Forum

Beskæring af syren

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 12. december 2004 kl. 20.10

Jeg har nogle meget upassede syrener, som faktisk kun får blade på den øverste halve meter i et i alt 3 meter højt ''træ''.

Kan det beskæres pænt igen?

Og hvornår i så fald er rette tid – nu eller til foråret? og hvor langt tilbage kan jeg skære?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. december 2004 kl. 23.35

Hvis der udgår flere skud (stammer) fra samme basis kan du beskære efter, så højden reduceres. Men hvis du tager for meget, kan planten reagere med rodskud og udebleven blomstring, afhængig af om den er rodægte. At være rodægte betyder at syrenen vokser på sin egen rod og ikke er podet. Podede planter derimod tåler ikke hård beskæring så godt og reagerer med rodskud, fra roden, der ikke ligner dén syren du kender. Hvis du er træt af planten er det måske eneste løsning at forsøge?

Det normale beskæringstidspunkt er lige efter blomstring. Ældre grene, der fjernes, skæres ved basis. Denne løbende bortskæring af større stammer er med til at holde planten i god vækst og blomstring. Der bør maksimalt fjernes 1/3 af planten ad gangen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Pedersen, 25. maj 2008 kl. 15.38

Ved vores sommerhus blev der for nu over 20 år siden plantet blå syrener. De er vel lidt over 3 meter høje nu.

Mit spørgsmål er nu: Skal man skære de grene af, hvor der har været blomster (det kan jo ses lige nu), eller skal man skære de grene ned, som ikke har båret blomst?

Når du ovenfor skriver, at man højst skal beskære buskene med 1/3, menes der så e1/3 af en given gren, udvoksning, eller menes der højst 1/3 af hele busken?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 26. maj 2008 kl. 8.27

Du kan enten save det hele ned til 20 cm højde – så går der et par år før den blomstrer igen eller tag 1/3 af gangen i løbet af 3 år, så du bibeholder blomstring hvert år.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Jensen, 31. juli 2009 kl. 19.49

Jeg vil gerne fjerne en hvid syren med masser af vildskud alt skal væg men med mine 71år orker jeg ikke at grave dem op hvad gør jeg?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. juli 2009 kl. 20.36

Hej Grethe.

Efter 1 nov. og frem til 1 marts, skærer du den ned, smører sårfladerne med et glyfosatmiddel (f eks Roundup), og du vil ikke se mere til hverken hovedplante eller rodskud. Der er ingen virkning på omkringstående træer og buske af anden art.

Mvh. Hans

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 25. august 2009 kl. 22.58

Hej Hans,

tak for dit svar til Grethe.

Hvad så når jeg har gravet det syrenen op. Hvis jeg ikke får hele planten med, har jeg så en ny syren et par år efter?

mvh
Martin

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2009 kl. 10.56

Hej Martin

Syren er en rigtig stærk "overlever" – du kan sagtens finde rodskud et eller flere år efter at have fjernet rod og alle de sideskud, du kan finde ved at grave dybt med en greb.

Til gengæld er det jo noget lettere at fjerne disse små planter, når hovedroden og siderødderne er fjernet fra jordstykket.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Beskæring af syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af syren

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider