Forum

Kommentarer til »Tænk på ukrudtet, inden du lægger fliser«

På denne side finder du kommentarer til teksten Tænk på ukrudtet, inden du lægger fliser. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. G., 20. august 2011 kl. 19.46

Tak. Jeg har nu fået svar på alle mine spørgsmål :-)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. august 2011 kl. 10.35

Vi har ca. 120 m3 rød/gule herregårdsfliser, som i foråret var både sorte af alger med hvide pletter på (flisepest?) og med temmelig meget ukrudt næsten over det hele. Vi prøvede at gøre følgende:

Først højtryksrensede vi dem med rent vand.

Så sad jeg og lugede hver eneste fuge og rykkede noget jord/sand op, så der minimum var 2-3 cm tom fuge i toppen.

Derefter fejede vi fliserne og gav dem Starka - et imprægneringsmiddel, som skulle forhindre, at der kommer alger igen.

Og endelig gav vi dem nyt sand - Dansand, det ukrudtshæmmende fugesand. Og det var altså til fliser, der var etableret for måske 8-10 år siden.

Nu er der gået 2-3 måneder, siden vi blev færdige. Der er stadig kommet en smule ukrudt, men det er nemmere at hive op, og jeg har ingen problemer med at holde fliserne rene.

Og ingen alger - det er så dejligt. På trods af al regnen.

Jeg har fyldt efter en enkelt gang her i sidste uge - og jeg tror ikke, det bliver nødvendigt før næste år igen.

På et lille stykke brugte vi almindeligt strandsand (det er lidt dyrt med fugesand!), og jeg kan tydeligt se, at her kommer der noget mere ukrudt.

Men vi synes, at projektet har været vellykket - og sparet os for at lægge helt nye fliser på.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heino Q., 11. maj 2014 kl. 16.08

Jeg har problemet med manglende læ til min belægning (nybyggeri) og det skal ikke blæse meget før sandet blæser op af fugerne (alm hvid sand/belægnings strandsand). Hvad kan i anbefale istedet som er fast og ikke sådan blæser væk???? Er fugesand ideel til dette, eller vil der blot ske det samme???

Nyt svar til emnet »Tænk på ukrudtet, inden du lægger fliser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Tænk på ukrudtet, inden du lægger fliser«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider