Forum

Kommentarer til »Kantbæger«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kantbæger. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Jensen Aalborg, 25. august 2009 kl. 13.53

Hej, har i år stiftet bekendtskab med denne nemme plante, havde den som tørret pynt i min juledekorationskasse i nogle år før det slog mig "det rasler, det er nok frø"?, prøvede at så dem først i juli og ska lige love for at succes raten var stor, men har faktisk først lige fundet ud af hvad det var der kom op, spændende med sådanne eksperimenter! tror jeg prøver dem næste år osse, og de blir osse nok spredt til de havemennesker jeg kender. hilsen conny:)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Halvas, 28. september 2009 kl. 7.30

Hvis den er så invasiv burde vi almindelige dødelige (private)
måske ikke hjælpe med at formere den, og dermed måske indirekte øge forbrugen af de særligt kraftige kemikalier.

Vh Bjarne.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. september 2009 kl. 11.02

Hej Bjarne

Jeg har spurgt Skov- og Naturstyrelsen, om de opfatter den som et problem og en mulig ny invasiv plante, men har endnu ikke fået noget svar. Den spirer så sent, at den måske ikke har så mange chancer i den fri natur midt i maj. Jeg har heller ikke set den i naturen endnu. Men på f.eks. majs- og roemarker er der rigelig bar jord til etablering i maj.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Haugaard, 21. oktober 2021 kl. 22.43

Kære Karina Maj
Tak for endnu et fantastisk og meget lærerigt indslag.
Har hørt fra nogen, at frøene skal ha frost, for at spire.
Er dette korrekt?
Min veninde (som jeg har fået frøene af) siger, at hun bare har spredt nogle frø i haven i foråret. Og der kom planterne noget så smukt. Så burde frost være nødvendigt? Det vil jeg jo ikke mene.
Mvh Malene

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. oktober 2021 kl. 0.03

Så vidt jeg kan læse mig til kan den bare sås i april eller du kan lade den selv smide frøene og den vil brede sig villig. Jeg kan ikke finde nogle steder, hvor det står at frøene skal have frost først for at spire . Men husk at den er meget giftig...

www.haveabc.dk/16/kantb%C3%A6ger---nicandra-physalodes

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Haugaard, 23. oktober 2021 kl. 22.19

Mange tak for dit svar 🙏
Næ mente heller ikke, det burde være nødvendigt.
Ja tak det er jeg meget OBS op, man skal passe godt på med den.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. oktober 2021 kl. 11.04

Hej Malene Hougaard

Du kan måske have overset, at Karna Maj oplyser i sit indlæg fra 2009, at hun ikke har fået svar fra Naturstyrelsen på om Nicandra Physolides er registreret som invasiv.
Planten er på overvågningslisten, men er ikke vurderet som invasiv
- det fremgår af Naturstyrelsens reviderede liste fra 09.07.2019.

En international organisation, som registrerer planters invasive forekomst over hele kloden er cabi.org. I Cabi's liste (opdateret 22.11.2019) er Kantbæger beskrevet som spredt til bl.a. Canada og Polen, hvor den udgør et stort problem i forskellige afgrøder (bl.a. hvede). Planten er meget vanskelig at bekæmpe med en række nu kendte kemiske midler og da den producerer et meget højt antal særdeles overlevelsesdygtige frø er den heller ikke let at begrænse med pløjning, harvning eller andre mekaniske metoder.
Det er desværre let at forestille sig, at kemikalieindustrien vil søge at frembringe yderligere og også giftige "løsninger", hvis planten skulle etableres sig i landbrugslande på nogenlunde samme breddegrad som Polen og Canada

Så den bør ikke dyrkes i haven heller...
Selv om den ikke udgør noget problem nu og her, kan den (set i lyset af klimaændringerne) let udvikle sig til at få samme robust og vedvarende problemskabende rolle som fx bjørneklo, hybenrose, glansbladet hæg.

Så jeg vil opfordre dig til at afstå fra at anvende de frø, du er blevet begavet med.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Kantbæger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kantbæger«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider