Forum

Skal det gro så hurtigt?

  Skriv nyt svar

Skrevet af: M, 24. januar 2015 kl. 1.12

Slettet af administrator 25. april 2019 kl. 9.50.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M, 24. januar 2015 kl. 1.13

Slettet af administrator 25. april 2019 kl. 9.50.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. januar 2015 kl. 8.35

du skal nok holde lidt igen med gødningen - jeg har en meget stor samling af sjældne plantearter - jeg bruger kun lidt kompost som topdressing

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. januar 2015 kl. 18.02

Skal og skal? Men det er dejligt, at du har held med dine havedrømme.

Min have har haft lidt sværere ved at komme igang på de seneste to år, men her på Midtsjælland har vi haft to meget varme somre, hvor jeg ikke har været flittig nok til at vande. Men det lune efterår har været godt for både roser og stauder.

Er du også kommet igang med at lave kompost og opsamle regnvand? Og har du tænkt på steder for fugle og smådyr? De kan også være med til at berige din haveoplevelse!

Håber du vil bruge dine havedrømme i en professionel sammenhæng, da det virker til at give dig stor glæde!

Har du aftaler med naboen om, hvad der må vokse op ad det fælles hegn? Bare så det ikke giver problemer.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M, 24. januar 2015 kl. 18.31

Slettet af administrator 25. april 2019 kl. 9.50.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. januar 2015 kl. 12.09

De der hjortetaksbuske ville jeg grave op og brænde! De er smukke i efterårsløvfarverne- men de sender rodskud op, før du kan tælle til TRE. De bliver også meget store og skyggende. (Og er et helvede at grave op- har gravet de første ti op sidste år...)

Du skal altid huske mht haver, at de "pinde" du plantede kan blive meget store, skyggende og høje- på kortere tid, end man tror.

Kompost: Det kræver 1 x 2 kvm og beholdere/hegn. Det har du vel plads til? Jeg komposterer bag mit drivhus, hvor der gror rabarber- de bliver kæmpestore- og skygger noget af "krudtet" ihjel. Ellers kan græskar (eller squash) også godt lide kompost!

Smuk have- men regn med at hegnet skal din mor betale for, når det skal fornyes (om 10 år)- eller der flytter nye naboer ind! I stedet for klatreplanter, har du overvejet espaliertræer? Figen, æble og pære? (Brombær og forresten også hindbær- bør man bare brænde med det samme! Marmelade kan man købe!

Du måtte ellers godt låne min "have"- men du bor nok for langt væk! Men dit initiativ gav mig da en idé: Måske kan jeg "låne" brombærhelvedet ud til nogen. ;.)

Mvh
Tine- hvis motto er: Voks i små sataner!

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. januar 2015 kl. 8.55

Tine: du kan låne dit brombærkrat ud via deljorden.dk.

Jeg var også bekymret for netop hjortetaktræerne så tæt på hegnet, og er det også et kejsertræ? Derfor spurgte jeg til naboaftalerne.

Men man skal ikke tage glæden fra så ung en fyr, Tine! I den alder skal man selv opleve tingenes sande væsen og få sine egne erfaringer, ellers dræber man glæden og skabertrangen.
Det er nok heller ikke alle de planter, jeg hælder ind i haven, som jeg bliver glad for. Så må de ryddes igen.
Det er naturens vilkår.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 28. januar 2015 kl. 15.03

"De der hjortetaksbuske..." Jeg kan nu kun få øje på én. Og den kan vel beskæres og holdes i en størrelse, som man selv ønsker? Jeg har rigtig mange forskellige træer og buske, men ingen Hjortetaktræ. Når jeg ser hvor flotte farver, det får i efteråret, tænker jeg altid på, sådan et må jeg have. Men selvfølgelig er det en fornuftig ting at overveje, om pladsen er egnet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 28. januar 2015 kl. 22.13

Hjortetaktræer er ikke morsomme for naboerne! Min nabo har et lige på den anden side af hegnet, og cirka 1,5 m fra, hvor min køkkenhave starter. Jeg kunne konstatere sidste efterår, at han lader rodskud vokse op rundt om i haven.

På en god sommer er det kun omkring 20 rodskud, jeg skal fjerne mellem afgrøderne:-) - det er faktisk lidt lige som kartoffelukrudt (og hindbær).

Men hvis naboerne har græsplæne på den anden side af hegnet er det ikke noget problem. Det havde vi indtil jeg anlagde køkkenhaven, og dermed ikke længere udsulter rodskudene løbende med plæneklipperen.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Sørensen, 28. januar 2015 kl. 22.22

Cool have, du har skabt! Man kan godt se, at du har tænkt over højder, sæsoner og planternes virkning.

Tillykke med, at den allerede efter et år er blevet så frodig, det er det svære ved nye haver. Du kan, som de andre svar antyder, altid sætte væksttempoet ned ved at holde igen med gødningen og beskære mere - men det er jo også spændende at have noget at pusle med.

Jeg er i hvert fald imponeret over dit resultat ved første forsøg. Held og lykke med den kommende sæson.

Nyt svar til emnet »Skal det gro så hurtigt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skal det gro så hurtigt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider