Forum

Roser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit Arleth, 5. august 2019 kl. 12.28

Hej

Jeg har problemer med mine roser efter jeg har klippet de visne blomster sætter de ikke nye knopper til blomst.
Jeg har klippet dem for ca. 1 måned siden, har aldrig haft problemer med disse før. Det skal lige siges at de havde mange blomster nu her første gang.
Hvad kan jeg gøre??
Hilsen
Margit Arleth

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 13.58

Hej Margit
Jeg står med samme problem efter at mine mange Nina Weibull roser også har blomstret som aldrig før. Jeg plejer at klippe de visne roser af, men i år ved jeg ikke, hvor langt ned jeg skal klippe. Normalt klipper jeg ned til et synligt øje og de er næsten ikke til at se i år, så jeg håber også på et svar inden jeg “barberer”,
Ingeborg

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. august 2019 kl. 14.45

Måske brugte de al det "krudt" der var i jorden ved første blomstring?

Jeg har ikke megen erfaring med roser. Men de par stykker jeg har, så for 3-4 uger siden ikke ud til at ville blomstre mere. Samtidig så løvet noget træt ud. De fik begge et ordentligt skud kompost og står nu med nye fine blomsterknopper på vej.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. august 2019 kl. 18.47

Jeg går ud fra, at de normalt er remonterende? Det er jo ikke alle roser, der er det. Får de gødning nok?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. august 2019 kl. 8.36

Jeg har samme problem. Mine roser plejer at blomstre fint hele sæsonen. I år er de groet voldsomt og har sat virkelig mange blomster, men pludselig var alle blomster visne på én gang, og jeg klippede dem af. Nu står roserne helt uden blomster, men er ved at sætte nye skud. Jeg går ud fra, at de vil sætte blomster igen efterhånden og blomstre fint hele efteråret.

Angående hvor man skal klippe: Jeg var til et rosenforedrag (Knud Pedersen) for et par år siden. Dér fik jeg at vide, at man skal klippe så lidt af som muligt, eftersom planten sender energi op i stænglen med henblik på at danne hyben. Hvis man klipper for meget af, går disse ressourcer tabt. De andre år har jeg derfor stort set kun klippet den enkelte visne blomst af, men da jeg har buketroser, og alle blomster visnede på én gang i år, så har jeg taget meget af i år.

Desuden har jeg haft det luksus-problem i år, at roserne har groet for meget i højden. Det har gjort, at de filtrede sig ind i hinanden i blæsten. Det har også medført, at jeg var nødt til at skære meget af.

Jeg har en rosenhæk af sorten Bonica. Ved købet fik jeg at vide, at planterne ville blive 60-80 cm høje. Men mine blev 150 cm eller mere i år. Nu har jeg skåret dem ned til 120 cm.

Desuden har jeg et bed med roser af sorten Aspirin. Jeg fik at vide ved købet, at de ville blive 40-60 cm, hvilket ville passe udmærket til det sted, de skulle være. Men de er også blevet 150 cm høje og overskygger fuldstændig de tre formklippede buksbom, der også står i bedet – den ene er klippet i hjerteform, og den kan man overhovedet ikke se for bare roser!

Til næste år må jeg om foråret klippe dem mere ned for at undgå, at de bliver så høje.

M. v. h.

Doris Møller

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2019 kl. 9.21

Netop sådan har mange af mine forskellige roser også opført sig i år. Jeg har googlet mig frem til forklaring som går ud på at man skal klippe ned til det første “rigtige” rosenblad. Rigtigt vil sige et fuldstændigt blad med 5 enkeltblade.

Iøvrigt tror jeg at det er sidste sommers varme og tørke som får roserne til at vokse anderledes i år.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2019 kl. 9.28

Med fare for at nogen klandrer mig for alt muligt negativt, viser jeg billeder af alle mine roser i min haveblog
strikingeshave.blogspot.com/2019/07/snehvide-og-havskum-roser.html
Ved at scrolle ned kan du se alle mine roser med navn og lidt forklaring. Min haveblog er min havedagbog i billedform med lidt forklaring. Til dem, der mener at jeg gør reklame, vil jeg bede om at man lægger mærke til at jeg lægger vægt på IKKE at have reklamer på mine blogge, selvom det nok kunne give en skilling i kassen.
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. august 2019 kl. 22.45

Hvordan får du tid til at skrive, med så flot en park. Respekt.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 7. august 2019 kl. 1.49

Mine roser genblomstrer heller ikke så flittigt i år, mange er tillige blevet kraftigt angrebet af stråleplet, selv dem der plejer at være forholdsvist sunde fx Wollerton Old Hall, Lady Emma Hamilton, den klatrende udgave af Souvenir de la Malmaison med flere...

Jeg tror, at det tørre forår spiller ind, men nu er der efterhånden kommet noget vand, så forhåbentlig kommer der også nogle blomster.

Jeg gav noget vand og gødning med vandkande, samtidig med at det regnede for nogle dage siden, så det kunne komme ordentligt ned til rødderne..

Nyt svar til emnet »Roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider