Forum

Kommentarer til »Hvad kan der gøres ved meldug på vin?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad kan der gøres ved meldug på vin? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Hansen, Køge, 16. juli 2009 kl. 2.43

Giver meldug udover belægning på bladene også en nærmest ruskindsagtig brun belægning på selve druerne? Den er ret tyk og kan næsten rulles af med fingrene, eller er der tale om en anden sygdom? Vinplanten står i mit drivhus og er vel 18–20 år gammel. Den har altid givet meget velsmagende grønne druer næsten uden kerner, men problemet med sygdom er opstået sidste år og igen i år, selv om drivhuset er renset godt i foråret.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2014 kl. 11.34

Ja, meldug kan også ramme druerne. Det sker under blomstringen. Planten sprøjtes f.eks. med svovl eller mælk lige inden blomstringen.
Jeg har tit problemet med Rondo og Sibera.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. august 2014 kl. 8.51

meldug skyldes næsten for lav luftfugtighed eller tørke i det hele taget

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gezi Lahi, 1. juni 2015 kl. 20.22

Jeg har en vinplante i udestuen, første år vi købte huset (dødsbo af gode grunde kan jeg ikke spørge ham) var den meget sund og gav en masse druer, jeg klippede den før jul (som min kollega sagde) med resultat at der ingen druer derefter var. I år er der masser af druer men bladene er blevet gule og der falder støv ned. Jeg vander den ofte og har fjernet de syge blade. Jeg har læst her at man kan sprøjte med skummetmælk, mit spørgsmål er: Må man sprøjte med skummetmælk på nuværende tidspunkt??
Hvad kan jeg ellers gøre?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. juni 2015 kl. 8.07

der kan ikke ske noget ved at prøve

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. juni 2015 kl. 8.08

støvet er formentlig fra blomstringen

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2015 kl. 9.01

Der er ikke meldug at se på billedet, men da man skal sprøjte, inden svampesporerne etablerer sig på planten, kan du roligt sprøjte med mælk (1 dl til 1-2 l vand er nok).
Bladfarven skyldes muligvis, at de gule blade ikke får lys nok - sidder de i skjul under grønne blade? Hvis det er tilfældet, behøver du ikke foretage dig noget.
Bladfarven kan også være tegn på mangel på mikronæringsstoffer. Bruger du organisk gødning? Sprøjt evt. bladene med brændenældevand eller bittersalt (magnesium).

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2015 kl. 9.09

Manglende druer efter et år med stort udbytte, tyder på, at planten har produceret flere druer, end bladmængden har kunnet føde.
Det kan se ud som om der igen i år er for mange druer. Er der flere, end du kan spise?
Se på planten i sin helhed, og fjern så de ringeste klaser. Eller lad den få flere blade, der kan få lys.
Du har din vin i udestue, hvor der ikke kommer frost. Derfor er det fint at beskære vinen, når bladene er faldet af, og inden saftstigningen sætter ind i februar eller marts.
Planten tager ikke skade af at bløde, men det kan din udestue gøre.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gezi Lahi, 2. juni 2015 kl. 9.11

Mange tak for alle de gode råd. Hvor ofte skal man sprøjte med mælk?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gezi Lahi, 2. juni 2015 kl. 9.23

Hej Lars
Hvad betyder at plnaten ikke tager skade af at bløde, men min udestue gør?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2015 kl. 9.48

Sprøjtebehovet afhænger lidt af, hvilken sort der er tale om. Vinplanter med megen arvemasse fra de to amarikanske vildarter (vitis riparia og vitis labruska) er meget mere robuste overfor svampesygdomme, end vinplanter med overvejende arvemasse fra den europæiske vildart - vitis vinifera.
Nye blade bør sprøjtes en gang, for du har ikke regnvejr i udestuen. Men der kommer nye blade gennem hele sæsonen. Udendørs anbefales det at sprøjte hver 12 dag for de europæiske vinsorter, mens man kan nøjes med 2 til 3 gange i sæsonen for de krydsede sorter.

Vinplanten tager ikke skade af at bløde - det beskytter endda mod indtrængen af svampesporer. Men din udestue tåler nok ikke væske på gulv eller møbler.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gezi Lahi, 30. juni 2015 kl. 15.21

Jeg har sprøjtet min vinplante med skummetmælk, nu se den sådan ud? Er det normalt?

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2015 kl. 15.37

Dine druer har fået meldug. Ved at se på første billede igen, kan jeg se, at blomstringen er overstået. Jeg fokuserede på bladene ved første besvarelse.
Der er ingen lovlige midler i Danmark, der kan helbrede en meldug.
Midlerne skal forhindre melduggen i at etablere sig.
Derfor skal der sprøjtes forebyggende, første gang inden blomstring.

Nyt svar til emnet »Hvad kan der gøres ved meldug på vin?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad kan der gøres ved meldug på vin?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider