Forum

Lavendelhæk – klippe eller ej?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2019 kl. 19.58

Jeg beklager at jeg er blevet til "Spørge-Inge". (Det foretrækker jeg fremfor "Krukke-Ingeborg")

Jeg plejer at klippe min lavendelhæk ned til frisk grønt hvert år - nogle år tidligt i maj - eller midt i maj. I år var hækken dog i så fin vækst at jeg ikke nænnede at klippe den ned, men nøjedes med at brække de gamle blomsterstande af. Det gjorde jeg for 14 dage siden. Hækken er nok 30 år gammel,så det er første gang at jeg vil springe klipningen over.

Jeg håber at få en tidlig blomstring og så kan jeg klippe ned i håb om en fornyet blomstring.

Jeg har en tilsvarende hæk på den anden ende af fortovskanten.

Hvad siger andre gamle lavendelhæk indehavere?

Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2019 kl. 22.20

Vent til næste forår med klipningen. Jeg har tidligere sprunget et år over uden problemer, der skal så bare klippes lidt mere af.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2019 kl. 23.06

Tak for svaret Mogens. Det er en rigtig flot lavendelhæk du har. Jeg ved faktisk ikke, hvorfor jeg har fortsat med at klippe mine lavendler i enkeltbuske. Måske skulle jeg benytte lejligheden til at lade “totterne” vokse sammen i år. Det lykkes måske med manglende klipning.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. maj 2019 kl. 16.27

Mine startede også som solister, men det er meget lettere at klippe dem nu, med min el. hæksaks. I midten af bedet er det Annabel, som du anbefalede for et par år siden.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2019 kl. 18.20

Mange tak for et skønt, skønt billede. Jeg gættede også på Annabell på dit første billede, selvom de jo i grunden har vidt forskellige krav til jord/vandforhold. Jeg har sat en stor stak stiklinger i jord for et par uger siden. De står i spande med “hætter” på et beskyttet sted.
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2019 kl. 18.21

Ps. Jeg går og overvejer om jeg skal beskære alle mine The Pink Fairy roser ned i år. Klipper du dine ned? Jeg gør det ikke hvert år.
Ingeborg

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. maj 2019 kl. 18.25

Jeg klipper kun de visne spidser af pink fairy. Hvis den skulle stoppe blomstringen, ville jeg beskære den. Ellers ikke.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2019 kl. 18.32

Jeg er altid blevet enormt overrasket over hvor rig en blomstring en lidt mere drastisk beskæring kan medføre. Mine roser er blevet meget omfangsrige og kvæler andet pænt. S nogen steder ja, andre steder mere behersket.
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. maj 2019 kl. 22.27

Sådan ca. hvert andet forår klipper jeg mine Fairy roser ned til halv højde, med min el. hækklipper. Kun fordi de bliver meget tættere forneden.
Det er min bedste have investering i mange år, den der hækklipper med batteri, hvor man ikke klipper ledningen over.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2019 kl. 22.39

Imponerende. Hvor længe er sådan en lavendelhæk om at vokse til?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2019 kl. 23.07

Jeg har laver mine lavendler af “huggede” grene fra lavendler. Mine er nok mere end 15 år. Fidusen er at man klipper dem ned, så der stadigvæk er lidt grønt på de resterende grene. Lader man dem bare vokse, bliver de træede og bare forneden.
Mine vokser i alm. sandblandet lerjord og de sår sig alt for villigt selv.
Det er dog hurtigere at få store planter ved at lave lavendler af stiklinger end at bruge de selvsåede planter.
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2019 kl. 9.43

@Mogens E.
Jeg skal gøre det nemt for mig selv og investere i de værktøjer, der betyder stor hjælp, som f. Eks. batteridrevne hæksakse. Jeg har i forvejen købt batterdreven græstrimmer og dets batteri kan anvendes til flere redskaber. Det er en god investering, når haven er stor og man synes at ledningsbesværet afholder en fra at gøre ting, som burde have været gjort.
Mon der findes et værktøj, som er mindre end de gængse hækklippere og større end de små klippere udformet som gafler! Der sakser ind over hinanden?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Lavendelhæk – klippe eller ej?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lavendelhæk – klippe eller ej?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider