Forum

Skvaderkål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Pedersen, 24. maj 2016 kl. 13.41

jeg har en flot ligustahæk men der kommer en masse skvaderkål fra naboen og jeg kan ikke få bugt med det graver en under hæk men der er et hegn inden i hækken så det er svært at få fat i det hele kan jeg sprøjte med noget uden at skade hæk
m.v.h. Inger

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. maj 2016 kl. 14.13

Det korte svar: Nej :-)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. maj 2016 kl. 14.16

Slettet af administrator 25. maj 2016 kl. 17.42.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 24. maj 2016 kl. 14.26

Hvis du kan have et bælte af græs langs hækken, vil du bremse skvalderkålens indmarch. Den kan ikke lide at blive slået med græsslåningsmaskine hver uge

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. maj 2016 kl. 19.59

Hvad med at prøve at vande med den der "plante ajle" - der kun skulle slå en planteart ihjel af gangen? Den har været omtalt flere gange herinde.

www.facebook.com/giftfrizone/posts/773436942756293?utm_source=Giftfri+Have&utm_campaign=b6651a083e-Giftfri_Have_Nyhedsbrev_Juni_2015&utm_medium=email&utm_term=0_0222f9aefc-b6651a083e-42471925

Her citeret:
"Der har været stor interesse omkring planteajle, som beskrevet her på Giftfri Zone 20. april, og der er kommet en del spørgsmål.
For at imødekomme nogle af dem, så er filosofien bag ajle, at planterne ikke bryder sig om deres egen død. Derfor virker ajle af fx skvalderkål mod skvalderkål, ajle af mælkebøtte mod mælkebøtter, ajle af brændenælde mod brændenælder, ajle af padderokke mod padderokker osv. I princippet burde der ikke være nogen grænser, for vi har sågar med held dræbt piletræer med ajle lavet af piletræers blade, men vi har naturligvis ikke testet alle slags planteajler.
Lige meget hvilken planteajle der er tale om, brygger man den ved at plukke en spandfuld af den ukrudt, man ikke ønsker på det pågældende sted. Derefter fylder man spanden med vand, dækker den til, og lader ajlen stå i to til tre uger – indtil der dannes en hinde af råd over vandet. Ajle lugter ikke godt, men bland én del ajle med tre dele vand og vand tre aftener i træk på ca. samme tidspunkt – gerne når jorden er tør - og efter nogle uger skulle ukrudtet begynde at blive misfarvet. Herefter vil det visne væk. Skulle ukrudtet være genstridigt, kan vandingen gentages – igen tre aftener i træk på ca. samme tidspunkt – og med samme blandingsforhold eller stærkere.
Eftersom ajlen vandes ud om aftenen, optages det via rødderne i løbet af natten, hvor fordampningen er mindst, og derfor skades rødder såvel som resten af planten. Dog skader ajle af fx skvalderkål kun skvalderkål, og derfor kan man bruge det igen og igen uden at skade andre planter i nærheden. Husk dog, at hvis du vander fx skvalderkål med ajle, skal du ikke spise det bagefter.
Hvis du har flere typer ukrudt, er det mest effektivt først at vande for den ene slags, derefter vente en uges tid, og derefter vande for den anden slags. På den måde er jorden mest tør, og ukrudtet vil derfor optage ajlen hurtigere.
Vi håber, svarene hjalp, ellers uddyber vi gerne yderligere."

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 24. maj 2016 kl. 21.35

Hvis nu det med ajlen ikke skulle virke eller tålmodigheden slipper op, i mellemtiden, så er der også cirkel hakken som vi har skrevet om før her på havenyt
Den er god til at komme tæt på planterne uden at beskadige dem og fås i flere versioner .

Der findes nogle såkaldte grønne sprøjtemidler, der består af fedtsyrer og eddike.(Bayer) De virker mest som svidemidler og udtørrer planten .Men ved planter som bl.a skvalderkål og tidsler hvor rodnettet lager en masse energi kræver det gentagne behandlinger for at få bugt med dem . Midlet koster en formue og der kan købes mange cirkelhakker for de penge det koster at bruge midlet .

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Pedersen, 24. maj 2016 kl. 22.02

Jeg takker for alle svar og jeg må prøve dem af
m.v.h. Inger

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Moestrup, 11. juli 2016 kl. 10.07

Hej Inger
Fik du prøvet det med ajlen? Det kunne være interessant at høre hvad din erfaring er, da jeg står i samme situation.
Vh, Michael

Nyt svar til emnet »Skvaderkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skvaderkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider