Forum

Valg af bunddækkeplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2019 kl. 13.24

Den sidste sommers tørke har vist, hvilke planter der ikke er gode som bunddækkeplanter.
Jeg har nogle bede med småbladet efeu hvor bunddækket i årevis har klaret sig fint. Efter den tørre sommer var efeuen væk og jorden dækket af et filternet af tørre efeu stængler. Nogle er ved at komme sig nu, men de dækker ikke bunden. Derfor vil jeg fremover satse på bunddækkeplanter, der har lange rødder, som kan hente vand nedefra, eller planter, der som Hasselurt godt nok tørrer ind, men på grund af de tykke rødder hurtigt kommer sig igen. En anden god bunddækkeplante er Heuchera. Jeg har bedst erfaring med sorten Purple.
Bregner har også rødder i ca 10 cm dybde og tørrer ud. Dog dukker der nye bregner op nu.
Hvilke erfaringer har i gjort med jeres bunddækkeplanter?
Ingeborg

1 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2019 kl. 20.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. maj 2019 kl. 20.05

Jeg er meget begejstret for Iberis som bunddække. Den er meget tæt, holder ukrudt væk og tørre ikke ud.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2019 kl. 20.28

Jeg har tidligere haft Vinca og var glad for dem i mange år, men så blev de angrebet af sortstængelsyge og måtte rykkes op allesammen. Langs huset mod nord og øst har jeg nu hasselurt og det ser godt ud og hvis jeg bare havde vandet en enkelt gang eller 2 sidste sommer, var de ikke visnet. Der er på grund af tagudhænget generelt tørt på voksestedet. Alle planter er dog kommet igen i år. Måske var det pænt med nogle iberis imellem?
Ingeborg

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. maj 2019 kl. 22.17

Jeg forsøger mig med en timianplæne (smalbladet timian) i forhaven. Det er ikke en art som af egen drift fortrænger ukrudtet. Tværtimod må man luge grundigt under etableringen. Det ser heldigvis ud til at behovet aftager efterhånden som plænen bliver mere etableret.
Det er efter min bedste overbevisning en meget tørketolerant plante, men jeg vandede den altså lidt sidste år for at få så meget vækst som muligt. Den må stå sin prøve i den næste tørke...

Der er fotos og mere info her:
madoghaveliv.dk/blomster-i-timianplaenen/

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2019 kl. 23.13

@ Mogens E.
Jeg ville gøre mig lidt klog på Iberis, men fik læst mig til at den er etårig ? Findes den ikke som staude også. Jeg synes at jeg tidligere har haft den som flerårig.
Ingeborg

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. maj 2019 kl. 6.50

Jeg må sige, at violer faktisk har klaret sidste års tørke fremragende.
Mener de var grønne hele sommeren uden megen vanding, og de står lige så tæt som altid.
Dem har jeg fx under roserne - for roser og violer kan aldrig skilles ad.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2019 kl. 8.29

@Freya
Jeg har også fået øjnene op for violer. De gror frivilligt under mine hække mange steder, så dem er jeg ved at opformere nu, hvor de er ved at have modne frø og aflæggere. De er så smukke og velduftende.
Ingeborg

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2019 kl. 8.57

@Claus K.Madsen
Det er lidt vildt for mig med en timian plæne. Jeg har faktisk aldrig tænkt på mit græs som bunddækkeplante, men det er jo det græsset fungerer som :-).
Til din timian: bliver timian ikke forveddet efter nogle år eller “holder det sig på måtten”?
Bunddækkeplanter er efter mit syn afhængige af den omgivende beplantning med hensyn til højde og størrelse. Timian under
Hosta og Heuchera vil jo ikke være smart. Begge klarer fint lidt tørke.
Ingeborg

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. maj 2019 kl. 9.20

Jeg har brugt citrontimian flere steder. De blomstrer flot og breder sig hurtigt til et fint tæppe.

Hasselurt har jeg langs nordsiden af huset. Den er jeg også tilfreds med.

Derudover har jeg store områder med stueplanten husfred. Hos mig fryser den lidt tilbage om vinteren, men kommer igen, når det bliver forår. Den klarer ikke ret godt tørke. Den blev gul og trist sidste sommer og i april måned i år, men efter den seneste tids regn er den igen flot.

Jeg er nu ikke helt sikker på, at jeg vil blive ved med at have så meget husfred, for den breder sig meget, og jeg skal hele tiden være opmærksom på, om den kvæler andre planter. Men den er jo smukt grøn og frodig at se på.

M.v.h.

Doris Møller

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2019 kl. 13.51

Bunddække kommer an på, hvad der vokser igennem bunddækket. Bøgeskoven anemoner er så fine, men hvad kommer der efter anemonerne? Grønt bunddække?
Da vi i dag kørte forbi nogle vejkanter og grøfter med blå lupiner, kunne jeg se, hvor hurtigt de griber om sig. På få år har de bredt sig rigtig meget. På Island er de erklæret invasive og der er planteriget stærkt begrænset iøvrigt.
Min tanke var at lupiner og hosta kunne være fint bunddække i mit busket, men måske vil jeg ikke knne styre lupinerne?
Ingeborg

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2019 kl. 13.51

Bunddække kommer an på, hvad der vokser igennem bunddækket. Bøgeskoven anemoner er så fine, men hvad kommer der efter anemonerne? Grønt bunddække?
Da vi i dag kørte forbi nogle vejkanter og grøfter med blå lupiner, kunne jeg se, hvor hurtigt de griber om sig. På få år har de bredt sig rigtig meget. På Island er de erklæret invasive og der er planteriget stærkt begrænset iøvrigt.
Min tanke var at lupiner og hosta kunne være fint bunddække i mit busket, men måske vil jeg ikke knne styre lupinerne?
Ingeborg

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2019 kl. 13.59

@Ingeborg.
Du skal tænke på at det er smalbladet timian som i modsætning til den almindelige timian har en krybende vækstform. På den måde minder den faktisk mere om citrontimian, men den smalbladede er mere kraftigt voksende. Det er i hvert fald mit indtryk.

Hvis jeg forstår dig ret, så er din bekymring at de vil miste bladene forneden (det må så være i midten når de er krybende).
Nu har jeg jo ikke haft dem så længe, men jeg tror ikke det kommer til at ske pga. vækstformen. Jeg har heller aldrig set en citrontimian blive grim i midten.

Smalbladet timian er for resten en hjemmehørende art og derfor er der et par sommerfugle som har brug for den til sine larver. Den ene art er så sjælden at det ville være en sensation hvis den viste sig i din eller min have, men den anden findes i hvert fald i mit nærområde.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. maj 2019 kl. 16.10

Jeg har været meget glad for hasselurt, som har så flotte blanke blade, men nu ser det ud til, at mine visner af en eller anden grund.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. maj 2019 kl. 16.10

Jeg har været meget glad for hasselurt, som har så flotte blanke blade, men nu ser det ud til, at mine visner af en eller anden grund.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2019 kl. 16.14

Jeg har lige vandet mine hasselurt, som står helt inde langs husmuren. Der er ikke kommet vand i lang tid og når det regner, skal det på grund af et stort tagudhæng også komme fra den rigtige retning.
Prøv at vande, for planterne kan også holde på vandet i lang tid.
Ingeborg

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. maj 2019 kl. 19.47

En mulighed er også storkenæb. Her er jo virkelig mange sorter, men fx cambridge og biokovo bliver tætte og lave.
Jeg har dem ikke direkte under planter, men i mellem eller som et lille bed for sig selv.

Nyt svar til emnet »Valg af bunddækkeplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Valg af bunddækkeplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider