Forum

YES- slåen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. februar 2017 kl. 7.31

Jeg fandt omsider en planteskole, der har slåen, så nu har jeg bestilt 10 planter- og er helt tåget i øjnene, ikke bare ved tanken om slåensnaps, men fordi, det betyder mere biodiversitet i min have.

Mvh
Tine- med minder om farmos 300 meter slåenhegn...
Og ja: Man får hønserøvsmund af de bær- de skal have frost/kommes i fryseren- før brug.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2017 kl. 15.31

Og så modtog jeg pakken.
Det er bare ikke 10 30-50 cm slåenplanter, de måler 150-160 cm.
Jeg har reklameret til biksen for, det er jo ikke det, jeg bestilte.

Ikke ved det: Jeg kan sagten klippe skidtet ned, det er bare principielt ikke den vare, jeg bestilte.

Så- er jeg nu for pr19gnynet- eller er jeg pernittengrynet?

Jeg skrev pænt til firmaet, jeg er ikke sur, men det er jo ikke den vare, jeg bestilte.

I det, jeg helst vil plante en pind, der bliver stor fremfor det modsatte.
At det så nu er sne og frost- kan firmaet derimod ikke gøre for. Det er ris til egen bagdel.

Mvh
Tine

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. marts 2017 kl. 13.16

Videre i historien: Jeg lavede en reklamation straks efter modtagelsen, men jeg skrev udtrykkeligt, at jeg ville beholde skidtet. Da de var pakket ud osv.

Så skrev jeg en anmeldelse på Trustpilot.

Så fik jeg en mail, om jeg dog ikke havde modtaget deres mail fra den 9/2. Nej?
Hvor de åbenbart skrev, at de ville have en vogn nær Bogense, så jeg kunne få det ønskede, da leverandøren åbenbart har leveret det forkerte? Igen nej tak. Det orker jeg ikke at rode med, men tak for svaret.

Så her den 6/3 får jeg en SMS- fra en mig ubekendt person. Jeg slår så nummeret op, og det er den pg planteskole.

Jeg ringer så personen op, og de vil igen gerne bytte planterne. Jeg siger igen nej tak, da de pt spirer lystigt i den spand, de er slået ned i. Personen i den anden ende: "Så er de ikke helt døde?!"
Mig: "Nej". Og så kommer vi til pudlens kerne: Om jeg dog ikke vil ændre min bedømmelse på Trustpilot?! Det er vigtigt for dem!
(Aha- tænker ego, så er det bare derfor, jeg pludselig er vigtig- som kunde- her over 1 måned efter).

Jeg lovede, jeg ville tænke over min vurdering. Så har jeg ikke lovet noget andet end, jeg vil tænke over det.

Jeg troede det var løgn, noget man kun kunne se på "Kontant" på DR1. Men, næh. :-O

Mvh
Tine

Mærkeligt!

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. marts 2017 kl. 14.49

øøøhh? jeg synes da ikke det er kønt af dig, firmaet har jo tilbudt at bytte varen. Det vil du ikke.
Hvad havde du tænkt dig firmaet så skal gøre?

4 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. marts 2017 kl. 14.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. marts 2017 kl. 15.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. marts 2017 kl. 15.27

Planterne må da danne blomster om foråret, så du kan se om de kan støve.

7 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. marts 2017 kl. 17.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. marts 2017 kl. 17.59

Blomsterne er små, og kommer i april til juni if. nedenstående link.
Jeg har ikke set, at der står noget om, hvor gamle planterne skal være, før de giver frugt.
Men jeg vil se nærmere på dem, når jeg igen kommer i sommerhuset.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/baer_druer_og_figen/365.html
www.skoven-i-skolen.dk/content/havtorn-hipp%C3%B3phae-rhamnoides

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. marts 2017 kl. 7.48

Jeg forventede, at de enten på websiden- eller før de sendte mig, det forkerte ville oplyse at varen er udsolgt, men at jeg kunne få, dem jeg fik til samme pris? Og at jeg kunne sige nej tak?!

Og at de forresten ikke beder mig om at ændre min anmeldelse på Trustpilot?

De må jo være ude i tovene så.

Jeg fik tilsendt noget, der lignede et juletræ, det var først, da varen var pakket ud, jeg kunne se, det var forkert. Firmaet skriver selv, at man ikke må pakke varen ud, hvis den er forkert. Røngtgenblik?!
Og at den så skal retur med PostNord, som jeg selv skulle betale. Det er dyrt- og ubekvemt for mig.

Jeg brokkede mig fordi, det er ikke ok, at jeg der bor et sted, og ikke har bil- ikke ville kunne returnere den vare, der ikke var det bestilte.

At de så pludselig er meget flinke qua Trustpilot- er noget andet. Jeg har stadig ikke fået deres mail fra 9/2- ikke engang i kopi.
Så har de overhovedet sendt den...

Mvh
Tine- rethaverisk- ja!

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. marts 2017 kl. 7.58

Hvad er der med slåen?
Jeg har en kraftig plæneslåer, der kan ordne rodskud, og min nabo på den anden side elsker sin havetraktor, så han vil heller ikke få rodskud. Men jeg vil naturligvis tale med ham først. Når jeg kan fange ham. Han er her ikke så tit.

Brombær er noget andet: De skal klippes og graves op. Jeg har da befriet det meste af grunden nu. Der er ca 1/4 del tilbage. Langsomt men støt.

Tilgengæld ville jeg ikke have havtorn, de stikker så de kun kan plukkes meget besværligt. Og brombær? Tja, jeg bliver stukket af torne- og hvepse. (Av for den da!)

Men held med dem!

Mvh
Tine

11 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2017 kl. 8.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2017 kl. 8.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. marts 2017 kl. 8.47

@ tine - du skriver i din profil at du er en sur gammel kælling - jeg er sikker på at det er sandt

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. marts 2017 kl. 9.17

Jamen, det er jeg! Jeg lyver ikke, Mogens. ;-)

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. marts 2017 kl. 10.19

Vi har haft en slåenhæk i over 30 år og der er aldrig kommet rodskud, men fuglene er derimod gode til at så slåenfrø (med gødning) rundt om i haven, sågar i vores altankasser, derfor er det frøplanter der kommer overalt og ikke rodskud. Hilsen Henry G.

16 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2017 kl. 10.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. marts 2017 kl. 10.33

Da jeg har læst at krægeblommer er krydsninger af slåen, blommer og mirabeller, ser jeg frem til dem. ;-)

Ellers får vi kun fuglesådede hyld, mirabeller og tjørn. Og enkelte fuglekirsebær.

De fleste er til at trække op/flytte, så det går nok. Og ellers kan man lave en udmærket "Sauterne" (sød hvid dessertvin) på mirabeller.

Vi ovejer lidt, det der med frugtvin. Det kræver så bare vinballoner.

Mvh
Tine
Min mor lavede en supergod sauterne på mirabeller, som hun serverede for sine gæster, så da den omsider skulle på flasker var der til 2½! ;-D

18 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2017 kl. 10.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. marts 2017 kl. 11.50

Jeg har fået en fuglesået blå-rød mirabelle, den er *fredet*, de gule synes jeg, er så kedelige. Melede.

Jeg hader melede stenfrugter. Og elsker den grønne Reine Claude. Lækker frugtagtig blomme. Med frugtsmag. Uhm!

Men nu kom vi vist lidt langt fra slåen.

Grød- nej tak. Jeg har ellers oplevet de fleste 60-70-er rædsler. Dem og kakaosuppe uf! Og sødsuppe med byggryn.

Mvh
Tine- generation 2 varme retter.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. marts 2017 kl. 16.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. marts 2017 kl. 7.38

jeg mener at kræge er en vild blommeart som har groet i dk siden stenalderen - der er fundet grægesten i køkkenmøddinger - jeg har selv 2 planter som jeg tror vil blomstre i år

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. marts 2017 kl. 7.40

rettelse - krægesten

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. marts 2017 kl. 8.54

Okay Mogens.

Jeg har så læst flere steder på nettet, at Krægeblommer krydninger af slåen og blommer. Men måske skriver de bare efter hinanden, det er set før! Især på nettet... :-P

Jeg har et par krægeblommer, som jeg egentlig gik og troede var svedskeblommer, men det var de så ikke. (Øv)

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »YES- slåen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > YES- slåen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider