Forum

Kommentarer til »Krydderurter i vinterhalvåret«

På denne side finder du kommentarer til teksten Krydderurter i vinterhalvåret. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 30. august 2003 kl. 13.36

Om persille til vinterbrug skrives der, at den kan graves op og slås ind til drivning i drivhuset.

Hvad vil det sige at slå den ind?

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. august 2003 kl. 14.33

Det er så let at bruge de der gartneriske udtryk, når man skriver, de er så præcise for dem, der kan betydningen. Men giver problemer for nye havedyrkere. Nu laver jeg et link fra artiklen til det her emne.

At "slå ind" betyder, at man graver en plante op fra voksestedet og graver den ned igen på et beskyttet sted for vinteren.

Når man slår planter ind, kan de sættes tættere end på voksestedet, da der ikke skal bruge plads at vokse på. Porrer slår man f.eks. ind ved udsigt til frost, for at være sikker på, at man kan få fat i dem. De kan sættes helt tæt sammen, men med rødderne dækket af jord, jorden vandes til og holdes fugtig.

Man kan slå ind i drivhus. Eller i baljer, kasser i udhuse med tilstrækkelig lys for kortere opbevaring, f.eks. porrer. Man kan også slå planter ind op langs husmure, hvor der er læ og lidt mere lunt end ude i haven, og dække med f.eks. løv ind om planterne.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 3. maj 2005 kl. 23.19

Karryplanten burde ikke stå under kryderurter, men under prydplanter. Selv om den hedder karryplante, dufter den sødligvammelt af rosiner, med lidt karry på toppen. Selv om jeg har haft den i et par år, er det endnu ikke lykkedes mig at finde en anvendelse for den i køkkenet, den bringer den sødligt vamle duft med sig til maden. Men det er da en nydelig plante, sådan i sig selv.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 19. oktober 2006 kl. 11.56

Esdragon.

Min esdragon vidste ikke at den ikke er hårdfør. Den overlevede sidste vinters frost (-20 grader) i urtepotter, og ikke kun en, men alle tre planter. Har jeg mon været heldig at få en særlig hårdfør klon? De er fra frø.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. oktober 2006 kl. 18.03

Hej Charlotte! Du har formentlig en russisk esdragon, som er mere hårdfør end den franske, gætter jeg på. Desværre smager den ikke af lige så meget som den franske, som ikke er så hårdfør igen – den kan dog tåle en smule frost, så man kan overvintre den med en gang vinterdække.

Mvh
Anja

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. oktober 2006 kl. 1.25

Her havde vi ikke haft helt så mange frostgrader sidste vinter som der har været i Charlotte Olden-Jørgensens Have, men min franske esdragon overlevede faktisk, selv om jeg havde glemt at give den en dyne af visne blade som jeg plejer. Den plejer også at blive dækket med en flamingokasse til at læ og holde på bladene. Og med en mursten på toppen til at holde på kassen. Ikke just et smukt syn, men det virker.

Fransk esdragon kan overleve en vis mængde frost, men den kan også fryse væk. Fransk esdragon kan ikke formeres fra frø, så jeg tror, at Anja har ret. Dine er russiske, og de er helt vinterhårdføre.

Med venlig hilsen
Karna Maj

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 23. oktober 2006 kl. 10.44

Gad vide, om jeg har en "russisk" rosmarin? Selv om den er hentet hjem fra Provance, kan den godt klare vinteren i min lille have nord for Kbh., hvor den nu trives på 5. år og er blevet over en meter høj. Den står (selvfølgelig) et beskyttet sted i en krog helt op ad huset, og den står direkte i jorden. For en sikkerheds skyld tager jeg stiklinge hvert efterår, og når det så (indtil nu) har vist sig, at moder-planten har overlevet vinteren, forærer jeg stiklingene væk.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 23. oktober 2006 kl. 23.33

Hej Merete.

Har for nogle år siden hjembragt en rosmarin fra Italien.Den står i potte op af vores sydmur året rundt og det går ganske udemærket.Endnu ihvertfald.

Her,havde vi en meget lang frostperiode i vinter,og den var da også lidt skravlet først på sæsonen,men har det fint igen og harhaft blomster og er vokset pænt.

Friland har jeg dog mine tvivl om,så den må blive i sin potte.

Venlig hilsen Sanne

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 24. oktober 2006 kl. 10.58

Hej Sanne

Umiddelbart ville jeg da tro, at din rosmarin er mere udsat i en potte, end den ville være, hvis den blev gravet ned i jorden. Potten kan jo nemmere og hurtigere bundfryse. Under alle omstændigheder må læ og et beskyttet sted tæt på huset være det afgørende for, at både din om min rosmarin har klaret de danske vintre indtil nu.

Venlig hilsen

Merete

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 24. oktober 2006 kl. 22.36

Hej Merete.

Jamen det har du hely ret i..."Problemet "er kun at vi ikke ret gerne vil have planter i jorden op af huset.

Så min darling må fortsætte sin krukke tilværelse.

Iøvrigt læste jeg et sted at det var sjældent at se Salvia officinalis blomstre i Danmark og det har de gjort hos mig siden 1990 selvom vi har boet flere forskellige steder,så måske skal man bare forsøge sig uden at skelne så meget til hvad der virker for andre.

Venlig hilsen Sanne

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 30. oktober 2006 kl. 15.25

Jeg har tre forskellige rosmariner, alle købt her i Danmark. De har forskellig højde og er lidt forskellige i løvfarven. Men fælles for dem er, at de alle har overlevet i tre år i mit krydderurtebed, som ikke står specielt beskyttet og lunt. Den ene er over en meter høj og vældig flot. De plejer at blomstre med små lyseblå blomster i foråret, men nu står den ene med blomster, her ved indgangen til november. Jeg spekulerer på om det er en "svanesang" inden den dør. Jeg prøver at få den til at overvintre, dækket med granris, som jeg har gjort de andre år.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 30. oktober 2006 kl. 17.32

Tingene er ikke normale i år. Min ananassalvie er kæmpestor og netop sprunget i blomst!

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 31. oktober 2006 kl. 2.38

Nå,men min højt elskede Rosmarin hjembragt fra Rom under mange strabadser,lever forhåbentlig også næste år.Den blomstrer også og det gjorde den også sidste årOverlever den ikke,så skidt pyt.Det er jo dog kun en plante.Men jeg vil give Martin ret i at det har været en forunderlig sæson.Jeg har været noget forbløffet over mange ting.Jeg vil gerne dele ud af hvad jeg har men det er nu altså det mest almindelige.

Venlig hilsen Sanne

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Nielsen, 2. oktober 2007 kl. 8.21

Jeg vil gerne fortælle om min rosmarin. Jeg købte den for over 25 år siden og plantede den i min køkkenhave i Odense. Da jeg for 23 år siden fik sommerhus, flyttede jeg den derud. Der har den stået og vokset sig stor og frodig. Jeg har aldrig overdækket den. I vinter var den ved at gå til. Vores sommerhushave blev oversvømmet af saltvand 1. november. Men den overlevede i reduceret udgave, og det er jeg glad for.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin J., 1. juli 2012 kl. 3.16

Er der nogen der har erfaring med at plante krydderurter i en by?
Jeg ville gerne høre lidt om hvad der fungere og ikke fungere for jer?

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen Martin

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 1. juli 2012 kl. 12.24

@Martin - du "kidnapper" (hijacker) en andens tråd. :-)

Prøv at søge på "urban gardning" og du vil finde masser af ideer.

Peter

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Vestergaard, 28. juli 2013 kl. 21.25

Gode råd i forhold til overvintring af krydderurter!

Jeg har ikke noget drivhus - er det lige så godt at sætte mindre hårdføre krydderurter som står i krukke ind i en halvvarm kælder? Jeg har citronmelisse, citronverbena, estragon, purløg, appelsintergetes og persille (ved dog ikke om alle her er flerårige)

Derudover har jeg salvie, timian og citrontimian i krukker - men disse kan overvintre ude ikke sandt? (er det bedst at grave dem ned i haven?)

Bedste hilsner krydderurte-novicen

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. juli 2013 kl. 23.21

Citronmelisse overvintrer mig bekendt udmærket udendørs!
Tagetes er vist enårige, men du kan let tage frø (nu), som du kan så til næste år.
Persille og purløg udendørs. Din persille går muligvis i stok til næste år.
Nogle salvier er vinterfaste, andre er ikke. Du må konsultere en krydderurtebog.

Nyt svar til emnet »Krydderurter i vinterhalvåret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Krydderurter i vinterhalvåret«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider