

Davs,

Er der nogle svar vedr beskæring af et mandeltræ, mit er efterhånden blevet 4 meter stort, det bærer rigtig mange blomster/mandler, men skal snart justeres.

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Banke, 17. oktober 2004 kl. 20.29

Hvornår plukker jeg mine mandler, og kan man spise dem.Venligst Susan

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 18. oktober 2004 kl. 10.36

Mandeltræer er generelt hårdføre i Danmark. De fleste af de mandeltræer der findes i landet er dog kun til pryd, og har bitre mandler med varienrende indhold af giften blåsyre. Jeg ved ikke hvor giftige disse træer er. Enkelte steder ser man dog også sødmandeltræer, jeg har selv et, men jeg har ikke haft mandler på endnu.

Mandeltræer bør beskæres efter blomstringen om foråret, april–maj så undgår du at fjerne den smukke blomstring.

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Myatt, 30. november 2004 kl. 21.48

Ved en tilfældighed fandt jeg et mandeltræ med søde mandler. Jeg vil høre om det er muligt at pode på en vildstamme med podekviste fra dette træ og hvis ja, er det podning som ved æbletræer, hvornår skal det ske og hvornår skal podekvistene tages?

Jeg har nogle få nødder fra træet som jeg vil prøve at så, skal nødderne opbevares fygtigt og koldt og skal nødderne knækkes inden de sås?

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 21. februar 2005 kl. 18.30

Vedr. såning af mandler. Så skal de lægges i en plastpose med en blanding af sand og muld blødt godt op med kogt vand. Læg den lunt i ca en uge, hvorefter du lægger den i køleskabet i ca 5–6 uger. Herefter skulle dine mandler gerne spire. Jeg har haft held af denne metode, men ved ikke om det er den rigtige...

Held og lykke!

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cristina Tibo Hansen, 16. marts 2005 kl. 9.09

Jeg vil spørge om mandeltræet (prunus triloba) kan tåle kun lidt morgensol og plantet i en lerrige jord? På forhånd tak

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Andersen, 22. marts 2005 kl. 10.14

Jeg har netop fået et sødmandeltræ, og vil gerne vide, hvor man bedst placerer det, i hvilken slags jord, vådt/fugtigt/tørt? Vi har en nordvendt have og bor meget tæt på kysten, kan det stå der eller er det bedre på vores sydvendte og meget lune gårdsplads?

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Sonne Larsen, 20. marts 2006 kl. 14.17

Hejsa jeg har et spørgsmål

jeg har for nyligt købt et prunus triloba (mandeltræ) jeg vil gerne spørge om det kan tåle at stå ude om vinteren?

MVH Daniel

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 21. marts 2006 kl. 6.47

Ja, Netto havde prunus triloba på tilbud og jeg faldt også for et, det kan godt tåle at stå et lidt beskyttet sted i haven.

Mit spørgsmål er, om dette træ er en sødmandel, eller blot et prydtræ?

mvh Carina

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Mackie, 1. april 2006 kl. 17.06

Jeg har også lige købt et (75 kr. i Irma!) Jeg havde tænkt mig at have det stående i en krukke på min sydvendte terrasse hele året... kan man det eller skal det ind om vinteren?

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Lone Pedersen, 12. april 2006 kl. 8.25

Hej louise mackie.

Din lille prydmandel kan sagtens stå på din sydvendte terrasse og overleve i en krukke. Det gør min, trods det at vi har haft en meget hård vinter.

venlig hilsen pia

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ilse Fischer, 2. august 2006 kl. 20.07

Tidligt i maj iår lagde jeg i drivhuset 4 smuttede mandler i en urtepotte med alm. potte/plantejord. Iløbet af juni havde jeg allerede et lille træ. Omplantede det til større potte, satte det ud i gården mod syd. Her vokser det et par cm om dagen, er nu pr. aug. ca. 60 cm.højt. Tænker mig at udplante det i haven til sept./okt. – håber på hvide blomster som i Portugal. Men skal jeg mon fjerne de nederste sidegrene? Nu el. senere?

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Emanuel, 21. august 2006 kl. 13.10

Hvorledes behandles frugterne. Mit mandeltræ ståe meget flot og sætter en masse frugter som jeg er meget i tvivl om hvorledes de høstes. 1. skal de plukkes.? skal skallen tages af med det samme? skal de evt. tørre og i hvor lang tid.

M.v.h. Lis

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Larsen, 1. november 2006 kl. 20.00

Mit sød mandeltræ beskærer jeg om efteråret, enten efter det selv smider frugterne eller jeg har plukket dem i iver.

skralden piller jeg af, så tørrer de før jeg knækker skallen. De er noget bitre. Smager kraftigt af mandel! og jeg bager stolt nytårs kransekagen af mandlerne. I år er der virkelig mange mandler. Træet er også 5–6 m højt. det har haft trøske hvilket jeg med held behandlede ved at strø læske kalk.

glæder mig allerede til at det blomstrer til marts
mvh søren

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 10. januar 2007 kl. 19.59

Vi købte for ca 6 år et mandel træ i vores plante skole. Det heder PRUNUS DULCIS sødmandel. Det står op af en syd mur og er blevet meget stort, ca 4 meter højt. I år var der ca 100 mandler derpå som jeg har plukket og tørret, men jeg synes de smager meget kraftigt af mandel og har en lidt bitter efter smag så jer er blevet lidt bange for at spise dem, da jeg har læst at der er nogle slags mandler der indeholder meget blå syre.

Tør jeg bruge dem? er der et sted man kan få taget en prøve, for at se hvad de indeholder? Eller kan jeg evt bruge dem i bagværk?

Vh Jette

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 5. april 2007 kl. 18.23

Vi har netop købt et prunis triloba, er dette et af de træer der bærer giftige mandler?

VH
Helle

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Hansen, 11. maj 2007 kl. 14.25

Jeg har et 3 år gl. mandeltræ (Prunus triloba) der var fyldt med rosa blomster sidste år. I år har der ikke været så mange blomster på og nogle af grenene visner helt ned medens andre står fyldt med friske blade, efter blomstringen.

Skal jeg klippe de visnede grene af og hvorfor visner de mon?

Kan jeg forme træet som en kugle?

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 20. maj 2007 kl. 17.22

Sidste forår plantede jeg et lille Prunus Triloba, i år har det blomstret overdådigt. Jeg nipper skudspidser hele tiden, da det står i et staudebed og ikke må blive for stort.

I dag nippede jeg igen, og tænk, det er fyldt med små mandler.

Er der ingen, der ved, om det bliver til giftige eller spiselige mandler?

Jeg er ikke klar over om Triloba er en sødmandel, hvor ville det være dejligt, hvis nogen ved besked.

Med venlig hilsen
Carina

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Holde, 18. maj 2008 kl. 19.58

Hvordan beskærer man sit mandeltræ?

venlig hilsen Karina

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2008 kl. 20.51

Til Karina.

Skriv : Mandeltræ, øverst til højre det hvide søgefeldt her på siden, og du får gode artikler om mandeltræer.

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 8. april 2009 kl. 16.27

Har købt 3 mandel træer der er podet på en stamme
de ser pjuskede ud hvordan og hvornår, skal de klippes

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. april 2009 kl. 17.47

Jeg vil gætte på at det lille mandeltræ helst vil klippes i foråret, så mon ikke nu ville være passende?

Mvh Eivin (^_^)

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. april 2009 kl. 18.27

Jeg har lige bestilt mandel "frø/kerner" hos barneys.dk – men man i princippet ikke spire en almindelig mandel købt i Brugsen?

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. april 2009 kl. 21.17

Hej Hanne.

For det første skal du ikke klippe i et mandeltræ om foråret for så fjerner du blomsterne. Unge mandeltræer ser gerne pjuskede ud, og skal helst ikke klippes. Om efteråret skal du kun fjerne visne grene.

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Traviata, 21. april 2009 kl. 18.12

Hej!

jeg spørg lige jeg har lige købt et lille kirsebærtræ. og der står det hedder prunus triloba. vil det så sige det er et mandel træ og ikke et krisebærtræ?

venlig hilsen heidi.

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Bak Thygesen, 22. maj 2009 kl. 13.02

Jeg har et mandeltræ – Prunus triloba. Den blomstrer flot hvert år men sidst i blomstringen begynder nogle af grenene at gå ud, helt eller delvist. Er det mon sygdom og kan man gøre noget ved det. Jeg plantede træet for 4 ar siden og det er ca. 1.2 m højt.

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 22. maj 2009 kl. 18.14

Det må have været en dårlig årgang, mit gør det samme!

Men jeg har hvert år bare klippet de syge grene af, det har jeg netop gjort i dag – så vokser sunde grene ud. Men hvad de træer fejler, det ved jeg ikke.

Mvh
Carina Juul

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. maj 2009 kl. 22.15

Til Børge og Carina.

Rosenmandel, Prunus triloba har ofte den svaghed at den let angribes af monila svampen, den ser sørgelig ud lige nu og der er kun at klippe de visne grene af og fjerne bladene under planten. Den ser sørgelig ud lige nu men blomstre smukt igen til næste år.

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Bruun, 8. februar 2011 kl. 16.44

Jeg har beskrevet det i en kommentar et andet sted på sitet -også om mandler ;).

Nyt svar til emnet »Hvordan passer jeg mit lille mandeltræ til vinter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan passer jeg mit lille mandeltræ til vinter?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider