Forum

Nogen der kender denne rose?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Degn, 4. juli 2013 kl. 20.59

Jeg tror bestemt jeg har købt en fejlmærket rose, det skulle være en Abraham darby og den ligner ikke og dufter ikke som den!

Nogen forslag til hvad den kan hedde?

Den dufter kun meget let, og slet ikke hindbær citrus agtigt som jeg synes Abraham Darby gør, knoppen er også anderledes og den ligner mere en klassisk rose / moderne rose. Mørkt løv, moderat med torne.

Undrer mig over hvad det er for en?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 4. juli 2013 kl. 21.23

Jep, den kender jeg, men ved ikke hvad den hedder. Vi har den også i haven, vi havde den i en krukke sidste sommer og havde stor fornøjelse af den. Den får de smukkeste roser, men sidst på sommeren plantede vi den ud i haven og til forår kom den sig fint sammen med de andre roser, så vi glædede os rigtigt. Men den er visnet ned nu, efter at have blomstret med 3 roser. Vi synes det er meget mærkeligt og ærgeligt, så sidder der en rosenkender derude med et svar, så byd endelig ind.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Willum J., 5. juli 2013 kl. 12.13

Jeg er på ingen måde rosenkender, men jeg synes den i høj grad ligner en rose som mine forældre havde i deres rosenbed der blev anlagt i 1966. Den hed Peace. Dengang var det vist en ny, robust rose.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. juli 2013 kl. 15.44

Jeg tror det er en rose der hedder "Peer Gynt" og den vil gerne have en svag beskæring i foråret. Henry G.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Degn, 5. juli 2013 kl. 16.04

Tak for budene, når jeg sammenligner med billeder på nettet af Peer gynt ser de mere gule ud, jeg har selv tænkt peace, men husker den som mere fyldt, med flere kronblade, jeg har talt 22 blade idag, hvor den er mere sprunget ud. Den åbner sig meget op.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. juli 2013 kl. 17.14

Det er næsten en umuligt opgave at google sig frem til godt resultat. Ud fra de foreslag som er fremkommet her får jeg også vidt forskellige resultater . Det er nok bedst at gå en tur på planteskolen med billede og så spørge sig frem . Hvis ikke man er i besiddelse af en god rosen bog

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Degn, 5. juli 2013 kl. 19.48

Ja Søren Duun, god ide! jeg tænker faktisk at klippe en rose af, og tage til en af planteskolerne i nærheden men det kan jo være hvilken som helst, Abraham Darby er det i hvert fald ikke!

Måske skal jeg bare forære den væk og købe en ny, rigtig rose, mens den blomstrer, så jeg kan tjekke den;-) for Google kan ikke tage højde for diverse parametre når man søger, og ifht duft skal man jo stå overfor rosen, for at sammenligne.
Den er købt i en engelsk potte med mærkning men jeg har haft den før og det er helt sikkert ikke den der står på skiltet.

Tak til alle for budene, tænker også det nærmest er umuligt at finde det rette navn, men tak!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. juli 2013 kl. 23.45

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor men Alderhviles planteskole i Bagsværd gør meget i roser og især engelske roser, så her er en mulighed for at finde den efterlyste . Det er desuden i en god kvalitet .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 7. juli 2013 kl. 10.17

Hej
Jeg har en rose, der ligner din til forveksling. Den hedder Aloha, er meget sund og vil meget gerne frem i livet ;).
Er i øvrigt købt på førnævnte Aldershvile planteskole.
Vh Elsebeth M.

Nyt svar til emnet »Nogen der kender denne rose?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nogen der kender denne rose?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider