Forum

Ungarsk syrén

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 22. september 2017 kl. 13.51

Hej, er der nogen der ved hvor høje sorterne Odensale og Holger bliver? Jeg har læst, at de er kompakt voksende, men kan ikke få det verificeret.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. september 2017 kl. 21.36

Hej @Bente

Holger har hvide blomser og Odensale er sart lyserød. Begge bliver ca. 3-4 meter høje jvf. flere planteskolers hjemmesider.

Her er link til begge sorter:

Odensale: have.johansens-planteskole.dk/plantesortiment.aspx?category=1&type=1&search=s&plant=106503

Holger: klerk.dk/wpcproduct/syringa-josikaea-holger/

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 25. september 2017 kl. 12.41

Hej Ayoe, tak for dit svar. En enkelt (hollandsk) hjemmeside nævner en lavere højde for de to sorter. Jeg vi gerne vide, om nogen har erfaring med disse plantesorter. Jeg har ikke så meget tiltro til planteskolers beskrivelser generelt. Der er for det mest tale om afskrift og kopiering, nogle gange er selv de mest basale oplysninger ikke rettet til. Et problem med højde-beskrivelser er, at beskrivelsen gerne skal sige, hvor høj planten er efter 10 år, og så længe har en planteskole ikke planterne stående.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. september 2017 kl. 18.14

Hej Bente

Jeg kender ikke svaret, men vil anbefale "Syrenbogen fra forlaget Turbine. Bogen indeholder bl.a. en meget detaljeret oversigt over både kendte og mindre sorter og arter, fra både Danmark og udland, herunder også ungarske syrener. Jeg husker, de blev beskrevet som meget hårdføre sammenlignet med "almindelige" syrener.
Bogen lånte jeg på biblioteket.

Mvh. Marie Louise
Mvh. Marie Louise

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. september 2017 kl. 23.05

begge sorter er kraftigt voksende. De bliver nogenlunde lige så store som vulgaris-sorterne. I min læretid producerede jeg syrener i alle mulige slags :-)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. september 2017 kl. 23.13

Af de sorter der laves i Danmark er de mindste syrener, Syringa reflexa (ca 2½-3 meter), vulgaris sorten primrose (2-3 meter) og selvfølgelig dværgsyrenerne.
Syringa mic. Superba kommer faktisk op op et par meter med tiden.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 28. september 2017 kl. 13.02

Hej, tak for alle de udmærkede svar. Bogen om syrener vil jeg helt sikkert låne, den ser spændende ud.

Nyt svar til emnet »Ungarsk syrén«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ungarsk syrén

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider