Forum

Syrisk rose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2019 kl. 23.08

Er det bare mig der er utålmodig , eller er blomsterne ikke meget forsinket i år , jeg har 50 m hæk af syrisk rose med masser af blomsterknopper , men de vil åbenbart ikke springe ud.............

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. august 2019 kl. 7.47

Jeg har en enkelt busk, som netop er sprunget ud. Det plejer at være lidt tidligere.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 6. august 2019 kl. 17.42

Svend Høst, jeg er netop under overvejelse med et område med syrisk rose.
Jeg har stiklinger som er 15-20. Cm og små planter som er spiret fra frø.
Jeg har tænkt at de må stå i Potter frostfrit vinteren over og håber så at kunne plante ud på blive stedet. Har du eller andre bedre ideer eller råd?
Venlig hilsen Karin Langgaard

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 6. august 2019 kl. 17.42

Og forresten, de syriske roser jeg i forvejen har blomstrer endnu ikke

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. august 2019 kl. 10.08

Syrisk rose er meget let at formere , de sår sig selv meget velvilligt , og der kan være mange under SR buske , især hvis man ikke bruger hakke/skuffejernet der , men det tager typisk mere end 5 år før de blomster.
Så er stiklingeformering meget hurtigere , der en den lette , klip lange skud af helt inde ved basis , klip dem til ca 20-23 cm lange . klip dem i bunden skråt 45 grader lige over en knop ,og i toppen lige over en knop , riv de nederste blade af og sæt dem i vand så burde mange af dem udvikle rødder og er klar til at blive pottet i grusblandet neutral jord .
Man kan også potte stiklingerne direkte i jord men så skal der plastposer over , se nedenunde
Man kan også starte op om vinteren.
En metode jer har brugt i mange år.

Klip dine stiklinger i starten af februar, sæt dem i vand i et stort sydvendt vindue altså i direkte sol og ca. 22 grader. Efter 2-3 uger er bladene ”sprunget” ud og stiklingerne er klar til at komme i potter med fugtigt så- og priklejord og med et 0,5 L plast fadøl-”glas” over, for at holde på fugtigheden.

Der står de i direkte sol i 3-4 uger til man se de mange små hvide rødder i bunden af potterne, og plastkrusene kan tages af og planterne sættes noget koldere ca. 13 gr. C og let skygge.

De er klar til at blive plantet ud på friland i maj, eller først en tur i drivhus i april hvis man har mulighed for det. 8 ud af 10 stiklinger kommer – husk at vælge skud fra året før og – ikke for store eller tykke skud.

Held og lykke med det .

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 7. august 2019 kl. 11.23

Svend, Mange tak for de gode råd, jeg glæder mig

Nyt svar til emnet »Syrisk rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Syrisk rose

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider