Forum

Kommentarer til »Hvor passer ærter ind i sædskiftet?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor passer ærter ind i sædskiftet? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Viggo Lomborg, 3. august 2003 kl. 17.23

Jeg har med interesse læst dette svar, men jeg synes et par punkter strider mod hvad jeg ellers har fået oplyst.

1) Spinat skulle have negativ indflydelse på jordens mychorrizaflora, og derfor være en dårlig forafgrøde. Se havenyt uge 15 2002: "På de bede, hvor der først skal sås og plantes ud sidst i maj, kan man nå at så en forafgrøde med spinat. På samme tid kan man avle spinat til fryseren og gavne mikroorgansimerne i jorden, som bl.a. lever af rodslim fra planterødderne"

2)Kål og ærter skulle være dårlige naboer. Jeg citere fra artiklen sædskifte og blandingskultur (billedtekst):"Ærterne er mellemkultur mellem to rækker med savoykål, som får god plads, når ærterne er høstet" Iøvrigt mener jeg også Troels Østergaarg ivrigt har anbefalet tidlige ærter og kål som naboer.

Jeg ville meget gerne have afgjort denne uenighed, hvis det er muligt.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. august 2003 kl. 22.16

Uenighed eller uoverensstemmelse? På en række felter kan naturvidenskaben give anderledes resultater end personlige iagtagelser og erfaringer. Jeg har skrevet mit svar på basis af forsøgsresultater, JONER E, 1995, Forskningsnytt om Økologisk Landbrug i Norden, nr. 2, 1995, hvor kålarter og arter fra salturtfamilien har vist sig at være dårlige forfrugter til løg, porre, gulerod, bælgplanter, agurk og selleri med henvisning til en negativ indflydelse af mycorrhrizafloraen. I visse populære bøger, ses ofte henvisninger, der strider mod disse resultater. Indtil jeg har oplevet andet, hælder jeg mest til oplysningerne fra min baggrund på landbohøjskolen.

Et godt billede, der illustrerer divergerende meninger og opfattelser, er måske de nye amerikanske kostråd, hvor man kan indtage vegetabilske fedtstoffer uden at tage på i vægt. Kostpyramiden vendes på hovedet, hvilket giver forvirring i den etablerede viden, eller rettere, tro på, at vi véd hvorledes ting hænger sammen. Jeg tror det er vigtigt at være åben og ikke lægge sig fast på et statisk niveau mht vor nuværende viden. Måske véd vi mere i fremtiden, måske er der ukorrekte oplysninger i nogle af angivelserne?

Nyt svar til emnet »Hvor passer ærter ind i sædskiftet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor passer ærter ind i sædskiftet?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider