Forum

Buske podet på en stamme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dagny Ziegler, 19. oktober 2019 kl. 15.43

Der tilbydes mange af disse i øjeblikket. Mine spørgsmål er:

Vil kronen på “træet” blive lige så stor som hvis den pågældende busk var plantet i jorden, eller bevirker podningen at den bliver mindre?

Er podestedet stærkt nok til at bære en stor krone, eller skal man foretrække en lille langsomtvoksende busk?

Skal podestedet beskyttes mod frost?

På forhånd tak for hjælp.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2019 kl. 17.58

Jeg kan svare på et podet Syringia Palabin træ. Vi plantede straks et par solide stolper sammen med træet, fordi vi forudså aT kronen kunne blive for tung. Først nu, efter næsten 8 år og gentagne tilbageskæringer af kronen er stammen blevet tyk nok til at kunne bære kronen uden støtter - som var rådnet væk.
Ingeborg

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2019 kl. 18.16

Hvilket buske er der specifikt tale om?

Visse buske bliver podet for at sikre et godt rodnet og nogle planter vokser derfor hurtigere når roden bliver stabiliseret og nogle gange kan man risikere at grundstammern nærmest vokser hurtigere end selve ædelriset, som det bl. a kan ses på visse pryd kirsebærsorter. Andre gange som med ingeborgs syren er det modsatte sket. Men normal bør de følges ad... Lidt lige som med roser, hvor buskene bliver bedre og større af at blive podet... Dvs okuleret, hvis det skal være korrekt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dagny Ziegler, 19. oktober 2019 kl. 18.38

Foreløbig tænker vi på FUJI-KIRSEBÆR (PRUNUS INCISA 'KOJOU-NO-MAI. Kronen skulle, efter hvad vi kan se på nettet, blive 1-2 m høj, og ca. 1 m bred. Vi har en lille lun / sommervarm gårdhave, og “træet” skulle gerne være forårsblomstrende og max 3 m højt ialt. Hører meget gerne jeres mening om det, eller evt. Andre forslag.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2019 kl. 19.40

Det lyder umiddelbart tilforladeligt, men det kræver de rette betingelser, men ellers er der også den mulighed at sætte et paradis æbletræ, som også blomstrer om foråret og her er der også mange sorter at vælge imellem. Dog kan der være lidt ulempe ved dem frem for kirsebærrene, nemlig at fuglene tager frugterne og sidder og sk.. ned på terrassen. Omvendt så er der ikke meget at se på ved et prydkirsebær efter blomstringen... Efter min mening.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2019 kl. 19.50

Hej igen.

Jeg var lige inde på Facebook og så et billede af din gårdhave og umiddelbart vil jeg foreslå et paradis æbletræ grundet dens hårdførhed, men der er også mange andre ting man kunne sætte... Lige fra en rød tjørn til tjørn, der er dobbelt blomstrende. Men der findes flere bøger om emnet, hvor man desværre bliver endnu mere forvirret..

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dagny Ziegler, 19. oktober 2019 kl. 20.35

Hej, og tusind tak for svar. Vi har allerede et paradisæbletræ “Everest” i haven, og derfor også lidt “griseri” om vinteren, men vi nyder udsigten. Så vi mente at et prydkirsebær med en lille krone i den anden side ville være godt. Vi har yderligere to klatreroser, hvoraf den ene remonterer, så vi er godt dækket ind for sommeren. Vi leder videre og takker foreløbig.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. oktober 2019 kl. 20.13

Jeg synes at lige den prydkirsebær vil være et godt valg.Den er nem at styre med let beskæring inden jul,hvor de zigzaggede lyse grene er super til vinterdekorationer. Lige nu står den med flammende røde små bitte takkede blade og somme tider bittesmå kirsebær,som ikke smager godt. Den er hårdfør og blomstrer tidligt og længe.
Held og lykke
Anne Marie

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dagny Ziegler, 23. oktober 2019 kl. 14.52

Tak for god information/inspiration. Ja vi valgte den lille Fuji prydkirsebær og var heldige at finde en stammehøjde 150cm, der passer lige til vores lille have. Det er plantet, så nu kan vi bare glæde os til foråret.Venlig hilsen Dagny.

Nyt svar til emnet »Buske podet på en stamme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Buske podet på en stamme

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider