Forum

Japansk pileurt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 6. august 2013 kl. 16.54

Jeg ved ikke, om I har set det, men der er en artikel om japansk pileurt her:
www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/08/06/0806133648.htm
Den beskriver meget godt, hvad problemet er.
Jeg har den, men den er heldigvis indkranset, så den ikke kan brede sig. Min strategi er at luge alle skuddene væk hver eneste dag – så må vi se, hvem af os der først giver op… J Men jeg tror nu ikke, at det tager 10 år.
Jeg skal selvfølgelig nok sige til, hvis det lykkes.
Det tog knap 3 år med skvalderkålen med denne strategi, og snerlerne er også næsten væk, så det er kun pileurten, der skal luges hver dag. Det er faktisk en stor lettelse. Det er 2-3 m2, og skuddene er nemme at brække af.
Jeg kan se, at den er stresset, for den plejede at lave sådan nogle høje, røde aspargeslignende skud, før den begyndte at sætte blade, men nu er skuddet kun 1-2 cm højt, før den sætter et lille bitte blad på mindre end 1 cm i bredden. Normalt er bladene mindst 10 cm i bredden. Så jeg føler, jeg har overtaget lige nu.
Vi er heldige, for der er ting, der spærrer for, at den kan brede sig. Den har ikke kunnet komme forbi hækken af seljerøn, og den kan heller ikke komme forbi fjerbusk og kirsebærlaurbær, og det ser ud til, at også rabarberne kan spærre for den. Der er græsplæne til den sidste side, så jeg tror, vi har styr på den.
Men jeg skriver helt klar, hvis det lykkes for mig at udrydde den.

Elsebeth

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. august 2013 kl. 17.58

Jeg så godt artiklen men var ikke klar over at den var så stort et problem. At den var sejlivede har jeg kunne læse mig til, men ikke at den var så udbredt . Jeg har kun set et lille stykke af den nede ved Bagsværd sø, ellers ingen steder.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 6. august 2013 kl. 18.32

Jeg bor i Aarhus kommune, og der er den mange steder. Nogle steder endda på ret store områder - bl.a. ved Egåen. Men også i midterrabatten på ringvejen. De får deres hyr med den...

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2013 kl. 18.55

Vi har en lille smule i græsplænen - og har haft det, siden vi flyttede ind for 26 år siden...

Men det er kun et lille skud eller to ind i mellem, som plæneklipperen tager sig, så de giver ikke problemer - men er imponerende sejlivede!

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 6. august 2013 kl. 19.18

Hej Anja,

Ja, det var ikke specielt opløftende... ;-)

Elsebeth

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 15. august 2013 kl. 8.46

Vi har fået trukket alle de store op og nu kommer der "kun" nye skud, vi tænke om hvis nu man lægger en ukrudts dug på og fliser oven på, vil det stoppe den?

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. august 2013 kl. 11.37

Hej Johnny,

Nej, desværre. Den kan gå igennem beton, asfalt og tilsvarende, så en ukrudtdug kan ikke holde den nede. Du kan godt prøve, men min erfaring er, at den enten går igennem ukrudtsdugen alligevel eller søger udenfor området med ukrudtsdug.

Den er virkelig svær at slippe af med. Der er forsket en del i sagen, og der er ikke nogen, der er kommet med et rigtigt godt bud endnu.

Den kan ikke lide skygge, så hvis du kan komme til at "indkranse" den med nogle lidt store planter, der skygger for den, kan du måske begrænse dens udbredelse.

Jeg gør selv det, at jeg luger den hver dag og hiver hvert eneste lille bitte skud op. Jeg er lige startet på det fra denne sommer, så jeg ved ikke endnu, om det hjælper - og hvor lang tid det i givet fald tager.

Hvis du finder nogle gode løsninger, må du endelig sige til.

Elsebeth

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 15. august 2013 kl. 12.32

Vil det hjælpe at bruge gift?

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. august 2013 kl. 13.52

Nope! Desværre. Prøv at google den og se bl.a. hvad naturstyrelsen skriver:

www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/invasivearter/Borger/Bekaempelse/BekaempelseJapanskPileurt.htm

Hvor stort et område fylder den?

Elsebeth

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 15. august 2013 kl. 16.13

Ca. 3x3

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. august 2013 kl. 17.27

Hej Johnny,

Jeg går ud fra, at det er meter?

Står der andet i nærheden? Er det tæt på huset eller en anden bygning?

Elsebeth

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 15. august 2013 kl. 19.30

Der er står et metal skur, og ellers bar jord som vi har fræsset 3-4 gange, fordi der har været 2 m høje brændenælder som nu er væk

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. august 2013 kl. 20.18

Hm... Jeg har desværre ingen gode råd. Har du prøvet at google den - også den latinske betegnelse og set, hvad andre skriver om den?

Eneste trøst er, at der er mange, der har/får problemer med den (også kommuner), så nogen bliver simpelthen nødt til at finde en måde at bekæmpe den på.

Jeg så i Forstbotanisk have i Aarhus, at det så ud, som om det var lykkedes dem at bekæmpe den. Det kan dog også have været en anden plante, men det lignede japansk pileurt. Du kunne jo prøve, om du kunne finde ud af mere om det.

Elsebeth

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. august 2013 kl. 21.16

Den er ikke noget stort problem, hvis man vil bruge lidt kemi, men det er ikke noget ,der må snakkes om her.

Kom så med fordømmelsen ;-).

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. august 2013 kl. 21.42

Skov og naturstyrelsen anbefaler det også, fordi det er en slem invasiv art.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 15. august 2013 kl. 22.09

Hans vil du sende mig det i en mail : olsen71@hotmail.dk

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2013 kl. 22.10

@Mogens
Er du rar at smide et link til den anbefaling?

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 16. august 2013 kl. 8.18

Tjek Elsebeths link længere op, der står om bekæmpelse - også ved brug af sprøjtning. Men om det ligefrem er en anbefaling ved jeg nu ikke.

Efter at have læst lidt mere om pileurten er jeg pludselig helt lykkelig over 'kun' at have agerpadderok, som ellers er slem nok.......... :o)

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. august 2013 kl. 8.32

Hej Trine.

Hvis du læser noget mere om padderokker, kan du finde ud af, at den heller ikke burde være det store problem ;-).

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli Rahbek, 19. maj 2015 kl. 12.07

Jeg er ny her og måske er I færdige med japansk pileurt?
Jeg har den ikke i min, men bliver glad hver forår når jeg møder den ude i naturen! Har en pose med og skærer/brækker de øverste 20 - 30 cm af skuddene af. Blade og fraskær kommer naturligvis i posen igen og ender i skraldespanden.
Der bliver en aldeles skøn pileurt crumblekage af den.
Der er lidt oxalsyre i, men ikke så meget som i rabarber.
Der er en fin opskrift i Natur og Miljø nr. 1 2015.
Den jeg bruger hedder Fallopia japonica og har røde streger/prikker på stænglerne. Jeg har set en anden med større blade og grønne stængler, men den har jeg ikke prøvet og ved ikke hvad den hedder, måske Polygonum cuspidatum? Er der nogen der ved det?
Håber I bliver 'lidt' glade for den når I har smagt den!

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bronwen Loshak, 22. maj 2015 kl. 9.37

Vi har et stort område med Japansk Pileurt - jeg er meget glad for jeres indlæg, for nu har jeg fundet ud af hvad den forfærdelige plante hedder, og desuden at den ikke er giftig! Hvilket er væsentligt for min planlagte bekæmpelsesmiddel! Vi skal nemlig om ca. 14 dage have kaniner og planener at bruge den japanske pileurt som kaninfoder! Simpelt ved at sættekaninernes flytbare udebur hen over det plagede område. (Som i øvrigt indbefatter naboens plæne også. Det er nemlig en indtrngende gæst derfra) jeg håber virkelig at kaninerne er vilde med den - så den kan få en naturlig og tilsvarende aggressiv fjende.

Nyt svar til emnet »Japansk pileurt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Japansk pileurt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider